search
REKLAMA
Recenzje

PRACUJĄCA DZIEWCZYNA (1988). Kobiety wiedzą, jak sobie radzić

Berenika Kochan

3 kwietnia 2017

REKLAMA

Trudno oceniać film sprzed niespełna trzech dekad wedle nowoczesnych kryteriów. Dziś oczekujemy nieprzewidywalności, nowatorstwa w niemal każdym aspekcie ruchomego obrazu. Komedie romantyczne z końca lat osiemdziesiątych szereguję zatem według wzoru: przyjemnie się patrzy, nieprzyjemnie się patrzy. I mimo że niemal każdego kroku Tess McGill możemy domyślić się od początku filmu, stwierdzam: ogląda się bardzo miło.

Pracująca dziewczyna Mike’a Nicholsa (twórcy oscarowego Absolwenta, którego niedawno przypomnieliśmy na naszych łamach) to historia sekretarki (w tej roli jeszcze naturalna i apetyczna Melanie Griffith), która dość już ma pracy w mizoginistycznym środowisku. Tess zna się na finansach, do tego wyłapuje z prasy codziennej interesujące zjawiska społeczne, więc głowę ma pełną pomysłów… Jak na złość nikt nie chce ich wysłuchać. Nastawienie do Tess najlepiej pokazuje Bob Speck (Kevin Spacey): tak naprawdę to nie szukam asystentki, ale może się zabawimy? Szansą dla zdolnej McGill jest przeniesienie pod skrzydła Katharine Parker (znakomita Sigourney Weaver) – kobiety, która w końcu daje jej szansę na rozwój i… kradnie wyjątkowy pomysł.

Intryga do dnia dzisiejszego przerabiana setki razy? To nic, nawet jeśli każdy z wątków widzieliśmy już w innych filmach. Prostą, acz wizualnie bardzo ładną (ach, ten Nowy Jork!) fabułę rekompensuje znakomita gra aktorska i wtrącone przez reżysera „smaczki”. Nawet niewprawne oko zauważy, że Griffith, Weaver i Harrison Ford grają z charakterystyczną dla tamtego okresu, nieco leniwą i arystokratyczną manierą. Aczkolwiek nie sztucznie, a bardzo wyraziście i przekonująco. Na uwagę zasługuje poboczna rola Joan Cusack. Posiadaczka jednej z najbardziej plastycznych aktorskich twarzy wykreowała niezwykle barwną postać drugoplanową, za którą zyskała pierwszą w karierze nominację do Oscara.

Tess i Cyn

Z obsady wykluczyłabym natomiast Aleca Baldwina, który w Pracującej dziewczynie miał chyba pełnić rolę przystojnego (kwestia sporna) rekwizytu.

Zdziwić może podejście bohaterów w obrazie nieżyjącego już Nicholsa do kwestii damsko-męskich. Odnoszę wrażenie, że w komediach romantycznych z lat osiemdziesiątych uczucie było niezwykle proste, przebiegało według reguły: kochamy się, okej; zastaję cię w łóżku z koleżanką, ojej (nawet łzy nie otrę, popatrzę smutno w ocean); poznaję innego, jesteśmy razem, kocham go. Bez zbędnych rozmów i analizy emocji. Schemat z czasów, gdy na ekranie można było wszystko uprościć.

Jack Trainer i Katharine Parker

Kolejne punkty planu wydarzeń przebiegają jednak w atmosferze niezwykle miłej, okraszone scenami, które na stałe powinny wejść do historii kina: Tess odkurzająca chybcikiem mieszkanie w samych pantalonach czy szamoczący się z nieodpiętymi rękawami koszuli Jack Trainer. Niezapomniane są również cytaty typu

What can I get you? Coffee? Tea? Me? (Cyn) / Co podać? Kawę? Herbatę? Siebie?

czy

I have brains for bussiness and body for sin. (Tess) / Mam głowę do interesów i ciało do grzechu.

Pracująca dziewczyna Mike’a Nicholsa narobiła szumu na gali oscarowej w 1989 roku. Nominowany w sześciu kategoriach film (dla najlepszego reżysera, najlepszego filmu, najlepszej aktorki pierwszoplanowej, do tego dwie nominacje dla najlepszej aktorki drugoplanowej) statuetkę otrzymał za najlepszą piosenkę oryginalną: Let the River Run Carly Simon, pokonując znakomitą balladę Boba Telsona Calling You wykorzystaną w filmie Bagdad Cafe.

Klasyki komedii romantycznej, takie właśnie jak Pracująca dziewczyna, prócz historii, gry aktorskiej, charakteryzacji, scenografii i montażu niosą wartość dodaną: ciekawą lekcję historii społecznej i… przynajmniej mojemu pokoleniu – sentyment. Czy nie takie filmy emitowała wieczorami telewizja w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych? Sporo o ówczesnych trendach mówią puszyste tapiry, powieki wymalowane kilkoma kolorami cieni aż do brwi i bufiaste bluzki – dziś filmowe stroje i makijaże uznano by za mistrzostwo charakteryzacji. Znakiem lat osiemdziesiątych są również przyzwoite sceny. Urywają się w filmie tam, gdzie dziś mogłyby trwać nawet przed dwudziestą drugą.

I dla dzisiejszego widza Pracująca dziewczyna to komedia solidna. Można się pośmiać, kibicować bohaterom tak bezpiecznie, bez poruszania dalej położonych strun emocji. Można się nawet utożsamić (prawie trzydzieści lat później, sic!) z uciskaną przez męskie i pracownicze środowisko główną bohaterką, wynosząc z jej historii lekcję dla siebie. Cóż więcej? Mnie się podobało, polecam na wieczór.

korekta: Kornelia Farynowska

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK