search
REKLAMA
Zestawienie

Filmy z 2022 roku, które zasłużyły na NOMINACJĘ DO OSCARA

Które filmy zasługiwały na nominację do Oscara?

Michalina Peruga

12 marca 2023

REKLAMA

Już dziś w nocy poznamy zdobywców nagrody Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej, czyli Oscarów. Nominacje znane są od jakiegoś czasu i, jak zawsze, nie brakuje filmów, które z pewnością zasłużyły na nominacje, ale zostały całkowicie przeoczone przez członków Akademii. Oto siedem filmów, które zasłużyły na nominację do Oscara.

„Nie!”

Gdy Otisa Haywooda zabija spadająca z nieba moneta, dwójka jego dzieci, OJ (Daniel Kaluuya) i Emerald „Em” (Keke Palmer), dziedziczy po nim upadające ranczo i przejmuje rodzinny biznes – trenowanie koni na potrzeby branży filmowej. Na usytuowanym w dolinie i oddalonym od miasta ranczu zaczynają dziać się dziwne rzeczy – konie są bardzo niespokojne, a w domu zaczyna wariować elektryczność. Pewnego dnia Oj i Em zauważają nad doliną ogromny spodek UFO.

Podobnie jak jego poprzedni film – Uciekaj!Nie! to oryginalny horror z zacięciem społecznym, poruszającym temat rasy. Akademia od zawsze patrzy raczej z góry na kino grozy, jednak to właśnie reżyserski debiut Jordana Peele’a w 2017 roku otrzymał aż trzy nominacje do Oscara, w tym do najlepszego filmu. Peele zdobył wówczas statuetkę za najlepszy scenariusz oryginalny. Jego świetne Nie! zasłużyło na co najmniej kilka nominacji – za efekty specjalne, reżyserię czy scenariusz oryginalny.

„Podejrzana”

Wydawałoby się, że na fali wielkiego sukcesu Parasite w 2020 roku Akademia bardziej doceni koreańskie kino, szczególnie że nowy film Park Chan-wooka (Oldboy, Służąca, Pani Zemsta) zbiera liczne nagrody i nominacje. Bohaterem tego stylowego thrillera, łączącego ze sobą czarny humor i romans, jest policjant Hae-joon (Park Hae-il z Zagadki zbrodni czy The Host), który prowadzi śledztwo w sprawie tajemniczej śmierci pewnego mężczyzny. Pozornie wygląda ona na samobójstwo – spadł ze skały podczas górskiej wędrówki. Gdy Hae-joon poznaje bliżej wdowę (Tang Wei) po mężczyźnie, odkrywa coraz więcej szczegółów z jego życia, a przy okazji zakochuje się w tajemniczej, ale urzekającej kobiecie.

Podejrzana była typowanym pewniakiem w kategorii dla Najlepszego filmu międzynarodowego, a wielu uważało, że trafi do kategorii, która budzi największe emocje, czyli Najlepszego filmu. Niestety Podejrzana została całkowicie zignorowana przez Akademię.

„Alcarràs”

Świetne Alcarràs Carli Simón było hiszpańskim kandydatem do Oscara – niestety film nie trafił nawet na Oscarową shorlistę, złożoną z piętnastu tytułów. To poruszający film o międzyludzkich relacjach, który w centrum stawia hiszpańską rodzinę tracącą właśnie swoje gospodarstwo. Carla Simón świetnie ukazuje złożoność ludzkich emocji i świetnie portretuje dzieci. Naturalność, szczerość i autentyczność to wielka siła tego niepozornego filmu, który zachwyca swoją prostotą i głębią. Alcarràs odniosło wielki sukces w kraju, gdzie było numerem jeden box office’u. Film zdobył także szereg ważnych nagród europejskich, w tym Złotego Niedźwiedzia na Berlinale.

„Jednym głosem”

Wydawałoby się, że Hollywood kocha filmy o dziennikarstwie śledczym, a tym bardziej kiedy chodzi ujawnianie ukrywanych przez lata przestępstw seksualnych. Jednym głosem (She Said), film Marii Schrader, oparty jest na książce dwóch reporterek „The New York Timesa” – Jodi Kantor i Megan Twohey. To one ujawniły sprawę Harveya Weinsteina i zapoczątkowały ruch #MeToo. Jednym głosem rzetelnie relacjonuje śledztwo krok po kroku.

Film tym bardziej zyskuje na aktualności w świetle wyroku więzienia dla Weinsteina, który zapadł niedawno. Jednym głosem zasługuje na nominację chociażby w kategorii aktorskiej za świetny występ Carey Mulligan, która została doceniona przez Złote Globy i nagrodę BAFTA.

„Wiking”

Wiking Roberta Eggersa (Czarownica: Bajka ludowa z Nowej Anglii, The Lighthouse) to epicka, nordycka epopeja, nawiązująca do licznych tekstów kultury, w tym do Hamleta Szekspira. Nie brakuje w niej epickich scen, ciekawego scenariusza, genialnej obsady i kreacji aktorskich, a mimo to film nie otrzymał ani jednej nominacji. Zasługiwał przynajmniej na taką za efekty specjalne czy reżyserię.

„Pearl”

Prequel X Ti Westa, którego główną bohaterką jest tytułowa Pearl grana przez Mię Goth. Wspomniałam już, że Akademia nie lubi kina grozy, a Pearl tylko potwierdza tę zasadę. Mia Goth jest absolutnie rewelacyjna w tej smutnej, pełnej grozy opowieści (wystarczy wspomnieć końcową scenę), a mimo to Akademia zupełnie zignorowała tę kreację. Wielka szkoda.

„Do ostatniej kości”

Luca Guadagnino po raz kolejny nie stroni od zmysłowego romansu – tym razem dwójki młodych kanibali. Maren (Taylor Russell) i Lee (Timothée Chalamet) ruszają w podróż po Stanach, w trakcie której zakochują się w sobie. Nie tylko Guadagnino nie doczekał się w tym roku uznania ze strony Akademii, ale także ulubiony chłopiec Holywood, Timothée Chalamet. Na solidnego kandydata do nominacji wysuwa się natomiast w tym filmie Mark Rylance za swoją świetną rolę drugoplanową. W filmie Guadagnino wcielił się w rolę Sully’ego, starszego, mieszkającego samotnie kanibala, który odkrywa przed młodą Maren tajemnice ich prawdziwej natury. Wielka szkoda, że Akademia nie zwróciła uwagi na tę ciekawą, oryginalną kreację.

Michalina Peruga

Michalina Peruga

Filmoznawczyni, historyczka sztuki i miłośniczka współczesnego kina grozy i klasycznego kina hollywoodzkiego, w szczególności filmu noir i twórczości Alfreda Hitchcocka. W kinie uwielbia mieszanie gatunków, przełamywanie schematów oraz uważne przyglądanie się bohaterom.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor 2024 Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/