search
REKLAMA
American Film Festival 2022

JEDNYM GŁOSEM. Historia jednego z największych dziennikarskich śledztw ostatnich lat

Jest w tej historii element autentyzmu i szczerości, który objawia się w momentach prawdziwej kobiecej jedności.

Dawid Myśliwiec

12 listopada 2022

Jednym głosem
REKLAMA

Jest w Jednym głosem Marii Schrader taki moment, gdy jedna z kobiet godzących się na ujawnienie swego nazwiska w reportażu „The New York Times” mówi: „Muszę to zrobić. Jako kobieta i chrześcijanka”. To zdanie idealnie podsumowuje charakter tego filmu, który z łatwością można by nazwać mianem „Oscar baitu”. Ale jest w tej historii, będącej zapisem przebiegu śledztwa leżącego u podstaw ruchu #metoo, element autentyzmu i szczerości, który objawia się w momentach prawdziwej kobiecej jedności. I nie mam tu na myśli wyłącznie kobiet, które zeznawały w sprawie Harveya Weinsteina.

Jednym głosem

Maria Schrader, niemiecka aktorka i reżyserka, twórczyni m.in. popularnego niedawno miniserialu Netflixa Unorthodox, na swój w pełni anglojęzyczny debiut wybrała temat kalibru absolutnie najcięższego. Jednym głosem opowiada o reporterskim śledztwie, które przeprowadziły dwie dziennikarki „The New York Times”, Jodi Kantor (Zoe Kazan) i Megan Twohey (Carey Mulligan), a którego efektem było m.in. doprowadzenie do skazania Harveya Weinsteina za gwałt i napaść seksualną. Co więcej, ujawnienie sprawy współzałożyciela studia Miramax skłoniło miliony kobiet na całym świecie do podzielenia się swoimi traumatycznymi doświadczeniami związanymi z przemocą seksualną, a wszystko to pod wspólnym hasztagiem #metoo, który reprezentuje jeden z najaktywniejszych ruchów społecznych ostatniej dekady. Schrader nie jest pierwszą filmowczynią, która wzięła na warsztat ten wciąż przecież aktualny temat – artykuł opublikowano w 2017 roku, Weinsteina skazano dopiero w 2020. Trzy lata temu w znacznie bardziej kameralnej Asystentce o przemocy seksualnej w branży filmowej mówiła Kitty Green, a w tym samym roku w kinach gościł Gorący temat Jaya Roacha, historia ujawnienia regularnych nadużyć seksualnych przez Rogera Ailesa, prezesa Fox News.

Coś więcej niż „Spotlight” ery #metoo

Jednym głosem można by krótko określić mianem „Spotlight ruchu #metoo”, ale byłoby to dalece idące uproszczenie. Owszem, konwencja filmu Marii Schrader w duży stopniu przypomina tę znaną z oscarowego dzieła Toma McCarthy’ego, ale zupełnie inna jest specyfika „branży”, w której dochodzi do skandalu. Ofiarami w Jednym głosem są bowiem w dużej mierze znane na całym świecie aktorki, dlatego niech nie zdziwi was wymienianie nazwisk Gwyneth Paltrow, Rose McGowan czy wreszcie Ashley Judd, która pojawia się w Jednym głosem we własnej osobie. Nagrodzony Pulitzerem artykuł Jodi Kantor i Megan Twohey powstawał w bólach – obie dziennikarki spędziły całe miesiące, docierając do ofiar Weinsteina i usiłując nakłonić je do wspólnych zeznań przeciwko potężnemu producentowi. Twohey dodatkowo miała obawy, czy ta walka ma sens – kilka miesięcy wcześniej doprowadziła do ujawnienia napaści seksualnych Donalda Trumpa, który i tak został potem prezydentem USA. Dziennikarki jednak wspierały się wzajemnie, budując na fundamentach tego śledztwa prawdziwą przyjaźń – i to widać w kreacjach Zoe Kazan i Carey Mulligan, które także w życiu prywatnym są najbliższymi przyjaciółkami. Ta jedność zbudowana pomiędzy Jodi i Megan stopniowo zaczęła oddziaływać także na jej rozmówczynie, które uwierzyły, że nawet po wielu latach od przeżytej traumy mogą doprowadzić do ukarania ich oprawcy, a jednocześnie zapobiec krzywdzeniu kolejnych kobiet.

Jednym głosem

Oparte na książce, którą Kantor i Twohey wydały w 2019 roku, Jednym głosem jest filmem, który od pierwszych minut wciąga widza w polowanie na informacje, fakty i dowody. Dwie dziennikarki, które same zmagały się z wyzwaniami stawianymi codziennie przed kobietami na całym świecie, swoją ciężką pracą i determinacją w dążeniu do ujawnienia prawdy doprowadziły nie tylko do ukarania Harveya Weinsteina, ale przede wszystkim systemowych zmian w branży filmowej. I nawet jeśli film Marii Schrader jest w istocie „Oscar baitem”, a zacytowane przeze mnie we wstępie zdanie brzmi koszmarnie, to jednak precyzja realizacji, świetne aktorstwo i tempo narracji, a także ważkość sportretowanego w Jednym głosem tematu czyni z tego filmu obyczajowy thriller trzymający w napięciu do samego końca.

Dawid Myśliwiec

Dawid Myśliwiec

Zawsze w trybie "oglądam", "zaraz będę oglądał" lub "właśnie obejrzałem". Gdy już położę córkę spać, zasiadam przed ekranem i znikam - czasem zatracam się w jakimś amerykańskim czarnym kryminale, a czasem po prostu pochłaniam najnowszy film Netfliksa. Od 12 lat z różną intensywnością prowadzę bloga MyśliwiecOgląda.pl.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK