Filmy, które MUSISZ OBEJRZEĆ, jeśli podobał ci się PARASITE
Nazwisko Bong oraz tytuł Parasite są obecnie synonimami sukcesu. Cztery statuetki złotego rycerza przyznane Pasożytowi podczas 92. ceremonii wręczenia Oscarów, w tym bezprecedensowe zwycięstwo obrazu nieanglojęzycznego w kategorii najlepszy film, spowodowały, że obejrzenie południowokoreańskiego arcydzieła stało się wręcz obowiązkiem każdego kinomana. Jeśli zatem ktoś z was nie doznał jeszcze przyjemności oglądania hitu Bonga, to gorąco do tego zachęcam i przy okazji zazdroszczę rychłego obcowania z dziełem sztuki. Jeśli jednak oglądaliście już najważniejszy film ubiegłego roku (oraz pozostałe dzieła Bonga) i – podobnie jak mnie – spodobał się wam na tyle, że chcielibyście więcej kina w podobnym klimacie lub temacie, przygotowałem dla was kilka tytułów, które na różnych poziomach przypominają Parasite.
Filmowe inspiracje Bonga
Podobne wpisy
Pomysł na Parasite zrodził się w głowie Bonga już w 2013 roku przy okazji pracy nad filmem Snowpiercer: Arka przyszłości. Inspiracją dla fabuły Pasożyta były zresztą doświadczenia życiowe reżysera. Okazuje się bowiem, że Bong pracował jako korepetytor matematyki dla chłopca z zamożnej seulskiej rodziny. Co więcej, zajęcie to zorganizowała przyszłemu zdobywcy Oscara koleżanka (aktualnie żona), która tego samego chłopca uczyła angielskiego. Oczywiście fabuła Parasite idzie zdecydowanie dalej i w rezultacie film opowiada o klasowych konfrontacjach oraz niesprawiedliwościach, chytrej infiltracji bogatych i braku sensu planowania, gdy i tak jest się skazanym na żebraczy los, ale punkt wyjściowy dla tej historii napisało życie, a także kinematograficzne dzieła, które utrwaliły się w pamięci Bonga. Filmowe inspiracje twórcy Okjy mogą więc stanowić doskonałą polecajkę obrazów podobnych do Pasożyta (ewidentną Psychozę celowo pomijam).
Pokojówka (1960, reż. Kim Ki-young)
Pokojówka Kima to najbardziej znany film koreański powstały przed latami 90. XX wieku, czyli okresem popularności i docenienia na świecie kinematografii Korei Południowej. Obraz Kima stanowi część tzw. Trylogii Pokojówki, ponieważ reżyser jeszcze dwa razy (ale za każdym razem trochę inaczej) ukazywał wydarzenia przedstawione w filmie z 1960 roku. Pokojówka opowiada o spełnionej koreańskiej rodzinie z lat 60. XX wieku z ich pięknym dwupoziomowym domem będącym świadectwem awansu społecznego, a także modernizacji kraju. Pozorny azyl państwa Kim wkrótce zamieni się w ich więzienie. Wszystko za sprawą tytułowej atrakcyjnej pomocy domowej, którą zatrudnia mający duże powodzenie u kobiet pan domu. Film Kima zawiera interesujący komentarz socjologiczny, według którego człowiek z różnych przyczyn (klasowa wyższość, romans, tajemnica) wykazuje skłonność do rządzenia drugą osobą. Pokojówka to zaskakująco aktualny thriller przepełniony zaskakującymi zwrotami akcji i wątkami.
Niebo i piekło (1963, reż. Akira Kurosawa)
W Parasite Bong przedstawia kontrast pomiędzy klasą wyższą a niższą na zasadzie opozycji góra–dół. Rodzina biedna mieszka więc w suterenie na nisko położonym terenie, dlatego też w czasie obfitych opadów ich lokum często jest zalewane. Dół, który zamieszkują, to zatem oczywista przenośnia ich klasowej przynależności. W opozycji rodzina bogatych zajmuję nowoczesną willę wybudowaną na wzgórzach. Tak uwydatnione społeczne podziały ukazywał już prawie 60 lat wcześniej Akira Kurosawa w obrazie Niebo i piekło, który z pewnością stanowił inspirację dla Bonga. W dziele japońskiego mistrza tytułowe niebo to również posiadłość na wzgórzu, piekłem zaś są tutaj slumsy pełne narkomanów i prostytutek. Film Kurosawy to interesujący kryminał z dylematem społeczno-moralnym w tle.
Służący (1963, reż. Joseph Losey)
Służący to kino wybitne, które również zajmuje się analizą systemu klasowego. Tym razem chodzi o ten brytyjski z lat 60. XX wieku. Mamy więc do czynienia z panem – arystokratą Tonym – oraz jego kamerdynerem Barrettem. Po zbadaniu gruntu przebiegły służący pozwala sobie na coraz więcej w celu poprawienia własnego statusu społecznego. Jest nawet w stanie wkroczyć w prywatne życie swojego pana, a także doszczętnie je zniszczyć.