Connect with us

Publicystyka filmowa

ARCYDZIEŁA stworzone przez REŻYSERÓW PRZED TRZYDZIESTKĄ

Odkryj, jak młodzi reżyserzy, jak Stanley Kubrick, tworzą ARCZYDZIEŁA PRZED TRZYDZIESTKĄ, zaskakując świat kinematografii wyjątkowymi wizjami!

Published

on

ARCYDZIEŁA stworzone przez REŻYSERÓW PRZED TRZYDZIESTKĄ

Kino to sztuka, której opanowanie niejednokrotnie zajmuje całe lata. Nie chodzi tylko o długość nauki i studiów, które prowadzą do realizacji pełnometrażowego obrazu, ale także o stosunkowo długi okres rozwijania własnej artystycznej tożsamości reżyserów filmowych. Rzadko zdarza się, by spod ręki debiutanta wyszło dzieło wybitne. Wielcy mistrzowie najczęściej tworzą swoje arcydzieła już dobrze po trzydziestce, a filmowcy poniżej granicy 30 lat wydają się nierzadko zupełnie nieopierzonymi żółtodziobami, których czeka jeszcze długa (i niedająca gwarancji sukcesu) droga do wielkości.

Advertisement

A jednak czasem zdarza się i tak, że jeszcze przed trzydziestymi urodzinami reżyser tworzy dzieło wielkie – a nawet największe w całej swojej karierze. Poniżej kilka przykładów młodych filmowców, którzy nie czekali do magicznego wieku lat 30, by stworzyć arcydzieła.

Stanley Kubrick, 28 lat – Zabójstwo

Advertisement

Stanley Kubrick na koncie ma wiele dzieł wybitnych, zrealizowanych w szerokim spektrum gatunkowym, przefiltrowanym przez wizjonerską wrażliwość reżysera. Jednym z wyróżników jego twórczości, stanowiących o jej wyjątkowości w historii kina i dobitnie dowodzących filmowego geniuszu Kubricka, jest umiejętność świeżego, innowacyjnego podejścia do niekiedy skrajnie odmiennych gatunków.

Pierwszym dojrzałym dziełem reżysera i jednocześnie pierwszym filmem, który uznać można za arcydzieło w jego filmografii, było zrealizowane w konwencji kryminału noir Zabójstwo z 1956 roku. Film Kubricka zachwyca przede wszystkim dojrzałością grającego z punktami widzenia scenariusza, umiejętnym budowaniem napięcia i fatalistycznej atmosfery oraz wizualno-inscenizacyjną pomysłowością. Zabójstwo to pod wieloma względami narodziny gwiazdy Stanleya Kubricka, który kreując jeden z najbardziej ikonicznych filmów noir, stworzył swoisty manifest autorskiej, efektownej i klimatycznej estetyki filmowej, która pozwoliła mu tchnąć w usankcjonowany już gatunek pewną świeżość, a samemu sobie zapewnić odskocznię do szybkiego rozwoju kariery. A to wszystko w wieku zaledwie niespełna 28 lat.

Advertisement

Siergiej Eisenstein, 27, 29 lat – Pancernik Potiomkin, Październik

Najbardziej rozpoznawalny twórca radzieckiej awangardy lat 20. do tego zestawienia trafia niejako podwójnie. Słynny propagator rewolucji październikowej, pionier zarówno propagandy kinowej, jak i montażowej inwencji stworzył bowiem przed trzydziestym rokiem życia aż dwa arcydzieła – przy czym, co ciekawe, jedno z nich zapewniło mu spektakularny sukces, drugie natomiast spowodowało pośrednio załamanie kariery w trudnych realiach stalinowskiego ZSRR.

Advertisement

Pierwszym z filmów, o których mowa, jest, rzecz jasna, słynny Pancernik Potiomkin, absolutne arcydzieło pod względem technicznej maestrii, mogące służyć za wzorcowy przykład filmowego wehikułu dla ideologicznego przesłania. W chwili kręcenia Pancernika… Eisenstein miał 27 lat. Dwa lata później, czyli rok przed osiągnięciem granicznej tutaj bariery lat 30, stworzył trzeci i ostatni z umownego cyklu opiewającego chronologicznie rewolucyjny zryw Rosjan. Po opisującym początki ruchu robotniczego Strajku i upamiętniającym rewolucję roku 1905 Pancerniku Potiomkinie w Październiku twórca stworzył filmowy portret obchodzącej dziesięciolecie krwawej rewolucji październikowej.

Ten sugestywny, kreatywny film był kolejnym krokiem Eisensteina w stronę filmowej poezji, doprowadzającym do ekstremum sztandarową dla niego technikę montażu skojarzeniowego. Choć było to zbyt wiele dla wkraczającej stopniowo w okres socrealizmu wrażliwości ówczesnych komunistów, Październik pozostaje niezwykłym dziełem filmowym, zasługującym na miano arcydzieła i to nie pierwszego w niespełna trzydziestoletnim wówczas życiu Eisensteina.

Advertisement

Thomas Vinterberg, 29 lat – Festen

Stworzony w 1995 roku manifest kinowej czystości, Dogma 95, trzy lata później, w roku 1998, doczekał się dwóch pierwszych certyfikowanych realizacji, nakręconych przez dwóch najbardziej dziś znanych sygnatariuszy – Larsa von Triera i Thomasa Vinterberga. Dla dwudziestodziewięcioletniego wówczas Duńczyka był to zaledwie drugi film pełnometrażowy w karierze – miał się on jednak okazać arcydziełem, absolutnie najlepszym dokonaniem w karierze Vinterberga (przynajmniej do czasu premiery Polowania czternaście lat później). Prosta, ale niesamowicie angażująca historia demaskowania rodzinnych sekretów i traum w czasie uroczystego jubileuszu nestora rodu zachwyca nie tylko inteligentnym, empatycznym skonstruowaniem samej opowieści, ale także kreatywnością, z jaką Vinterberg podszedł do minimalistycznej konwencji.

Surowe, niestabilne obrazy odbijają rozchwianych psychicznie bohaterów, ostry montaż podkreśla raptowne zwroty akcji, a wykorzystanie jedynie naturalnego oświetlenia w niektórych momentach daje efekt niemalże misteryjnego rytuału. Festen to dzieło kompletne i będąc oficjalnie pierwszym filmem nakręconym według wytycznych Dogmy, jest też prawdopodobnie najlepszym dziełem zrodzonym przez ten ruch. Tym większe brawa należą się początkującemu wówczas Vinterbergowi, który wrzucony w tak radykalne ramy, nie tylko nie poległ, ale także stworzył coś wybitnego.

Advertisement

Jean-Luc Godard, 29 lat – Do utraty tchu

Skoro mowa o współtwórcach radykalnych nurtów w kinie, wypada wspomnieć o jednym z najbardziej zjawiskowych manifestów nowofalowych w historii kina. Debiut kinowy Jeana-Luca Godarda to dzieło formatywne dla wpływowej francuskiej Nowej Fali i równocześnie jedno z najwybitniejszych osiągnięć legendarnego francuskiego reżysera. W swoich czasach porażające radykalną dekonstrukcją filmowej formy Do utraty tchu pozostaje do dziś jednym z najbardziej inspirujących filmów okresu nowofalowego, pod pewnymi względami dziełem rewolucjonizującym podejście zarówno do filmowej narracji, jak i do reprezentowania rzeczywistości.

Advertisement

Kręcąc obraz, który miał stać się wyznacznikiem buntowniczej estetyki nowofalowców znad Sekwany, Godard miał zaledwie 28 lat (29 w momencie premiery na Berlinale). Rozgorączkowany intelektualizm Do utraty tchu (który miał stać się wyznacznikiem stylu Godarda) odbijał więc zarówno indywidualną wrażliwość twórcy, jak i ducha młodzieńczego środowiska tamtych lat, które miało doprowadzić do kulturowych przemian kolejnej dekady. Jakkolwiek można powiedzieć, że każdy ruch awangardowy w sztuce tworzony jest przez młode pokolenie, to faktem jest, że francuska Nowa Fala narodziła się za sprawą arcydzieł młodych filmowców. Przecież oprócz debiutu Godarda…

François Truffaut, 27 lat – 400 batów

…najważniejszym dziełem-manifestem tego nurtu jest 400 batów François Truffauta (który zresztą miał pierwotnie kręcić Do utraty tchu). Młodszy o dwa lata od Godarda Truffaut zadebiutował rok wcześniej od niego niezwykle szczerym i subtelnym półautobiograficznym dziełem o dorastaniu w powojennej Francji. Reżyser w innym, bardziej spokojnym formalnie tonie niż kolega z „Cahiers du cinema” definiuje w swoim filmie obserwacyjny realizm nowofalowców, stawiając nie na powierzchowną atrakcyjność filmu, ale prawdziwość przedstawianego świata. Jedno z największych osiągnięć Truffauta, otwierające pięciofilmowy cykl o Antoinie Doinelu i tworzące gwiazdę Jeana-Pierre’a Léauda 400 batów to film niezwykle dojrzały, zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę, że stworzył go dwudziestosiedmiolatek.

Advertisement

Chantal Akerman, 25 lat – Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela

Belgijska reżyserka to jedna z najważniejszych postaci filmowego minimalizmu oraz jeden z wiodących głosów krytycznego kina feministycznego. Awangardowa i wysublimowana intelektualnie w swojej twórczości, Akerman stworzyła kilkadziesiąt filmów, wśród których znaleźć można wiele intrygujących i ważnych dzieł. Za największe arcydzieło stworzone przez reżyserkę uchodzi jednak Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela, w którym Akerman dokonuje radykalnej wiwisekcji psychiki głównej bohaterki, mieszczańskiej matki w średnim wieku.

Advertisement

Ponad trzygodzinny film w ramach precyzyjnej konstrukcji oraz intensywnej monotonii odkrywa złożoność przedstawianej sytuacji, za pomocą ascetycznej formy tworząc obraz wielowymiarowy i szokujący w swoim przekazie. Akerman wykorzystuje ekspozycyjny minimalizm do nadania portretowi Jeanne Dielman transgresyjnej energii, stwarzając w ten sposób wizualny kanał dla ponadwerbalnego wybrzmienia wątków krytyki społecznej. Tak misternie złożone i przemyślane dzieło Belgijka stworzyła, mając zaledwie 25 lat, co daje pogląd na skalę jej talentu artystycznego oraz intelektualnej przenikliwości.

Orson Welles, 26 lat – Obywatel Kane

Jeden z najbardziej spektakularnych debiutów w historii kina i prawdopodobnie najbardziej znany przypadek absolutnego arcydzieła nakręconego przez reżysera przed trzydziestym rokiem życia. Nie tylko zresztą nakręconego – w Obywatelu Kanie Orson Welles stoi za kamerą, ale poza tym wciela się w tytułową rolę.

Advertisement

Robi to wrażenie, zwłaszcza że fabuła filmu rozpięta jest na kilka dekad kariery tytułowego bohatera. O geniuszu Obywatela Kane’a napisano już wiele – to dzieło zachwycające formalnie, innowacyjne i estetycznie wysmakowane, narracyjnie złożone, a także skrywające potężny przekaz polityczno-społeczny dotyczący społeczeństwa amerykańskiego. Tytuł filmu funkcjonuje w języku potocznym jako synonim dzieła kompletnego i ikonicznego, w tym wypadku zresztą przyćmiewającego późniejsze – często nie mniej ciekawe – dokonania samego Wellesa. Jeśli weźmiemy pod uwagę poziom oraz znaczenie Obywatela Kane’a dla światowego kina, aż trudno uwierzyć, że stworzył go człowiek w momencie premiery mający 26 lat.

Advertisement

Antropolog, krytyk, praktyk kultury filmowej. Entuzjasta kina społecznego, czarnego humoru i horrorów. W wolnych chwilach namawia znajomych do oglądania siedmiogodzinnych filmów o węgierskiej wsi.

Kliknij, żeby skomentować

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *