Najlepsze SERIALE, AKTORZY i kategorie techniczne. Złote Kraby – nagrody Film.org.pl za rok 2022
Jak co roku Film.org.pl przyznaje Złote Kraby – nasze redakcyjne nagrody, będące wynikiem wewnętrznego głosowania. Zapoznawaliście się już z naszą listą 10 najlepszych filmów 2022 roku, teraz natomiast mamy dla was podsumowanie pozostałych kategorii. Dowiecie się, jaka była według nas najlepsza rola męska i żeńska oraz które produkcje mogły pochwalić się najlepszą stroną techniczną. Złoty Krab powędrował też do naszego ulubionego zeszłorocznego serialu.
Zgadzacie się z naszymi wyborami? A może wy oddalibyście te nagrody w inne ręce? Dajcie znać w komentarzu!
NAJLEPSZY SERIAL
Zadzwoń do Saula (sezon 6.)
Przez długi czas uważałem, że trudno będzie doskoczyć do poziomu, jaki zaprezentował finałowy sezon Breaking Bad, aż nagle na tapecie pojawił się Better Call Saul. Spin-off i prequel, który z każdą kolejną odsłoną skłaniał mnie do myślenia, że tak, jest możliwe, że w finałowym sezonie twórcom uda się doskoczyć do tego, jak zakończyła się historia Waltera White’a. I z wielką radością uznałem ostatecznie, że tak właśnie się stało. Szósty sezon BCS jest nie tylko wymarzonym zakończeniem opowieści o Saulu, ale też niezwykłym uzupełnieniem Breaking Bad, stawiającym w nowym świetle swojego poprzednika i fantastycznie go rozwijającym. Przy tym czyniącym Jimmy’ego/Saula właściwie najważniejszą postacią całego uniwersum. Finałowy sezon Better Call Saul łapie za gardło, trzyma na krawędzi fotela, każe się cieszyć kunsztem scenarzystów i aktorów (Bob Odenkirk i Rhea Seehorn są tu doskonali). Jednocześnie smuci, że to już koniec, i daje radość, że jest to odejście w takim stylu. [Łukasz Budnik]
2. Rozdzielenie
3. Ród smoka
4. Wednesday
5. Biały Lotos (sezon 2.)
Podobne:
NAJLEPSZA AKTORKA
Michelle Yeoh (Wszystko wszędzie naraz)
Evelyn Wang, czyli główna bohaterka ubiegłorocznego hitu reżyserskiego duetu The Daniels, stanowi rodzaj przeglądu najlepszych i najważniejszych ról filmowych Michelle Yeoh. Patrząc na Wszystko wszędzie naraz właśnie w ten sposób, trudno nie mieć podejrzeń, że film ten jest niejako hołdem dla utalentowanej Malezyjki, która była dotychczas dość niedocenianą aktorką. Wielkość Yeoh w roli Wang polega przede wszystkim na tym, że artystka niezwykle płynnie i naturalnie odgrywa główną bohaterkę w różnych uniwersach. Dodatkowo jej gra pozwala widzom na identyfikację z Wang, co sprawia, że szalony gatunkowy koktajl Danielsów tak doskonale się ogląda i odczuwa. [Przemysław Mudlaff]
2. Ana de Armas (Blondynka)
3. Renate Reinsve (Najgorszy człowiek na świecie)
4. Olivia Colman (Córka)
5. Jenna Ortega (Następstwa)
NAJLEPSZY AKTOR
Simon Rex (Red Rocket)
Simon Rex był zapomnianą gwiazdą ery MTV i aktorem znanym przede wszystkim z występów w komediowej serii Straszny film. Gdy już myślał, że jego kariera legła w gruzach, zadzwonił do niego Sean Baker i zapytał, czy w ciągu trzech dni mógłby pojawić się w Teksasie, żeby zagrać niejakiego Mikeya Sabera. Simon zgodził się, a jego aktorski występ okazał się jednym z najlepszych w 2022 roku. Rex tak znakomicie „wygrał” Sabera, ponieważ są do siebie podobni. Obaj reprezentują bowiem postawę, którą określa się syndromem Piotrusia Pana. Jestem przekonany, że „w rękach” wielu innych aktorów postać Mikeya byłaby strawna przez zaledwie kilka początkowych minut. Dzięki Rexowi Saberowi wiele rzeczy uchodzi płazem, przez co Red Rocket „działa” do samego końca. [Przemysław Mudlaff]
2. Austin Butler (Elvis)
3. Caleb Landry Jones (Nitram)
4. Colin Farrell (Yang)
5. Daniel Kaluuya (Nie!)
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
Top Gun: Maverick (Claudio Miranda)
W erze wszędobylskich zielonych ekranów i komputerowych efektów specjalnych powstał film, którego twórcy pragnęli w jak największym stopniu oddać realizm lotu myśliwcami (i nie piszę tu o Nolanie). Wykorzystali więc najlepszy dostępny obecnie sprzęt do filmowania, połączyli siły z amerykańskimi wojskowymi i umieszczając w samolotach dziesiątki najnowocześniejszych kamer, nakręcili oszałamiającą, wbijającą w fotel ucztę dla oczu. Odpowiedzialny za zdjęcia do Top Gun: Maverick Claudio Miranda doprowadził do powstania wyjątkowego kinowego spektaklu. Widowiska, które jest nie tylko ewidentnym wyrazem miłości jego autorów do awiacji i kina akcji z lat 80., ale również dowodem na to, że efekty praktyczne mogą wciąż robić większe wrażenie na publiczności aniżeli CGI. [Przemysław Mudlaff]
2. Wiking (Jarin Blaschke)
3. Nie! (Hoyte Van Hoytema)
4. Batman (Greig Fraser)
5. Red Rocket (Drew Daniels)
NAJLEPSZA MUZYKA
Batman (Michael Giacchino)
Kompozycje Michaela Giacchino do Batmana są mroczne, czasem bezlitośnie ponure, a czasem przytłaczająco brutalne. Są tu jednak również przebłyski romantycznych, uwodzicielskich dźwięków i optymizmu wyłaniającego się z cienia. Giacchino doskonale zaznacza ponadto dwoistość postaci Batmana. Muzyka dla Bruce’a Wayne’a – a co za tym idzie dla Gotham – jest klasycznie elegancka, bogata. Z kolei, gdy odnosi się do Bruce’a jako Batmana, jest potężna, tajemnicza, czai się w cieniu, dopóki nie ujawni się w pełni i nie stanie się niemal miażdżąco przytłaczająca. Muzyka w Batmanie Reevesa zapiera dech i idealnie pasuje do historii opowiadanej przez reżysera. Monumentalne, spójne dzieło. [Przemysław Mudlaff]
2. Nie! (Michael Abels)
3. Elvis (Elliott Wheeler)
4. Top Gun: Maverick (Hans Zimmer, Harold Faltermeyer, Lorne Balfe, Lady Gaga)
5. Na Zachodzie bez zmian (Volker Bertelmann)
NAJLEPSZA OPRAWA AUDIOWIZUALNA
Wszystko wszędzie naraz
Możecie mówić, że we Wszystkim wszędzie naraz jest za dużo wszystkiego wszędzie i naraz, ale na pewno nie przekonacie nas, że kreatywność speców od dźwięków i efektów specjalnych (warto dodać, że było ich bardzo niewielu) nie zrobiła na was wrażenia. Być może produkcja Danielsów jest najbardziej chaotycznym doświadczeniem audiowizualnym, z jakim mieliście/mieliśmy do czynienia, ale ileż to przynosi frajdy, emocji, energii i łapania za serce. [Przemysław Mudlaff]
3. Top Gun: Maverick
4. Wiking
5. Batman
NAJCIEKAWSZA POSTAĆ
Mikey Saber (Red Rocket)
Na czym polega fenomen postaci Mikeya Sabera? Chyba na tym, że trudno go nie polubić, chociaż od samego początku doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że ten koleś z pewnością do najuczciwszych nie należy. W Red Rocket Saber jawi się jako ktoś tajemniczy, trochę podejrzany, ale również cholernie sympatyczny. To ktoś, kto zawsze ma coś do powiedzenia, gość sypiący żartami na zawołanie i umiejący zauroczyć każdego swoją osobą w try miga. Nic więc dziwnego, że chce się mu kibicować, nawet jeśli jego intencje nie są nam do końca znane. Gorsze jest jednak to, że nawet gdy wszystkie karty zostają odkryte, trochę nam nawet żal tego ewidentnego, niebezpiecznego cwaniaka. Mikey jest klasycznym współczesnym amerykańskim antybohaterem. Jego zachowanie jest naganne, ale jego charyzma niezaprzeczalna. [Przemysław Mudlaff]
2. Evelyn Wang (Wszystko wszędzie naraz)
3. Alexia/Adrien (Titane)
4. Nitram (Nitram)
5. Julie (Najgorszy człowiek na świecie)
NAJLEPSZA SCENA
Scena z kamieniami (Wszystko wszędzie naraz)
Wszystko wszędzie naraz to kompletny chaos, szalona kreacja i dzika energia przez ponad 2 godziny swojego trwania. Jest w tym filmie jednak jedna scena, w której nie dzieje się praktycznie nic, a która doskonale oddaje filozofię i humor produkcji Danielsów. To scena, w której główne bohaterki są kamieniami w rzeczywistości, gdzie życie na Ziemi nie ewoluowało. Wspomniana sekwencja ujęć stanowi nie tylko moment odpoczynku od proponowanego wciąż widzom kolorowego szaleństwa, ale też z powodu wcześniejszego potęgowania emocji powoduje, że patrzymy na dwie skały i chce nam się jednocześnie płakać oraz śmiać. Śmiać dlatego, że patrzymy w końcu na porozumiewające się między sobą za sprawą napisów kamienie, a płakać, bo w tej rzeczywistości matka i córka wspólnie się śmieją, znajdują nić porozumienia. Olśniewająca w swej prostocie scena. [Przemysław Mudlaff]
2. Finałowa bitwa powietrzna (Top Gun: Maverick)
3. Atak berserków na wioskę (Wiking)
4. Sekwencja zatrzymania czasu (Najgorszy człowiek na świecie)
5. Atak Gordy’ego (Nie!)