search
REKLAMA
Ranking

Najlepsze FILMY ROKU 2021 według redakcji Film.org.pl. Złote Kraby

Najlepsze filmy 2021 roku, wyłonione na podstawie głosowania redakcji Film.org.pl.

REDAKCJA

8 stycznia 2022

REKLAMA

05. Ostatniej nocy w Soho

Ostatniej nocy w Soho stanowi ważny epizod w twórczości Edgara Wrighta, będący – miejmy nadzieję – zapowiedzią kolejnych niekomediowych projektów brytyjskiego reżysera. Produkcja pozwala na kilkadziesiąt minut oderwać się od problemów współczesności i spojrzeć na nie przez pryzmat dawnego Soho. Nawet jeśli czasami jego obraz zmienia się w koszmar, to wierzcie mi – trudno oderwać od niego wzrok. [Krzysztof Nowak, fragment recenzji]

04. Psie pazury

Psie pazury to genialny w swojej prostocie dramat, opowiadający historię przy pomocy przepięknych krajobrazów Nowej Zelandii, udającej amerykańską Montanę. Jest to jednak historia niespieszna, więc jeśli spodziewacie się niespodziewanych zwrotów akcji, tutaj ich nie znajdziecie, choć finał chwyta za gardło i serce jednocześnie. To przede wszystkim rewizjonistyczne podejście do westernu, gdzie najważniejsza nie jest sama tajemnica, ale to, w jaki sposób wpływa ona na relacje międzyludzkie i jak zmienia obecny status quo. Reżyserka pokazuje, że sami siebie ograniczamy i tylko sami siebie możemy wyzwolić. Jakże proste przesłanie, a jakże piękne. [Gracja Grzegorczyk-Tokarska, fragment recenzji]

03. Aida

Aida to jeden z najokrutniejszych, najmroczniejszych i najbardziej trzymających za gardło filmów 2021 roku, chociaż jego reżyserka bynajmniej nie epatuje brutalnością, przemocą i krwią. Jasmila Žbanić przez pryzmat jednostki opowiada o największej masowej zbrodni w Europie od czasu II wojny światowej, a więc masakrze w Srebrenicy z lipca 1995 roku. W oczach odtwórczyni tytułowej roli Jasny Đuričić, urodzona w Sarajewie autorka gromadzi ból, dezorientację, niezrozumienie, strach, frustrację wszystkich żon i matek, które ponad 25 lat temu straciły mężów oraz dzieci i, które nie są w stanie usunąć ze swojej pamięci najstraszliwszych obrazów wojny. Aida to kino ważne, poruszające, porażające, traumatyczne i terapeutyczne, które w moim przekonaniu powinno stać się „lekturą” obowiązkową dla uczniów szkół średnich na całym świecie. [Przemysław Mudlaff]

02. Diuna

Perfekcyjny prolog, piękne wprowadzenie do dalszej opowieści – tak traktuję ten film. Villeneuve wielokrotnie opowiadał o swojej miłości do książki Herberta i tę miłość czuć w każdym kadrze. Przeniesienie tekstu na ekran przebiegło z czułością i szacunkiem, a konieczne skróty i zmiany względem obszernego materiału źródłowego zostały w moim odczuciu przeprowadzone z pełnym zrozumieniem ducha powieści. Reżyser na razie wprowadza nas do tego świata, pozwala trochę w nim “pobyć”, zakochać się w Arrakis i jej nieprzystępnym pięknie. Ten film niektórym może wydać się równie trudny, co ta planeta (oraz sama powieść), bo twórców interesuje przede wszystkim światotwórstwo, zbudowanie podłoża pod nadchodzące wielkie wydarzenia, mniej skupiają się na akcji. Ja tę decyzję kupuję całkowicie. Czekam na kolejne części, trzymam kciuki, by spełniły one obietnicę złożoną w odsłonie pierwszej: obietnicę wspaniałej, wielowymiarowej, fantastycznej sagi dla dorosłego widza. Właściwie tylko bombastyczna muzyka Zimmera mi tutaj przeszkadzała, ale ja ogólnie nie jestem fanką tego kompozytora. Za to efekt dźwiękowy Głosu, charakteryzacja obrzydliwego Barona czy scena, w której pierwszy i jedyny raz widzimy pustynnego czerwia w pełnej krasie, to elementy, których po prostu nie dało się zrealizować lepiej. [Katarzyna Kebernik, fragment recenzji]

01. Obiecująca. Młoda. Kobieta

Mimo że Obiecującą. Młodą. Kobietę. można nazwać thrillerem, rape and revenge, a nawet kryminałem, to najbardziej jest jednak dramatem. Dramatem uciśnionych, którzy w obliczu spotykających ich krzywd nie mogą liczyć na zrozumienie. Tych, którzy gdy próbują zawalczyć o swoje prawa, spotykają się z obojętnością, agresją, lekceważeniem oraz pogardą – nie tylko ze strony mężczyzn, ale i kobiet. To właśnie im dedykowany jest ten film, w inteligentnym, słodko-gorzkim stylu wymierzający karę żyjącym spokojnie ciemiężycielom. Miejmy nadzieję, że i w naszej rzeczywistości prędzej czy później doczekają sprawiedliwości. [Krzysztof Nowak, fragment recenzji]

REDAKCJA

REDAKCJA

film.org.pl - strona dla pasjonatów kina tworzona z miłości do filmu. Recenzje, artykuły, zestawienia, rankingi, felietony, biografie, newsy. Kino klasy Z, lata osiemdziesiąte, VHS, efekty specjalne, klasyki i seriale.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA