search
REKLAMA
W stronę zachodzącego słońca

VIVA MARIA! 55 lat od premiery

Mariusz Czernic

18 grudnia 2020

REKLAMA


Francuzi mają swoje specyficzne kino i ulubione gatunki filmowe (komedia, kryminał, film płaszcza i szpady), ale western nigdy nie znajdował się w kręgu ich zainteresowań. Wyjątkiem może być Robert Hossein, który zrealizował dwa całkiem niezłe westerny: Smak przemocy (1961) i Cmentarz bez krzyży (1969). W latach 60. również Louis Malle, twórca doskonałego thrillera psychologicznego Windą na szafot (1958), zdecydował się na flirt z tym gatunkiem, rezygnując przy tym z powagi na rzecz, jak można by to ująć, „wywrotowej komedii”.

Viva Maria! to jeden z najbardziej pamiętnych seansów mojego dzieciństwa. Obraz totalnie szalony, dzięki czemu zapadający w pamięć na długo. Co tutaj mamy? Gołąb zrzucający granaty na wroga, facet próbujący odjechać na wyrzeźbionym z brązu koniu, atak na pociąg za pomocą gniazda os, karabin z zakrzywioną lufą i lusterkiem do strzelania zza rogu (bez wystawiania głowy na odstrzał), elektryczność działająca dzięki pracy niewolników czy np. mnich trzymający własną głowę po tym, jak mu odpadła. Scenarzyści Louis Malle i Jean-Claude Carrière wykazali się nieprzeciętną wyobraźnią, skłonnością do przesady i szaleństwa. Ich kreatywność wyszła poza autorstwo scenariusza – napisali też piosenki do muzyki Georges’a Delerue.

Rzeczywistość jest tu pokazana jako pasmo ciągłych walk, które kształtuje człowieka od dzieciństwa, uczy nienawiści, uodparnia na widok zniszczenia i śmierci. Brigitte Bardot zagrała tu córkę anarchisty wychowaną w ogniu bitwy, która na jakiś czas znajduje wytchnienie w środowisku kabaretowym. Poznaje swoją imienniczkę, śpiewaczkę Marię (Jeanne Moreau), z którą tworzy duet sceniczny, i jak się okazuje, obie dziewczyny swoją charyzmą i wdziękiem są w stanie zawojować świat. Bycie w centrum uwagi to ich żywioł, dlatego mocno angażują się również w rewoltę chłopską, która gwałtownie rozsadza kraj i dzieli ludność. Prosty lud reprezentowany przez dwie showgirls staje do walki przeciwko tyranii uciskającej chłopów, chciwym baronom ziemskim, rządowej milicji i przedstawicielom Kościoła, którzy – jak na spadkobierców hiszpańskiej inkwizycji przystało – mają dostęp do komnat tortur.

Zdjęcia do filmu realizowano w Meksyku, ale nie traktuje on o meksykańskiej rewolucji z lat 1910-17, lecz o fikcyjnym konflikcie w Republice San Miguel w 1907 roku. Viva Maria! to czysty eskapizm oparty na schemacie komedii przygodowej, daleki od kina społeczno-politycznego, chociaż można z niego wyciągnąć treści antykościelne i prorewolucyjne. Uderzająca w Kościół satyra okazała się na tyle celna i skuteczna, że film został zakazany w Meksyku i Hiszpanii. Louis Malle pokazał się tu jako miłośnik kontrolowanego chaosu, absurdu i feminizmu. Stworzył kobiecą wersję Vera Cruz (1954), obsadzając dwie największe gwiazdy francuskiego kina w rolach bohaterek, które pokazują dwa oblicza odwagi – jednego dnia wykonują striptiz przed męską publicznością, a następnego biegają wśród świszczących kul i eksplozji dynamitu.

Viva Maria!, w przeciwieństwie do podobnie zatytułowanego dramatu Viva Zapata! (1952) Elii Kazana, nie jest próbą stworzenia realistycznego portretu przywódcy rewolucji, ale niczym nieskrępowaną, fantastyczną (w sensie: daleką od rzeczywistości), skąpaną w pstrokatej palecie kolorów parodią patetycznego kina wojenno-historycznego. To efektowna mieszanka burleski, slapsticku i batalistyki, zapowiadająca poniekąd etap nowego kina rozrywkowego, bardziej odważnego w podejściu do przemocy. Świadczą o tym na przykład słowa dyktatora Rodrigueza, który usprawiedliwia swoje zachowanie w taki sposób: „To nie brutalność, tylko nowoczesność”. Te słowa bardziej pasują do historii kina niż historii świata. Na marginesie można dodać, że rolę okrutnego Rodrigueza zagrał Carlos López Moctezuma, jeden z najsłynniejszych złoczyńców meksykańskiego kina (m.in. baron Danglars w meksykańskiej adaptacji Hrabiego Monte Christo z 1942).

Film jest także soczystą ucztą wizualno-muzyczną. Kompozytor Georges Delerue i operator Henri Decaë należą do najwybitniejszych reprezentantów szkoły paryskiej, potrafią uchwycić zarówno kameralny nastrój, jak i rozmach epickiej opowieści. Decaë z równą wprawą i uczuciem kadruje twarze głównych bohaterek, a także sekwencje widowiskowe z udziałem statystów. Natomiast w kwestii muzyki to obok partii skomponowanych przez Delerue zwraca uwagę nastrojowa i niepokojąca scena z użyciem uwertury z opery Biała dama (La dame blanche, 1825) François-Adriena Boieldieu.

Ze względu na dużą dawkę kiczu i zwariowany – ale trzeba przyznać, że pomysłowy – humor nie każdemu ta bajka przypadnie do gustu. Jej styl kłóci się z poważną tematyką – zbrojną rewolucją przeciwko niesprawiedliwości społecznej. Problem nigdy nietracący na aktualności, podlany dużą dawką ironii może nie spełnić swojej funkcji i film może nie przekonać odbiorców. Mnie nie do końca przekonał, znacznie lepiej oglądało mi się go w dzieciństwie. Ale doceniam pomysłowość, aktorstwo, efektowne sceny masowe oraz postawienie na silne kobiece bohaterki, co w połowie lat 60. było chwytem nieszablonowym.

 

Mariusz Czernic

Mariusz Czernic

Z wykształcenia inżynier po Politechnice Lubelskiej. Założyciel bloga Panorama Kina (panorama-kina.blogspot.com), gdzie stara się popularyzować stare, zapomniane kino. Miłośnik czarnych kryminałów, westernów, dramatów historycznych i samurajskich, gotyckich horrorów oraz włoskiego i francuskiego kina gatunkowego. Od 2016 „poławiacz filmowych pereł” dla film.org.pl. Współpracuje z ekipą TBTS (theblogthatscreamed.pl) i Savage Sinema (savagesinema.pl). Dawniej pisał dla magazynów internetowych Magivanga (magivanga.com) i Kinomisja (pulpzine.pl). Współtworzył fundamenty pod Westernową Bazę Danych (westerny.herokuapp.com). Współautor książek „1000 filmów, które tworzą historię kina” (2020) i „Europejskie kino gatunków 4” (2023).

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK