search
REKLAMA
Artykuły o filmach, publicystyka filmowa

Filmografia PIXAR. Część III: filmy krótkometrażowe

Adrian Szczypiński

15 lipca 2018

REKLAMA

Staruszek w parku gra w szachy sam ze sobą. Po kilkukrotnej zmianie miejsc po obu stronach szachownicy nagle przed dziadkiem materializuje się jego alter ego, z którym szachowy pojedynek coraz bardziej nabiera tempa i intensywności… Gra Geriego to pierwsza po ośmiu latach krótka animowana opowieść z Pixara. Widać tu olbrzymi skok technologiczny w stosunku do poprzednich animacji, spowodowany oczywiście realizacją Toy Story. W odróżnieniu od kanciastego bobasa z Tin Toy, staruszek Geri imponuje precyzją ruchu, interakcyjną animacją jego ubioru oraz znakomitym odwzorowaniem wszystkich szczegółów przeoranej zmarszczkami twarzy głównego bohatera.

Rok później Grę Geriego uhonorowano Oscarem za najlepszy krótkometrażowy film animowany. Geri powrócił dwa lata później w epizodycznej roli konserwatora zabawek w Toy Story 2.

Geri’s Game
(1997)

scenariusz i reżyseria – Jan Pinkava
reżyseria animacji – David R. Haumann, Leo Hourvitz
produkcja – John Lasseter, Ed Catmull
muzyka – Gus Viseur et son Orchestre
montaż – Jim Kallett

 

 *  *  *

Historyjka ptaszyska, które chciało się zaprzyjaźnić z małymi ptaszkami siedzącymi na drutach telefonicznych. Niestety, wredność małych ptaszków jest odwrotnie proporcjonalna do ich gabarytów, co znalazło wyraz w prześmiesznej puencie filmiku. Dla ptaszków to kolejna, fenomenalna animacja Pixara, uhonorowana Oscarem w 2001 roku za najlepszy krótkometrażowy film animowany.

Podobnie jak przy większości filmików wytwórni, także i tutaj nie pada ani jedno słowo dialogu. Całość dźwiękowo jest sprowadzona wyłącznie do efektów dźwiękowych genialnie ilustrujących każdy niuans sytuacyjny. Pomimo urzekającej prostoty, Dla ptaszków to kolejne świadectwo wielkiej wyobraźni i zadziwiającej konsekwencji amerykańskich artystów, którzy za pomocą skrajnie prostych środków fabularnego wyrazu potrafili stworzyć małe arcydzieło, wykraczające poza ramy technicznego popisu.

For the Birds
(2000)

scenariusz i reżyseria – Ralph Eggleston
reżyseria animacji – Bill Wise, James Ford Murphy
produkcja – John Lasseter, Karen Dufilho
muzyka – Riders in the Sky
montaż – Jennifer Taylor, Tom Freeman

 

 *  *  *

Ten filmik to bonus do Potworów i Spółki. Mike Wazowski prezentuje futrzastemu Sullivanowi swoje najnowsze cacko – wóz sportowy z napędem na sześć kół. Wyposażenie samochodu budzi szczery podziw. Gorzej z opanowaniem przez zielonego Mike’a wszystkich technicznych fajerwerków napakowanych pod maską. Pierwsze uruchomienie pojazdu kończy się całkowitą katastrofą, po której Wazowski zaczyna tęsknić do swego starego samochodu.

Reżyserzy Pete Docter i Roger Gould naładowali tę czterominutową animację taką dawką humoru, jaka była udziałem niemal całych pełnometrażowych Potworów i Spółki. Nowy wóz Mike’a otrzymał nominację do Oscara.

Mike’s New Car
(2002)

reżyseria – Pete Docter, Roger Gould
scenariusz – Pete Docter, Roger Gould, Jeff Pidgeon, Ron Gibbs
produkcja – John Lasseter, Gale Gortney
muzyka – Randy Newman
montaż – Robert Graham Jones

wystąpili

Billy Crystal (Mike)
John Goodman (Sulley)

 *  *  *

Słabizna. Tyle przychodzi mi do głowy po obejrzeniu tego filmiku o owcy, która znajduje dobre strony golenia do gołej skóry. Poprzednie krótkometrażówki Pixara wyróżniały się dowcipną fabułą, nieszablonowymi postaciami i pomysłowymi zakończeniami. Nominowany do Oscara Odbijany to niezborny mini-musical (ze Zbigniewem Wodeckim w polskiej wersji językowej), błaha historyjka zawieszona w próżni, stylizowana na nachalne muzyczne wtręty z filmów Disneya. Dobra jest tu jedynie animacja, utrzymana w estetyce i scenograficznym podobieństwie do Dawno temu w trawie, lecz u Pixara to już standard, tutaj nie przekroczony nawet o jednego piksela. Reżyserzy Roger Gould i Bud Luckey zaserwowali nam pięć minut nudnej, infantylnej zabawy. No cóż – widocznie nie można cały czas produkować jedynie dobrych filmów krótkometrażowych…

Warto dodać, że na DVD z filmem Auta umieszczono ukryty bonus pod postacią samochodowej wersji Boundin’, stanowiącej niejako podsumowanie epilogu Aut, zawierającego samochodowe parodie wcześniejszych filmów Pixara.

Boundin’
(2003)

reżyseria – Roger Gould, Bud Luckey
scenariusz – Bud Luckey
produkcja – John Lasseter
muzyka – Randy Newman

wystąpili

Bud Luckey (narrator)

 *  *  *

REKLAMA