search
REKLAMA
Ranking

NAJLEPSZE lata w HISTORII kina

Jacek Lubiński

29 listopada 2019

REKLAMA

1946

Po wojennej zawierusze kinematografia nie mogła odrodzić się w piękniejszy sposób, niż to miało miejsce w roku 1946. Dość napisać, że to właśnie wtedy Frank Capra dał nam piękną afirmację żywota, czyli To wspaniałe życie. Wtedy też powstały takie zacne produkcje, jak Najlepsze lata naszego życia, Osławiona, Pojedynek w słońcu, Listonosz zawsze dzwoni dwa razy, Gilda, Miasto bezprawia, Anioł na ramieniu oraz Cezar i Kleopatra, a także nieco mniej znane u nas (co nie znaczy, że gorsze) obrazy typu: Ostrze brzytwy Edmunda Gouldinga, Najtrwalsza miłość Mitchella Leisena, Mroczne zwierciadło Roberta Siodmaka (oba z nieśmiertelną Olivią de Havilland) czy Dragonwyck Josepha L. Mankiewicza. Kinomani mogli zobaczyć też debiut Kirka Douglasa (Dziwna miłość Marthy Ivers Lewisa Milestone’a) i Burta Lancastera (Zabójcy). Tego roku odbył się również pierwszy festiwal w Cannes, gdzie głównymi laurami nagrodzono aż jedenaście filmów, w tym czechosłowackich Ludzi bez skrzydeł, indyjskie Miasto na dole i francuską Symfonię pastoralną z tegoż okresu.

<em>To wspaniałe życie<em> reż Frank Capra

Także i w Polsce nie próżnowano. Dwie godziny były pierwszym filmem fabularnym zrealizowanym u nas po zakończeniu wojny, a niedługo potem ukończono słynne Zakazane piosenki, które miały jednak premierę w kolejnym sezonie. 1 sierpnia ukazał się również pierwszy numer legendarnego czasopisma Film. Poza tym w 1946 urodzili się dwaj nasi mistrzowie: Andrzej Seweryn, Piotr Fronczewski. Poza nimi na świat przyszli też jeszcze: Diane Keaton, David Lynch, Talia Shire, Charlotte Rampling, Lasse Hallström, Susan Sarandon, Sally Field, Steven Spielberg, Timothy Dalton, Tim Curry, Liza Minnelli, Alan Rickman, Pete Postlethwaite, Sylvester Stallone, Danny Glover, Ivan Reitman, Stephen Rea, Cher oraz – tego samego dnia – Tommy Lee Jones i Oliver Stone.

1959

X muza najwyraźniej lubi dziewiątki, bo i lata 50. z tym numerkiem stanowią prawdziwą petardę, być może nawet większą od przytoczonego wcześniej 1939. Już same polskie filmy budzą szacunek – wśród nich znajdziemy bowiem takie wyśmienite rzeczy, jak Orzeł, Pociąg, Lotna, Awantura o Basię, Cafe pod Minogą, Baza ludzi umarłych, Krzyż Walecznych, Pan Anatol szuka miliona oraz Miejsce na ziemi Stanisława Różewicza. Natomiast w kinie światowym powalał na ziemię przede wszystkim doskonały Ben Hur, a oprócz niego także jeszcze choćby 400 batów, Anatomia morderstwa, Ballada o żołnierzu, Czarny Orfeusz, Hiroszima, moja miłość, Historia zakonnicy, Imitacja życia, Kieszonkowiec, Kuzyni, Los człowieka, Miejsce na górze, Nagle, zeszłego lata, Ostatni brzeg, Ostatni pociąg z Gun Hill, Pamiętnik Anny Frank, Pół żartem, pół serio, Północ, północny zachód, Rio Bravo, Śpiąca królewna, Tak niewielu oraz niekwestionowany hit romantyczny danej ery: Telefon towarzyski.

<em>Ben Hur<em> reż William Wyler

Z innych znaczących tytułów warto wymienić jeszcze na przykład: Operację „Halka”, Generała della Rovere, Historię FBI, Jak ptaki bez gniazd, Konnicę, Podróż do wnętrza Ziemi, The Roots of Heaven i Bez emocji, a także klasyki kina grozy, czyli adaptację Psa Baskerville’ów z wielkimi gatunku: Peterem Cushingiem i Christopherem Lee, Dom na Przeklętym Wzgórzu z Vincentem Price’em oraz niesławny Plan dziewięć z kosmosu Eda Wooda. Wisienką na tym torcie niech będzie jeszcze fakt, że w 1959 roku Martin Scorsese i Steven Spielberg zaczęli kręcić swoje pierwsze krótkometrażówki. W tym samym czasie pierwsze kroki na Ziemi stawiali: Luc Besson, Władysław Pasikowski, Val Kilmer, Emma Thompson, Sean Bean, Kyle MacLachlan, Hugh Laurie, Kevin Spacey, Sean Young i Inger Nilsson, czyli pamiętna Pippi Långstrump.

Avatar

Jacek Lubiński

KINO - potężne narzędzie, które pochłaniam, jem, żrę, delektuję się. Często skuszając się jeno tymi najulubieńszymi, których wszystkich wymienić nie sposób, a czasem dosłownie wszystkim. W kinie szukam przede wszystkim magii i "tego czegoś", co pozwala zapomnieć o sobie samym i szarej codzienności, a jednocześnie wyczula na pewne sprawy nas otaczające. Bo jeśli w kinie nie ma emocji, to nie ma w nim miejsca dla człowieka - zostaje półprodukt, który pożera się wraz z popcornem, a potem wydala równie gładko. Dlatego też najbardziej cenię twórców, którzy potrafią zawrzeć w swym dziele kawałek serca i pasji - takich, dla których robienie filmów to nie jest zwykły zawód, a niezwykła przygoda, która znosi wszelkie bariery, odkrywa kolejne lądy i poszerza horyzonty, dając upust wyobraźni.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor 2024 Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/