DZIEWIĘĆ ŻYWOTÓW TOMASA KATZA. Duchowy koniec świata
Odmienne stany świadomości #19: Dziewięć żywotów Tomasa Katza
Wyobraźcie sobie połączenie mrocznej wizji końca świata z metafizycznym śledztwem i absurdalnym humorem rodem z Latającego cyrku Monty Pythona. Do tego niski budżet i wysokich lotów pomysły na łączenie rzeczy przyziemnych i tych niesamowitych. Droga tajemniczego Tomasa Katza (Tom Fisher) przez warstwy społeczne Londynu zaczyna się dosłownie na ulicy i prowadzi go aż na współczesny Olimp. Jednak podróż bohatera jest ważniejsza od jej celu. Napotkani ludzie zmieniają się, a rzeczywistość wymyka się przyjętemu ładowi społecznemu. Londyn zaczyna stawać się miejscem bardziej duchowym niż fizycznym, a wszystko pod wpływem Tomasa – człowieka znikąd. W związku z tym śledztwo rozpoczyna niewidomy inspektor New Scotland Yardu, przez swój modus operandi nazywany Mistycznym Megiem (Ian McNeice).
TAKSÓWKARZ
Stojąc na poboczu drogi, Katz zatrzymuje taksówkę. Po zajęciu miejsca wdaje się w rozmowę z kierowcą (Tony Maudsley). Mówi mu, że rozcina ludzi, aby znaleźć ich sny, po czym streszcza ostatni sen taksówkarza. Katz odgaduje też, że mężczyzna jest po transplantacji serca i że ma w sobie organ pobrany od zwierzęcia. Kierowca jest zaniepokojony całą tą rozmową i zaczyna wpatrywać się w dziwacznego pasażera. Po chwili to Katz prowadzi samochód w ubraniu taksówkarza, który w stroju Katza wychodzi i zaczyna iść wzdłuż drogi. Nastąpiła wymuszona przez bohatera zamiana miejsc. W ten sposób wniknął w społeczny organizm Londynu i może swobodnie przemieszczać się w nim, nie budząc niczyich podejrzeń. W siedzibie New Scotland Yardu inspektor Meg wyczuwa niepokojące zmiany w mieście i zaczyna badać sprawę.
Podobne wpisy
MINISTERSTWO RYBOŁÓWSTWA
Do taksówki prowadzonej przez Tomasa Katza wsiada dobrze ubrany, podstarzały polityk. To Roy, minister rybołówstwa (Andrew Melville). Jest bardzo zajęty, ma zamiar podczas podróży przeglądać swoje dokumenty. Jednak natrętny kierowca informuje go, że to jest niepracująca taksówka, co oznacza, że nie można w niej zajmować się pracą, a zamiast tego trzeba rozmawiać. Polityk nie jest zachwycony, początkowo tłumaczy Katzowi, jaką jest ważną i zajętą osobą, ile ma obowiązków i że nie ma na nic czasu. Jednak im bardziej się tłumaczy, tym większa frustracja i zmęczenie przez niego przemawiają. Gdy taksówka dociera do celu, Roy siedzi za kierownicą, a Katz staje się ministrem. Podczas konferencji na temat relacji z przedstawicielami Głupigrubynudnylandii zrywa dotychczasowe porozumienie i wypowiada im wojnę. Mało tego, podczas swojego żarliwego przemówienia zaczyna namawiać wszystkich do picia alkoholu. Twierdzi, że alkopop to podstawa zdrowej diety, że dobrze wpłynie na morale wojska, które nie powinno walczyć na trzeźwo. Katz proponuje nawet upijanie dzieci. Takie oświadczenie z ust ministra powoduje chaos w mediach i zamieszanie w społeczeństwie. Tymczasem Mistyczny Meg wsiada do taksówki, w której dokonała się przemiana Katza w ministra, i wyczuwa zaburzenia sił duchowych. Ma też wizję Bladego Dziecka – istoty symbolizującej istnienie świata – które jest umierające. Inspektor obawia się, że sprawa jest poważna.