search
REKLAMA
Plebiscyt

Najlepsze FILMY HISTORYCZNE. Ranking czytelników

REDAKCJA

22 marca 2020

REKLAMA

10. Misja (1986)

reż. Roland Joffé

Film oparty jest na prawdziwych wydarzeniach, które miały miejsce na pograniczu Brazylii, Paragwaju i Argentyny w roku 1750. Robert De Niro wciela się w rolę byłego łowcy niewolników, który zostaje jezuitą, by odkupić swoje winy. Czas tworzonych przez chrześcijańskich zakonników utopii w Ameryce Południowej dobiega jednak końca. Produkcja zdobyła szereg nominacji do nagród filmowych, w tym tej najważniejszej – Oscara dla najlepszego filmu. Film otrzymał też Złotą Palmę w Cannes, co jest nie lada wyróżnieniem. Choć produkcja okazała się box office’ową porażką, została doceniona przez krytyków. Klasyką stał się także soundtrack. Muzyka skomponowana przez Ennia Morricone znalazła się w 2005 roku na liście najlepszych filmowych ścieżek dźwiękowych ostatnich 100 lat. Również zdjęcia są tak piękne, że każdą minutą filmu można się zachwycać bez końca. [Gracja Grzegorczyk]

9. Krzyżacy (1960)

reż. Aleksander Ford

Prawdziwy fenomen w historii polskiej kinematografii. Po blisko 60 latach od wejścia na ekrany nadal dzierży rekord oglądalności (ponad 32 miliony widzów!!!). Podobał się zresztą nie tylko u nas, ale i poza granicami kraju. Nie powinno to dziwić, gdyż jest to nie tylko idealna adaptacja klasyki polskiej literatury, ale też znakomity epos historyczny, którego nie powstydziłoby się w swoich złotych latach Hollywood. Technicznie nic a nic się zresztą nie zestarzał, wciąż porywając swym rozmachem oraz przepychem wielowątkowej opowieści. Prawdziwe arcydzieło, co przyznaje nawet sam Martin Scorsese. [Jacek Lubiński]

8. Barry Lyndon (1975)

reż. Stanley Kubrick

Tłem historycznym do trzygodzinnej opowieści o makiawelicznym Irlandczyku, który stara się wniknąć w towarzystwo arystokratycznych elit XVIII-wiecznej Anglii, były realia ówczesnej Europy Zachodniej, a dokładniej królestw Wielkiej Brytanii, Irlandii oraz Prus. Choć to obszerny czasowo długi metraż, seans w ogóle nie nuży, a to za sprawą nieustannych intryg, romansów, pojedynków oraz scen bitewnych z wojny siedmioletniej. Klimat epoki oddają inspirowane ówczesnym malarstwem perfekcyjnie skomponowane kadry, historyczna architektura w otoczeniu sielskiej scenerii, świetna charakteryzacja i kostiumy (ach, te peruki!), a to wszystko przy akompaniamencie dworskiej muzyki klasycznej.

Literacką inspiracją dla scenariusza filmowego, również autorstwa Stanleya Kubricka, była XIX-wieczna powieść łotrzykowska Williama Makepeace’a Thackeraya, zatytułowana The Luck of Barry Lyndon. [Dominika Nowicka]

7. Ben Hur (1959)

reż. William Wyler

Czy w historii kina był kiedykolwiek film z bardziej epickim wyścigiem rydwanów? Nie sądzę. Ben Hur to absolutna klasyka, której wstyd nie znać. Produkcja obsypana Oscarami i niewątpliwy przykład tego, jak powinno się robić filmy historyczne. Mamy więc porywającą historię, bohaterów z krwi i kości, którym kibicujemy, a prawie czterogodzinny seans mija w mgnieniu oka. Charlton Heston prawdopodobnie gra tu jedną z najlepszych ról życia. Akcja rozgrywa się w czasach Jezusa Chrystusa, a bohaterem jest żydowski książę Juda Ben Hur. Dowódca legionów rzymskich Messala, z którym przyjaźni się Juda, namawia go na współpracę z Rzymem i wydawanie wrogów politycznych cesarstwa. Gdy ten odmawia, ściąga na siebie i swoją rodzinę gniew Rzymu. W filmie jest praktycznie wszystko – miłość, nienawiść, zemsta i epicki rozmach, któremu tylko niektóre produkcje są w stanie dotrzymać kroku. [Gracja Grzegorczyk]

6. Pianista (2002)

reż. Roman Polański

Pianista jest jednocześnie najbardziej „komercyjnym” i najbardziej osobistym filmem Romana Polańskiego – i ta ciekawa dychotomia już sama w sobie zasługuje na uwagę. Oto w gatunku kina wojennego, które zawsze i wszędzie budzi żywe zainteresowanie – zwłaszcza kino drugiej wojny, do dziś nie do końca zaleczonej – reżyser opowiada historię jednostki, niemal nie odklejając kamery od głównego bohatera. Tak się bowiem stało, że Polański podczas Holocaustu stracił rodziców, i piętno tego wydarzenia ciągnie się za nim przez całe życie. Jednocześnie film oparty jest na historii życia ocalałego z zagłady pianisty Władysława Szpilmana. Polański w najdrobniejszych szczegółach odtwarza realia warszawskiego getta. Na tym płótnie umieszcza głównego bohatera i otacza go niejednoznacznymi, sprzecznymi bohaterami postaciami i sytuacjami. Jak wspomniano, wszystko obserwujemy z perspektywy Szpilmana, przechodzimy z nim całą tę tragedię. Jeden z niewielu momentów, w których Polański pozwala sobie na szerszy plan, to pamiętny moment wyjścia z piwnicy na zrujnowaną, zrównaną z ziemią Warszawę. Szpilman z całą swoją tragiczną historią wydaje się wtedy malutki i znikomy przy ogromie obrażeń, jakie przeszły przez świat. Genialne dzieło Polańskiego, gdzie reżyser lubujący się w przemocy i gwałcie (lubujący się w tematyce, choć nie sposób oderwać go od osławionej sprawy), uwielbiający zmyślone, gatunkowe szaty kina, realizuje swoją wizję świata w ramach historii, która wydarzyła się naprawdę. [Szymon Skowroński]

5. Amadeusz (1984)

reż. Miloš Forman

Może nie tyle wierna biografia, ale twórcza wariacja na temat życiorysu najsłynniejszego kompozytora w dziejach. Mozart z Salierim raczej nigdy się ze sobą nie spotkali. I bardzo dobrze. Bo prawdziwa historia nie miałaby szans być nawet w połowie tak fascynująca jak ta z arcydzieła Miloša Formana. Kino do wielokrotnych powtórek. [Maciej Niedźwiedzki]

4. Lista Schindlera (1993)

reż. Steven Spielberg

Imponujące osiągnięcie w skali makro (praca z tysiącami statystów, obszerne plenery, realizacyjny rozmach), ale także jako osadzona w ekstremalnych okolicznościach historia o kilku dynamicznych postaciach. Posągowy, ale i czuły Oscar Schindler w wykonaniu Liama Neesona oraz Amon Goeth w brawurowej interpretacji Ralpha Fiennesa to na pewno wiodące kreacje aktorskie lat 90. Kino historyczne, kino wojenne i wielopłaszczyznowy portret miasta czasu terroru. [Maciej Niedźwiedzki]

REDAKCJA

REDAKCJA

film.org.pl - strona dla pasjonatów kina tworzona z miłości do filmu. Recenzje, artykuły, zestawienia, rankingi, felietony, biografie, newsy. Kino klasy Z, lata osiemdziesiąte, VHS, efekty specjalne, klasyki i seriale.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA