search
REKLAMA
Recenzje

TOLKIEN. Nie jest fantastycznie

Katarzyna Kebernik

18 maja 2019

REKLAMA

Biografia Tolkiena weszła do polskich kin poprzedzona informacją o tym, że nie spotkała się z aprobatą jego rodziny. Ten fakt niespecjalnie mnie zniechęcił – krewni pisarza wydali osąd przed obejrzeniem filmu, a krytyka dotyczyła wyłącznie tego, że nikt nie zapytał ich o zgodę na jego realizację. Poza tym rodzina Tolkiena znana jest z surowej oceny interpretatorów jego twórczości, np. syn twórcy, Christopher, nieprzychylnie wypowiadał się o Władcy Pierścieni Jacksona. Dlatego niezrażona kupiłam bilet do kina i już po seansie mogę z całym spokojem powiedzieć, że Tolkienowie nie mają powodu, by tak kategorycznie odcinać się od Tolkiena. Nikt nie bezcześci tutaj pamięci słynnego pisarza, fakty przedstawiane są rzetelnie i po bożemu, bez przekłamań i większych kontrowersji. Stacje publiczne mogą bez obaw puszczać ten film do obiadu. Jeżeli coś mogłoby tutaj obrazić rodzinę pisarza, to to, że o ich genialnym krewniaku kręci się tak miałkie, pozbawione polotu filmy.

Trudno określić docelowego odbiorcę tego biopicu. Z jednej strony twórcy mniej i bardziej subtelnie puszczają oko do fanów Tolkiena – ścieżka dźwiękowa miejscami pobrzmiewa niezapomnianym soundtrackiem Howarda Shore’a, główny bohater przemierza przypominające Mordor okopy I wojny światowej z wiernym towarzyszem Samem u boku, a obrazy wojennego koszmaru przekształcają się w wyobraźni młodego pisarza w fantasmagoryczne bestie i sylwetki rycerzy. Z drugiej strony jednak – całość przypomina bryk, streszczenie z życiorysu, w którym próżno doszukiwać się nieznanych miłośnikom Tolkiena faktów czy też ciekawej refleksji nad nimi. Twórcy postawili sobie za cel opowiedzenie wszystkiego, co wydarzyło się w życiu autora przed osiągnięciem pisarskiej sławy. Przy tak bogatej biografii jak Tolkienowska musiało to dać karkołomny, powierzchowny efekt. Reżyser skacze po kolejnych wydarzeniach, nie pozwalając im wybrzmieć i nabrać wagi; przeskok goni przeskok. Film kończą przydługie napisy, streszczające dalsze losy pisarza. Przeczytamy w nich m. in. o takich nieznanych nikomu faktach, jak to, że Tolkien ma dziś status „jednego z najważniejszych pisarzy fantasy”. Nie, drodzy twórcy, nie „jednego z”, ale najważniejszego – wszyscy piszący w tym gatunku faktycznie tworzą przypisy i komentarze do jego twórczości.

Najgorsze, że w tym pośpiesznym odhaczaniu kolejnych faktów z życiorysu ginie sam bohater, grany dość mechanicznie przez Nicholasa Houlta (Mad Max, Faworyta). Umówmy się, poważni badacze to nie gwiazdy rocka i potrzeba pomysłu, by ich ciekawie „sprzedać”. Tacy wycofani, zamknięci, lśniący raczej wnętrzem niż zewnętrzem bohaterowie lepiej sprawdzają się w zbliżeniu niż w panoramie: tak, jak wartość introwertyka uwidacznia się w długiej, pogłębionej rozmowie, a nie na hucznej i głośnej imprezie. Być może należało się skupić na jednym konkretnym okresie czasowym lub wątku? Można było stworzyć opowieść o melancholii, którą Tolkien odziedziczył po naznaczonym nędzą i sieroctwem dzieciństwie oraz zniszczonej przez wojnę i śmierć przyjaciół młodości; a którą to melancholię pisarz usiłował uciszyć ucieczką w pracoholizm i tworzenie fantastycznych światów. Można było spojrzeć na życie Tolkiena przez pryzmat długoletniej przyjaźni z Lewisem, opowiedzieć o tym dialogu i wzajemnej inspiracji dwóch wybitnych umysłów – twórca Opowieści z Narnii nie pojawia się jednak na ekranie. Kolejnym wielkim nieobecnym w Tolkienie – pomimo ogólnej faktograficznej rzetelności – jest religia. Wiara stanowiła prawdziwy filar w życiu pisarza, podstawę jego twórczości i podporę w najtrudniejszych chwilach; ale w filmie duchowość unaocznia się jedynie za sprawą trzeciorzędnej osoby opiekującego się osieroconym Tolkienem księdza, stającego na drodze jego związkowi z Edith.

Duch i intelekt – to, co w twórcy Silmarillionu najciekawsze – są tutaj nieobecne. Niestety, Tolkien w Tolkienie to rzucany chaotycznie po różnych miejscach bezbarwny chłopak: jego tęgi intelekt każe się nam brać na wiarę, jego przemyślenia i życie wewnętrzne nie znajdują żadnego wyrazu. Główny bohater filmu zostaje zjedzony przez drugi plan, z czarującą Lily Collins na czele, która tworzy jedyną pełnokrwistą kreację jako ukochana Tolkiena, Edith. Wątek miłosny można od biedy nazwać głównym w tej historii, choć zostaje on rozwodniony i rozmyty przez niezdecydowanie twórców, jakby ustawicznie wahających się, czy jednak nie postawić akcentu na relacje ze szkolnymi przyjaciółmi. Przez to niezdecydowanie filmowy związek Tolkiena i Edith traci na mocy, ale i tak jest to najlepiej poprowadzony wątek produkcji – głównie dzięki wspomnianej Collins, a także samej historii tej miłości, naprawdę romantycznej. Świetny jest także Derek Jacobi w epizodycznej roli lekko ekscentrycznego profesora Wrighta, lingwisty i znawcy języków wymarłych. To on uczestniczy w jedynej scenie, która wywołała u mnie coś na kształt dreszczy – ujęciu rozentuzjazmowanych i świętujących studentów, którzy przed chwilą dowiedzieli się, że Anglia przyłączyła się do I wojny światowej.

Podobno reżyser filmu, Dome Karukoski, marzył o zrealizowaniu biografii Tolkiena, odkąd był dzieckiem. Niestety, po obejrzeniu biopicu jego autorstwa nie jestem w stanie powiedzieć, co tak zafascynowało go w postaci pisarza. Nie wiem, co twórcy chcieli mi o nim powiedzieć; nie wiem, jakim człowiekiem jest w ich oczach. Tolkien sprawdza się jako wizualizacja biograficznego wpisu z Wikipedii i przyczynek do głębszego zainteresowania się sylwetką twórcy Hobbita. Tego nie będę się czepiać – filmy „informacyjne” i popularyzatorskie też są potrzebne: nawet, jeśli nie są w stanie wzbudzić zachwytu.

Katarzyna Kebernik

Katarzyna Kebernik

Publikuje w "KINIE", Filmwebie, serwisie Film w Szkole i (oczywiście) na film.org.pl. Edukatorka filmowa w Zespole Edukacji Ferment Kolektiv. Lauretka II nagrody w Konkursie im. Krzysztofa Mętraka dla młodych krytyków filmowych oraz zwyciężczyni konkursu Krytyk Pisze Festiwalu Kamera Akcja.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK