Ukryte znaczenia, czyli symbolika w NIE OGLĄDAJ SIĘ TERAZ
ŚMIECH I KRZYK, CZYLI JAK DUSZA UKAZUJE CIERPIENIE
W filmie śmiech i krzyk przeplatają się ze sobą. Półuśmiechy tuszują niepewność. Gromki śmiech dwóch sióstr w ni stąd ni zowąd wplecionym kadrze dezorientuje widza, który nie wie, co jest jego powodem, a zarazem boi się, bo śmiech brzmi szyderczo i zwiastuje jakieś niecne plany wobec Laury. Rozdzierający krzyk matki, kończący sekwencję początkową filmu, przekształca się w irytujący huk wiertarki – to metafora dramatyczna. Przy pomocy wiertarki niszczącej strukturę ukazano krzyk rozdzierający duszę matki. Te dwa przeciwstawienia powodują zagubienie – w jednej chwili odczuwa się obawy, by w drugiej chwili śmiech stał się przeciwwagą i uspokajał widza, jednocześnie wprawiając go w zakłopotanie. Wchodzimy potem w świat Wenecji – miasta dwuznacznego. W rozmowach Roeg stosuje ujęcie i przeciwujęcie, np. w scenie w restauracji – po to, aby pokazać niepokój bohatera związany z przeczuciem co do dwóch kobiet siedzących niedaleko. Zastosowano półzbliżenia oraz grę głębią ostrości, by zaakcentować, że John nie skupia się na słowach żony, lecz jest podejrzliwy wobec kobiet – które również pokazane są w grze głębi ostrości w ramach jednego kadru – niewidoma siostra siedzi tyłem, ponieważ w narracji nie jest to jeszcze moment, by ujawnić jej wyjątkowość. Nawet jeśli widać przez małą chwilę jej twarz, jest ona niewyraźna. Akcentem mającym nadać niesamowitości w tej scenie jest gwałtowne otwarcie drzwi w restauracji przez wiatr, którego świst przeszywa powietrze. Ma się wrażenie, jakby zło uobecniło się i wkroczyło do akcji, manifestując się przez pozornie przypadkowe wtargnięcie wiatru. Mamy tutaj już zasygnalizowany związek z dwiema kobietami – jednej z nich coś z powodu wiatru wpada w oko, przez co reżyser próbuje nam pokazać metaforyczny związek postaci z przyszłymi wydarzeniami. Chwilę zawieszenia i aurę tajemniczości w scenie przeszywa dźwięk statku. Powracamy więc do pary, która mimo wielkiej tragedii próbuje uśmiechać się do siebie i pokazywać wzajemną miłość. W tej scenie, wprowadzającej postacie poboczne, widzimy ważny rekwizyt – broszkę w kształcie ozdobnego półksiężyca, której ukryte znaczenie wyeksponowane zostało za pomocą detalu.
Niewidoma kobieta w filmie jest pomostem między dwoma światami, dlatego została wprowadzona w scenie z lustrami, wpatrując się w jedno z nich.
Ciekawe jest to, w jaki sposób niewidoma siostra zostaje wprowadzona do akcji filmu. Mamy scenę pełną luster (które, jak wiadomo, są wrotami do drugiego świata), jednocześnie zwielokrotniających wizualnie postać Laury, z czego można wysnuć wniosek, że jest ona w trudnym momencie psychicznym. Dopóki nie próbuje usunąć czegoś z oka zdrowej siostry, niewidoma siostra stoi tyłem – widz nie wie, dlaczego i snuje domysły na jej temat. Gdy wreszcie widzimy niewidomą kobietę, jest ona ukazana poprzez kąt widzenia kamery w górę – po to, aby uwypuklić postać niewidomej i jej przewagę nad innymi, wyolbrzymić wagę postaci. Przez to zaznaczone zostają jej specjalne moce. I znów Roeg igra z naszą inteligencją – mamy montaż: siostra – John – najazd na taflę wody w rzece. Jest to metafora wyrzutów sumienia, jakie dręczą głównego bohatera. Dlaczego tak sądzę? Bo za pośrednictwem przenikania z tafli wody, na której igra światło, przenosimy się w czasie do kolorystycznie zszarzałej Anglii tuż po śmierci dziecka. Woda jest tutaj już nie czymś, co ukazuje piękno miasta, ale jest rzęsistym ciężkim deszczem – metaforą smutku matki. Ta sama metafora wody jako smutku pojawia się w ostatniej scenie – kiedy Laura płynie łodzią podczas pogrzebu męża. Wówczas woda dopełnia swojego znaczenia symbolicznego: śmierci. Co ważne, w scenie odjazdu rodziców z domu w Anglii mamy to samo ujęcie, co w czołówce filmu – kolejny refren, zapętlający strukturę czasową narracji. Coś, przed czym usiłuje się uciec (przeznaczenie) jest niemożliwe do ominięcia. Niewidoma kobieta w filmie jest pomostem między dwoma światami, dlatego została wprowadzona w scenie z lustrami, wpatrując się w jedno z nich. Znów pojawia się tu formuła refrenu – biegnąca dziewczynka oraz slajd z kaplicy. Roeg igra z widzem – pokazuje niewidomą kobietę tak, że czasem ma się wrażenie, że ona widzi.
BARDZIEJ FORMALNIE, CZYLI JAK ŚRODKI PRZEKAZUJĄ TREŚĆ
Podobne wpisy
Scena erotyczna jest jedną z najbardziej znanych i sugestywnych tego typu scen w kinematografii. Jednocześnie naturalistyczna – poprzez ukazanie tego, jak zrutynizowana jest nagość w małżeństwie, jak i również piękna ze względu na to, że pokazuje zachwyt małżonków sobą nawzajem. Mimo to rozmowa toczy się jak gdyby nigdy nic. Miłość ukazana delikatnie i intymnie, poprzez zbliżenia czułych gestów, dotyków dłoni, gładzenia ciała, dynamiczny montaż i montaż równoległy oraz wielość różnych kątów widzenia kamery. Scena została w niektórych krajach zakazana ze względu na swoją sugestywność i naturalizm.