search
REKLAMA
Zestawienie

5 najlepszych ról DAVIDA BOWIEGO. CZŁOWIEK Z GWIAZD

Odys Korczyński

8 stycznia 2021

REKLAMA

Andy Warhol, Basquiat – taniec ze śmiercią (1996), reż. Julian Schnabel

Miłość między Warholem a Bowiem była raczej jednostronna. Bowie inspirował się Warholem. Warhol miał Bowiego raczej dosłownie gdzieś, czego Bowie nie przyjmował do wiadomości, jak to często się zdarza w irracjonalnych relacjach fanów z idolami. Bowie napisał nawet o Warholu piosenkę (Andy Warhol z płyty Hunky Dory), którą artysta spod znaku puszki zupy Campbell zbył, jak to on potrafił, z punktu widzenia „wielkiego” performera i geniusza sztuki. Fascynacja Warholem Bowiemu do końca chyba nigdy nie przeszła. Kiedy nastały lata 90. i propozycja wcielenia się w swojego guru, gdy ten już od dawna nie żył, Bowie musiał skorzystać z tej szansy – być może po to nawet, żeby zamknąć pewien etap niespełnionej relacji z Warholem. Udało mu się to z nawiązką. Jako Warhol stał się podobnie nieprzenikniony i niedostępny jak oryginał.

Jareth, Labirynt (1986), reż. Jim Henson

Dzięki Labiryntowi Bowie miał szansę powrócić do swoich androgenicznych stylizacji z czasów Ziggiego. Jareth, król goblinów, w istocie jedynie przybierał formę człowieczą, żeby zarówno przez widza, jak i przez Sarę być postrzegany z większą dozą królewskiego poważania. Gdyby wyglądał jak goblin, stałby się kolejnym potwornym antagonistą, a nie filmową osobowością, a Hensonowi zależało na tym, żeby Jareth nie był postacią jednowymiarową. Osobowość króla goblinów była wyniosła, egoistyczna, dumna, arogancka; lubił on delektować się detalami, w tym tymi związanymi z niespiesznie zadawanym cierpieniem. Początkowe wcielenia Bowiego również były wyniosłe, dumne i wzbudzające respekt. Doświadczając ich ekranowej obecności, widz miał wątpliwości, czy obcuje z kobietą, czy z mężczyzną. Bowie był jednym i drugim. Pobudzał wyobraźnię, w tym tę jej sferę, gdzie kryły się marzenia erotyczne. Podobnie Jareth – nieoczywisty przykład bohatera, który jest zły i przez to nadzwyczaj pociągający. Szkoda, że Sara nie uległa.

Odys Korczyński

Odys Korczyński

Filozof, zwolennik teorii ćwiczeń Petera Sloterdijka, neomarksizmu Slavoja Žižka, krytyki psychoanalizy Jacquesa Lacana, operator DTP, fotograf, retuszer i redaktor związany z małopolskim rynkiem wydawniczym oraz drukarskim. Od lat pasjonuje się grami komputerowymi, w szczególności produkcjami RPG, filmem, medycyną, religioznawstwem, psychoanalizą, sztuczną inteligencją, fizyką, bioetyką, kulturystyką, a także mediami audiowizualnymi. Opowiadanie o filmie uznaje za środek i pretekst do mówienia o kulturze człowieka w ogóle, której kinematografia jest jednym z wielu odprysków. Mieszka w Krakowie.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK