search
REKLAMA
Zestawienie

NAJLEPSZE CYTATY z filmów QUENTINA TARANTINO

Katarzyna Kebernik

5 stycznia 2019

REKLAMA

Za co kochamy filmy Quentina Tarantino? Za dialogi! Wybrałam te teksty z Pulp Fiction, Bękartów wojny czy Django, które uważam za najlepsze. A już w 2019 roku przekonamy się, które kwestie z Once Upon a Time in Hollywood dołączą do grona najsłynniejszych cytatów Tarantino.


Pulp Fiction

Księga Ezechiela 25, 17.

Powiedzmy to otwarcie – cytatów z Julesa i Vincenta starczyłoby, by zapełnić całe to zestawienie. Tym najbardziej kultowym z kultowych pozostaje jednak natchniona przemowa Samuela L. Jacksona, wymierzającego – we własnym odczuciu – sprawiedliwość pomniejszemu przestępcy. Jules cytuje Biblię jeszcze raz: pod koniec filmu, po swoim niespodziewanym nawróceniu, mierząc ze spluwy do Ringo granego przez Tima Rotha. Te dwie przemowy – pierwsza, agresywna i rozrywkowa, oraz druga, wyciszona i filozoficzna – spinają klamrą cały nielinearny film.


Wściekłe psy

„Masz zamiar szczekać cały dzień, mały piesku, czy w końcu ugryźć?”

Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?

Kiedy mały, nerwowy facecik nazywany Panem Białym i obdarzony twarzą Harveya Keitela (mój ulubiony aktor, tak nawiasem mówiąc) zaczyna wydzierać się i obrzucać wyzwiskami Pana Blondyna, bohater grany przez Michaela Madsena odpowiada mu tak cicho, że ten musi poprosić go o powtórzenie – a zaraz potem rzuca się na niego z pięściami. Nonszalancja, pogarda dla przeciwnika, emocjonalny chłód, a do tego tekst który wysyła podprogowy komunikat: „no dalej, i tak wiem, że nie jesteś dostatecznie twardy, by mnie zaatakować” – pan Blondyn to kawał posranego sukinsyna, ale warto się nim inspirować, chcąc spacyfikować jakiegoś krzykacza.


Jackie Brown

„Louis: Kto to jest? Ordell Robbie: To Beaumont. Louis: Kim jest Beaumont? Ordell Robbie: To pracownik, którego musiałem zwolnić.”

Who’s Beaumont? A employee I had to let go.

quentin tarantino ordell robbie

Jedna z lepszych ról Samuela L. Jacksona, a z całą pewnością jego najlepsza fryzura, to Ordell Robbie z Jackie Brown. Z kolei Louis to chyba najśmieszniejsza postać w całym dorobku Roberta De Niro, błyszczącego zazwyczaj w „poważnych” rolach. U Tarantino zagrał dla odmiany nieporadnego, wiecznie niezorientowanego w wydarzeniach gapę – najlepszym podsumowaniem jego postaci jest szereg świadczących o zdezorientowaniu pytań, jakimi zarzuca Ordella. Powyższy minidialog odbywa się przy samochodowym bagażniku, w którym spoczywa martwe ciało nieszczęsnego Beaumonta. Odpowiedź Ordella na pytanie Louisa ma w sobie sporą dozę czarnego humoru.


Kill Bill

“Zemsta jest daniem, które najlepiej smakuje na zimno.”

Revenge is a dish best served cold.

Czyli stare klingońskie przysłowie. Pochodzenie? Star Trek II: Gniew Khana. Klingoni nie mogą się jednak mścić na Quentinie za kradzież ich powiedzenia i sprawienie, że w powszechnej świadomości kojarzy się ono najbardziej z napisami rozpoczynającymi Kill Billa – sami też je ukradli. Autorem tego zdania jest Mario Puzo, a źródłem – Ojciec chrzestny. Brawa za tę obrazową metaforę należą się zatem w pierwszej kolejności Don Vito Corleone, z którego ust pada ta kwestia. Oraz dla Tarantino, za mistrzowskiego nosa do postmodernistycznego recyklingu.


Kill Bill

“Zemsta nigdy nie jest prostą drogą. To las. A w lesie łatwo zabłądzić, zgubić drogę, zapomnieć, którędy się weszło.”

Revenge is never a straight line. It’s a forest, and like in forest it’s easy to lose your way, to get lost, to forgot where you came in.

Kolejny świetny cytat o żądzy odwetu. Tarantino, niesforne dziecko Hollywood wychowane na spaghetti westernach i revenge movies, ustami wschodniego mędrca serwuje widzom głęboką prawdę o naturze zemsty, tak często będącej głównym tematem wielbionych przez reżysera filmów. Nie ma znaczenia, czy wyrusza się na wojnę z Plutonem Śmiercionośnych Żmij, czy planuje dać nauczkę sąsiadowi niesprzątającemu kup po swoim psie – przestroga Hattoriego Hanzō będzie aktualna przed każdą batalią.


Wściekłe psy

„Jeśli postrzeliłeś mnie we śnie, to lepiej obudź się i przeproś.”

You shoot me in a dream, you better wake up and apologize.

Opening Wściekłych psów to klasa mistrzowska: kamera zatacza kręgi wokół grupki mężczyzn, jedzących i rozmawiających na różnorodne tematy, a wypowiadane przez nich zdania mimochodem charakteryzują ich bohaterów. Ze wszystkich kwestii, jakie padają w scenie, tą najsłynniejszą i najefektowniejszą jest one-liner Harveya Keitela. To także kolejny na tej liście przypadek, kiedy Tarantino nie był do końca oryginalny. Podobny tekst można usłyszeć we wcześniejszym o trzy lata filmie Spike’a Lee, Rób, co należy. Obu reżyserów zainspirował natomiast legendarny bokser, Muhammad Ali, który powiedział kiedyś:

Choćbyś jedynie śnił o biciu mnie, lepiej obudź się i przeproś.


Bękarty wojny

Hans Landa porównuje Żydów do szczurów.

Christoph Waltz przybył praktycznie znikąd i z miejsca stworzył jeden z najlepszych czarnych charakterów amerykańskiego kina XXI wieku. Jego Hans Landa to człowiek przerażający i odrażający, a jednocześnie erudyta, poliglota, elegancki i dystyngowany mężczyzna z olbrzymim talentem do snucia barwnych opowieści. Jego popisowym monologiem na zawsze pozostanie dla mnie ten, który wygłosił u mężczyzny ukrywającego żydowską rodzinę pod podłogą. Kontrast pomiędzy elokwencją i nienagannymi manierami Niemca a ohydą jego zamiarów i okropieństwem wyłuszczanych poglądów – majstersztyk. Landa to postać napisana i zagrana bez jednej fałszywej nuty.


Pulp Fiction

Kapitan Koons opowiada historię zegarka.

https://www.youtube.com/watch?v=3Mvrl4p9JGI

Jeden z lepszych epizodycznych występów w historii filmu – Christopher Walken pojawia się na ekranie ledwie na kilka minut, dość jednak powiedzieć, że rola kapitana Koonsa to jeden z najsłynniejszych występów w całej jego, bardzo przecież bogatej, karierze. To także scenariuszowa perełka storytellingu i mistrzowska anegdota: zajmująca opowieść, utrzymująca ciekawość słuchacza; zaczyna się poważnie, by pod koniec eskalować w stronę absurdu i… smrodku. Cały cytat jest trochę za długi, bym go przepisywała, wklejam więc scenę z filmu – czyta niezastąpiony Tomasz Knapik.

Katarzyna Kebernik

Katarzyna Kebernik

Publikuje w "KINIE", Filmwebie, serwisie Film w Szkole i (oczywiście) na film.org.pl. Edukatorka filmowa w Zespole Edukacji Ferment Kolektiv. Lauretka II nagrody w Konkursie im. Krzysztofa Mętraka dla młodych krytyków filmowych oraz zwyciężczyni konkursu Krytyk Pisze Festiwalu Kamera Akcja.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK