Czarno na białym
ZŁODZIEJ Z BAGDADU. Czy 100 lat po premierze wciąż działa magia tego filmu?
Filmowa adaptacja „Baśni tysiąca i jednej nocy”. Opowieść o księciu złodziei, który ukradł bogaczom… szczęście.
OSTATNI BRZEG. Science fiction niełatwe w odbiorze, ale bezbłędne w wymowie
“Ostatni brzeg” to film niedoskonały, lecz bezbłędny w wymowie. Nie wolny od przekłamań, ale szczery. Smutny i zarazem piękny.
OSTATNIA WALKA. Postapokaliptyczne science fiction w debiucie Luca Bessona
Trudno nie cenić, a nawet podziwiać kina Luca Bessona.
ZMĘCZONA ŚMIERĆ. 100 lat od premiery ekspresjonistycznej baśni
Doskonałe osiągnięcie w dziedzinie ekspresjonizmu filmowego i efektowne wejście Fritza Langa do grona mistrzów kina.
MOJA NOC U MAUD. Nieznośny ciężar wyboru
Zrealizowana w 1969 roku Moja noc u Maud jest planowo trzecim, a chronologicznie czwartym epizodem Sześciu opowieści moralnych Érica Rohmera....
CZARNY PIOTRUŚ. Wszyscy nasi klienci to potencjalni złodzieje
Po śmierci Stalina Czechosłowacja nie poznała, czym była odwilż, trwająca także w Polsce po 1956 roku. Polityka prostalinowska jeszcze przez...
DRAPIEŻNE MALEŃSTWO. Lamparcia erotyka według Howarda Hawksa
Falsyfikat miłosny to taki, który najczęściej objawia się tuż przed jakimś hucznym wydarzeniem – choćby weselem, gdzie jeden z partnerów w...
POKOJÓWKA. Prekursor koreańskiego HORRORU
Joon-ho Bong, reżyser uznanego Parasite, nazwał ten film Obywatelem Kanem koreańskiego kina. Film Ki-younga Kima to cudownie ocalała i odnaleziona...
EWANGELIA WG ŚW. MATEUSZA. Wyrazić siebie i umrzeć
Z zamiarem nakręcenia filmu poświęconego Chrystusowi Pasolini nosił się bardzo długo. Motywy biblijne, pasyjne, oscylujące wokół postaci...