search
REKLAMA
Zestawienie

Filmy, które MUSISZ OBEJRZEĆ, jeśli podobał ci się PARASITE

Przemysław Mudlaff

15 lutego 2020

REKLAMA

Nazwisko Bong oraz tytuł Parasite są obecnie synonimami sukcesu. Cztery statuetki złotego rycerza przyznane Pasożytowi podczas 92. ceremonii wręczenia Oscarów, w tym bezprecedensowe zwycięstwo obrazu nieanglojęzycznego w kategorii najlepszy film, spowodowały, że obejrzenie południowokoreańskiego arcydzieła stało się wręcz obowiązkiem każdego kinomana. Jeśli zatem ktoś z was nie doznał jeszcze przyjemności oglądania hitu Bonga, to gorąco do tego zachęcam i przy okazji zazdroszczę rychłego obcowania z dziełem sztuki. Jeśli jednak oglądaliście już najważniejszy film ubiegłego roku (oraz pozostałe dzieła Bonga) i – podobnie jak mnie – spodobał się wam na tyle, że chcielibyście więcej kina w podobnym klimacie lub temacie, przygotowałem dla was kilka tytułów, które na różnych poziomach przypominają Parasite.

Filmowe inspiracje Bonga

Pomysł na Parasite zrodził się w głowie Bonga już w 2013 roku przy okazji pracy nad filmem Snowpiercer: Arka przyszłości. Inspiracją dla fabuły Pasożyta były zresztą doświadczenia życiowe reżysera. Okazuje się bowiem, że Bong pracował jako korepetytor matematyki dla chłopca z zamożnej seulskiej rodziny. Co więcej, zajęcie to zorganizowała przyszłemu zdobywcy Oscara koleżanka (aktualnie żona), która tego samego chłopca uczyła angielskiego. Oczywiście fabuła Parasite idzie zdecydowanie dalej i w rezultacie film opowiada o klasowych konfrontacjach oraz niesprawiedliwościach, chytrej infiltracji bogatych i braku sensu planowania, gdy i tak jest się skazanym na żebraczy los, ale punkt wyjściowy dla tej historii napisało życie, a także kinematograficzne dzieła, które utrwaliły się w pamięci Bonga. Filmowe inspiracje twórcy Okjy mogą więc stanowić doskonałą polecajkę obrazów podobnych do Pasożyta (ewidentną Psychozę celowo pomijam).

Pokojówka (1960, reż. Kim Ki-young)

Pokojówka Kima to najbardziej znany film koreański powstały przed latami 90. XX wieku, czyli okresem  popularności i docenienia na świecie kinematografii Korei Południowej. Obraz Kima stanowi część tzw. Trylogii Pokojówki, ponieważ reżyser jeszcze dwa razy (ale za każdym razem trochę inaczej) ukazywał wydarzenia przedstawione w filmie z 1960 roku. Pokojówka opowiada o spełnionej koreańskiej rodzinie z lat 60. XX wieku z ich pięknym dwupoziomowym domem będącym świadectwem awansu społecznego, a także modernizacji kraju. Pozorny azyl państwa Kim wkrótce zamieni się w ich więzienie. Wszystko za sprawą tytułowej atrakcyjnej pomocy domowej, którą zatrudnia mający duże powodzenie u kobiet pan domu. Film Kima zawiera interesujący komentarz socjologiczny, według którego człowiek z różnych przyczyn (klasowa wyższość, romans, tajemnica) wykazuje skłonność do rządzenia drugą osobą. Pokojówka to zaskakująco aktualny thriller przepełniony zaskakującymi zwrotami akcji i wątkami.

Niebo i piekło (1963, reż. Akira Kurosawa)

W Parasite Bong przedstawia kontrast pomiędzy klasą wyższą a niższą na zasadzie opozycji góra–dół. Rodzina biedna mieszka więc w suterenie na nisko położonym terenie, dlatego też w czasie obfitych opadów ich lokum często jest zalewane. Dół, który zamieszkują, to zatem oczywista przenośnia ich klasowej przynależności. W opozycji rodzina bogatych zajmuję nowoczesną willę wybudowaną na wzgórzach. Tak uwydatnione społeczne podziały ukazywał już prawie 60 lat wcześniej Akira Kurosawa w obrazie Niebo i piekło, który z pewnością stanowił inspirację dla Bonga. W dziele japońskiego mistrza tytułowe niebo to również posiadłość na wzgórzu, piekłem zaś są tutaj slumsy pełne narkomanów i prostytutek. Film Kurosawy to interesujący kryminał z dylematem społeczno-moralnym w tle.

Służący (1963, reż. Joseph Losey)

Służący to kino wybitne, które również zajmuje się analizą systemu klasowego. Tym razem chodzi o ten brytyjski z lat 60. XX wieku. Mamy więc do czynienia z panem – arystokratą Tonym – oraz jego kamerdynerem Barrettem. Po zbadaniu gruntu przebiegły służący pozwala sobie na coraz więcej w celu poprawienia własnego statusu społecznego. Jest nawet w stanie wkroczyć w prywatne życie swojego pana, a także doszczętnie je zniszczyć.

Przemysław Mudlaff

Przemysław Mudlaff

Od P do R do Z do E do M do O. Przemo, przyjaciele! Pasjonat kina wszelkiego gatunku i typu. Miłośnik jego rozgryzania i dekodowania. Ceni sobie w kinie prawdę oraz szczerość intencji jego twórców. Uwielbia zostać przez film emocjonalnie skopany, sponiewierany, ale też uszczęśliwiony i rozbawiony. Łowca filmowych ciekawostek, nawiązań i powiązań. Fan twórczości PTA, von Triera, Kieślowskiego, Lantimosa i Villeneuve'a. Najbardziej lubi rozmawiać o kinie przy piwku, a piwko musi być zimne i gęste, jak wiecie co.

zobacz inne artykuły >>>

REKLAMA