ŚWIĘTO KINA W OPOLU. Relacjonujemy 20. Festiwal Filmowy Opolskie Lamy
15 października zakończył się jubileuszowy, 20. Festiwal Filmowy Opolskie Lamy. W ramach wydarzenia pokazano kilkadziesiąt filmów długometrażowych i krótkometrażowych, zarówno z Polski, jak i zagranicznych. Relacjonujemy to lokalne święto filmowe jako jedyna ogólnopolska redakcja.
Na rozpoczęcie uroczystej gali zamknięcia, w trakcie której wręczono nagrody, Honorową Lamę odebrała dokumentalistka Lidia Duda, autorka takich filmów jak Pisklaki, Newborn, Herkules (wszystkie trzy pokazane na festiwalu w Opolu), Uwikłani czy Wszystko jest możliwe. W uzasadnieniu organizatorzy zauważyli, że „Jako reżyserka Lidia Duda nie narzuca niczego swoim bohaterom, ale zaprasza ich do twórczego dialogu, w którego toku widzowie mogą zobaczyć autorską, ale wierną życiowej prawdzie wizję otaczającego świata”, będąc wybitną przedstawicielką trudnej sztuki dokumentu, który „nie tylko rejestruje rzeczywistość, ale także służy do jej twórczej interpretacji”.
Tradycyjnie najważniejszą częścią festiwalu był konkurs filmów krótkometrażowych. W trzech kategoriach – fabuły, dokumentu i animacji – zmierzyło się ponad trzydzieści tytułów. Jury, w składzie którego obok laureata zeszłorocznej Lamy za najlepszy krótki metraż fabularny Michała Ciechomskiego oraz dziennikarza Mateusza Demskiego znalazła się redaktorka Film.org.pl Katarzyna Kebernik, nagrodziło sympatycznymi statuetkami drewnianych lam film Martwe małżeństwo Michała Toczka (kategoria fabularna) oraz Pewnego razu w Izraelu Weroniki Szymy (animacja). W kategorii dokumentu jury zdecydowało się nie przyznawać Grand Prix, wskazując na trudność wyłonienia wyróżniającego się w tej trudnej formie dzieła i zachęcając do podjęcia pogłębionej merytorycznie, twórczej dyskusji z udziałem całej branży na temat wyzwań, jakie stawia twórcom filmowym dokument. Jurorzy docenili jednak wyróżnieniami Uwięzioną Piotra Bielińskiego oraz Joannę d’Arc Aleksandra Szamałka. W równoległych kategoriach wyróżniono z kolei Nurt Jeremiego Skrodzkiego (fabuła), Guilty Pleasure Michała Orzechowskiego i 3geNARRACJE Pauliny Ziółkowskiej (animacja). Grono laureatów i laureatek za filmy krótkometrażowe uzupełnili Zuzanna Ślusarczyk, nagrodzona przez oddzielne jury Lamą za film amatorski Wewnętrzna smoła, Piotr Kaźmierczak wyróżniony w tej samej kategorii za film Dziura oraz Adam Żądło, zdobywający nagrodę publiczności za dokument Solar Voyage.
Drugi raz na Opolskich Lamach przyznano też nagrody w kategorii filmów pełnometrażowych. Interdyscyplinarne jury, składające się z poety Tomasza Różyckiego, reżysera teatralnego Pawła Świątka oraz dziennikarki kulturalnej Agnieszki Szydłowskiej przyznało Grand Prix filmom Syndrom Hamleta Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego (kategoria dokument) oraz Braty Marcina Filipowicza (kategoria fabuła). Wyróżnienia powędrowały z kolei do dokumentów Lombard Łukasza Kowalskiego i Boylesque Bogny Kowalczyk oraz Piosenek o miłości Tomasza Habowskiego.
Oprócz sekcji konkursowych, widzowie w Opolu mieli szansę zobaczyć także specjalną selekcję kina włoskiego (Superbohaterów, Ennio, Onych oraz Zwariować ze szczęścia), a także pokazy specjalne i przedpremierowe – odrestaurowany Chungking Express Wong-kar Waia, Silent Twins Agnieszki Smoczyńskiej, IO Jerzego Skolimowskiego i W trójkącie Rubena Östlunda. Festiwal objął wiele obiektów filmowych i kulturalnych Opola – studyjne Kino Meduza, lokalne kina Helios, Galerię Sztuki Współczesnej, Miejską Bibliotekę Publiczną w Opolu, Wojewódzką Bibliotekę Publiczną oraz Narodowe Centrum Polskiej Piosenki. Finałowym pokazem było z kolei Moje wspaniałe życie (zwycięzca zeszłorocznego Grand Prix filmów pełnometrażowych) pokazane w ramach kina samochodowego.
Film.org.pl objął festiwal swoim patronatem, ale to nie jedyny akcent związany z naszą redakcją w Opolu – jurorką była wspomniana już Katarzyna Kebernik, a w zespole organizacyjnym jako koordynator programowy działał inny nasz redaktor, Tomasz Raczkowski.