search
REKLAMA
Zestawienie

GATUNKI, którymi powinien zająć się ALFONSO CUARÓN

Tomasz Raczkowski

23 lutego 2019

REKLAMA

Alfonso Cuarón zalicza się z pewnością do ścisłej czołówki najważniejszych współczesnych twórców kina. Tym, co najbardziej wyróżnia twórczość Cuaróna, jest to, że praktycznie każdy jego kolejny film operuje w innej konwencji, pokazując umiejętności reżysera w skutecznym kreowaniu filmów w niekiedy skrajnie odmiennych estetykach. Dość zauważyć, że dwa ostatnie filmy Meksykanina to nakręcone kolejno po sobie widowisko science fiction oraz neomodernistyczny czarno-biały dramat społeczny. Wcześniej Cuarón – ze znakomitym efektem – proponował nam melodramaty, familijne i młodzieżowe fantasy, obyczajowe kino drogi czy dystopijny thriller. W filmografii znajdziemy nawet… komedię romantyczną (Tylko ze stałym partnerem, z zamierzchłych początków kariery). Można sobie zatem zadać pytanie – i co dalej? Czego jeszcze spróbuje Alfonso Cuarón po obsypanej nagrodami Romie? Idąc tropem przeskoków gatunkowych, proponuję pięć gatunków, które chciałbym, aby meksykański filmowiec nam zaprezentował.

Kryminał/sensacja

Cuarón udowodnił, że potrafi znakomicie budować suspens, a szorstka faktura nie utrudnia mu tworzenia atrakcyjnej i przekonującej historii. Dlatego bardzo chciałbym zobaczyć przygotowany przez Meksykanina klasyczny, realistyczny dramat kryminalno-sensacyjny. Wyobrażam to sobie jako połączenie brutalnej oszczędności pierwszych filmów serii o Brudnym Harrym z nowoczesnym sznytem Sicario (notabene dowodu, że reżyser z wizją potrafi wykreować niemalże z niczego frapujące dzieło w tym gatunku). W centrum zapewne byłby, jak to u Cuaróna, subtelny egzystencjalny dramat (najpewniej bohaterki), a całość skąpana w depresyjnych, spranych barwach. Sądzę, że wizualne wyczucie Cuaróna oraz umiejętność łączenia narracyjnej efektywności z efektownością mogą dać godną zapamiętania sensacyjną wizję. Reżyser z pewnością potrafi wyczuć gatunek i dostarczyć solidnej gatunkowej rozrywki, bazującej przede wszystkim na dozowaniu napięcia i klimacie, przynoszącej jednak nieco spektakularnych scen akcji. Tak jak sekwencja zamieszek w Mexico City, wtopiona przepięknie w powolną kontemplacyjność Romy, mogłaby układać się dynamika Cuaronowskiego kryminału na przecięciu cichego napięcia i erupcji przemocy.

Horror

Co prawda elementy grozy pojawiają się w Ludzkich dzieciach oraz Harrym Potterze i więźniu Azkabanu, ale filmy te trudno uznać za czyste kino grozy. Kino, które wydaje się wręcz idealnym gruntem dla reżyserskiej kreatywności Alfonsa Cuaróna. Jego inscenizacyjna wirtuozeria zdaje się aż prosić o ukazanie w sugestywnym, niepokojącym obrazie osaczania bohaterów przez strach. Konwencja ta pasowałaby również do ujawnianego niejednokrotnie społecznego zacięcia reżysera, który po ujęciach realistycznych i fantastyczno-naukowych mógłby zaproponować horrorowe ujęcie wątków społeczno-politycznych (choćby na podobnej zasadzie jak zrobił to jego rodak Guillermo del Toro w Labiryncie fauna). Cuarón mógłby tu sięgnąć po oferujący wiele możliwości materiał literacki, jak chociażby Lovecraft Country Matta Ruffa czy osadzony w czasach rewolucji hiszpańskiej Blood Crime Sebastià Alzamory. Niezależnie od tego, jaki scenariusz by realizował, na horror Cuaróna można by czekać z wypiekami na twarzy.

Dramat kostiumowy/historyczny

Roma

Jak pokazuje tegoroczna rywalka Romy o miano najlepszego filmu, czyli Faworyta, opowieść osadzona w odległych historycznie czasach nie musi być ani sztywna, ani konwencjonalna – w rękach świetnego reżysera może mieć siłę przekraczania ram gatunkowych i pobudzania wyobraźni. Stworzenie pasjonującej, pełnej energii filmowej opowieści na bazie pozornej nudy historycznych przekazów może nie być zadaniem najłatwiejszym, jednak uzdolniony twórca jest w stanie tego dokonać, i to ze znakomitym efektem. Oczywiście w zależności od tego, którą nogą wstałby Cuarón podczas tworzenia filmu historycznego, mogłyby to być kameralny dramat lub spektakularna epicka opowieść – wierzę, że z obu wariantów wyszedłby reżyser obronną ręką. Dowodził przecież nieraz swojej biegłości w sugestywnym, ale nienachalnym kreowaniu stanów psychicznych bohaterów i umiejętności „przełączania się” pomiędzy diametralnie różnymi scenografiami. Sądzę też, że niezwykle ciekawym dla tego twórcy okresem mógłby być czas wielkich odkryć geograficznych i początków kolonizacji Ameryk. Może Eldorado by Alfonso Cuarón albo filmowa biografia Hernána Cortésa? Z pewnością pędziłbym do kina.

Superbohaterski blockbuster

batman-v-superman

Wkład Cuaróna w serię filmów o Harrym Potterze pokazuje, że potrafi on w popularną sagę tchnąć sporo swojej artystycznej wrażliwości, zachowując jednocześnie przynależnego historii ducha. W czasach, gdy góry pieniędzy (a ostatnio nawet nominacje do najważniejszych nagród) zarabiają filmy z fabryki Marvela, kino superbohaterskie przestało być popularną błahostką, a za realizacje kolejnych przygód komiksowych postaci biorą się tacy twórcy jak Taika Waititi czy Martin Scorsese, szanse na zaangażowanie do któregoś z kolejnych obrazów Marvela lub DC mogą nie być takie małe. A po efektownej Grawitacji ciekawie byłoby zobaczyć, jak Cuarón podejdzie do komiksowego formatu.

Musical

Musical to bardzo specyficzny gatunek, który zawsze z zainteresowaniem ogląda się, gdy wykona go ktoś specjalizujący się na co dzień w innych konwencjach i o ugruntowanym stylu. W języku filmowym Cuaróna są elementy, które w połączeniu z rozśpiewaną estetyką mogłyby przynieść interesujące efekty. Przede wszystkim jest to charakterystyczny, płynny ruch kamery, który w sekwencjach piosenkowo-tanecznych mógłby dać spektakularne efekty. Tutaj Cuarón musiałby okiełznać zupełnie inny niż dotychczas – i w wymienionych wyżej przypadkach – żywioł, opanować polifoniczność dźwiękowo-wizualną i narzucić jej harmonię. Jednak podobnie mogło się wydawać i w przypadku realizowanej wcześniej przez Meksykanina space dramy czy barokowej symboliki społecznej panoramy miasta, z powodzeniem spinanej przez Cuaróna w całość.

Avatar

Tomasz Raczkowski

Antropolog, krytyk, praktyk kultury filmowej. Entuzjasta kina społecznego, brytyjskiego humoru i horrorów. W wolnych chwilach namawia znajomych do oglądania siedmiogodzinnych filmów o węgierskiej wsi.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK