W stronę zachodzącego słońca

ALAMO. Klasyk z Johnem Wayne'em
Alamo pamięta się jako jeden z Wayne’owskich klasyków i w zasadzie jest on tylko trochę bardziej napompowany patriotycznym helem niż inne...

RIO GRANDE. Jeden z westernów złotej epoki gatunku
W ciągu pięciu lat od zakończenia II wojny światowej John Ford nakręcił osiem filmów, z czego pięć było westernami. W 1950 roku reżyser,...

NIEBIESKI ŻOŁNIERZ. Próba zmierzenia się z niechlubną historią
Ameryka lubuje się obecnie w rozliczaniu z „białą” przeszłością kraju i wytykaniu dawnych błędów formującego się onegdaj narodu. Jedną...

ZŁOTO ALASKI. Grzeszna przyjemność
John Wayne to niezaprzeczalna ikona Dzikiego Zachodu, na którym zdołał wykreować wizerunek twardego, nieugiętego samotnika – zawsze ze...

NA SZLAKU ALLELUJA. Western komediowy podejmujący temat alkoholizmu
W latach 1960–65 John Sturges zrealizował siedem filmów, ale tylko dwa odniosły wielki sukces i trafiły do żelaznego kanonu, w efekcie czego...

BRONCO BILLY. W tyle za innymi dokonaniami Clinta Eastwooda
Mężczyzna w kapeluszu, chuście na twarzy i z rewolwerem przy boku planujący napad na pociąg – typowo westernowy opis, ale coś tu jest jednak...

SIERŻANT RUTLEDGE. 60 lat od premiery
John Ford debiutował jako reżyser w 1917 roku i udało mu się nie tylko zajść bardzo wysoko w branży, lecz także utrzymać pozycję przez 40...

BALLADA O KONIOKRADZIE. 35-lecie premiery
Stare westerny to wdzięczny temat na parodię – zwłaszcza że u współczesnego widza budzą raczej uśmiech politowania względem formy, stylu,...