search
REKLAMA
News

CANNES 2018. Pawlikowski, Farhadi, Spike Lee, Jean-Luc Godard. Gwiezdne wojny na festiwalu!

Maciej Niedźwiedzki

12 kwietnia 2018

REKLAMA

Thierry Fremaux i Pierre Lescure ogłosili program 71. edycji festiwalu w Cannes.

Będzie naprawdę z czego wybierać i można wiele oczekiwać. Na Lazurowe Wybrzeże ze swoim najnowszym filmem wraca Asghar Farhadi (Klient, Rozstanie). Wszyscy wiedzą jest hiszpańskojęzyczną produkcją z Javierem Bardemem i Penolope Cruz w rolach głównych. W kontekście twórczości dwukrotnego laureata Oscara tytuł ten brzmi dość paradoksalnie. Kino Irańczyka opiera się na niedopowiedzeniach, elipsach, zwodzeniu widza i konsekwentnym odkrywaniu/zakrywaniu prawdy. To gra w domysły i hipotezy: istotą jego filmów jest to, że właśnie wszyscy nie wiedzą.

Zwiastun zobaczycie tutaj, ale sam zrezygnowałem z oglądania go. Nie chcę znać choćby ułamka intrygi uszytej przez mistrza Farhadiego. To mój najbardziej oczekiwany film festiwalu.

Do konkursu głównego trafiła również Zimna wojna  Pawła Pawlikowskiego. Nie jest to wielkie zaskoczenie, ale ciągle bardzo dobra wiadomość. Miło będzie usłyszeć film w języku polskim we wspaniałej sali Lumiere’ów. Nie jestem wobec tego filmu nastawiony entuzjastycznie. Na Idę  ciągle spoglądam sceptycznie. Mam nadzieję, że również czarno-biała Zimna wojna będzie mniej jednoznaczna w psychologicznych portretach postaci.

Na pięknym plakacie festiwalu widzimy kadr z Szalonego Piotrusia Jean-Luca Godarda. Mentor francuskiego kina nie tylko tak będzie o sobie przypominał, bowiem sam zaprezentuje w głównej sekcji swój najnowszy film o nazwie The Picture Book.

W programie znalazło się również miejsce dla docenionego za Coś za mną chodzi  Davida Roberta Mitchella. Under the Silver Lake z Andrew Garfieldem na pewno będzie jedną z najbardziej oczekiwanych premier festiwalu. Nie mniej jestem ciekaw Summer Kiriłła Sieriebriennikowa, który dwa lata temu porwał mnie brawurowym Uczniem. Z kolei po zaangażowanym tytule nowego filmu Spike’a Lee – BlacKkKlasman – można spodziewać się silnego głosu odnośnie rasowych podziałów.

Swoją reprezentację jak zwykle otrzymało również kino azjatyckie. Do Cannes wracają Kore-Eda, Jia Zhang-Ke, Lee Chang Dong. To stały i spodziewany punkt każdego festiwalu. Hirokazu Kore-Eda, hucznie określany „spadkobiercą Yasujiro Ozu” prawdopodobnie w swoim Shoplifters znowu na warsztat weźmie rodzinne relacje i z typową dla siebie wrażliwością będzie je rozczepiał na wiązki, dając wybrzmieć nawet najdelikatniejszym emocjom.

Wszystko wskazuje, że produkcja Solo: Gwiezdne wojny – historie  pomyślnie dobiegła do końca. Film Rona Howarda będzie wyświetlony w ramach pokazów specjalnych. Czy znowu szturmowcy Imperium przemaszerują przez czerwony dywan?

Jak co roku jest sporo niewiadomych, debiutów i filmów podpisanych przez mniej znanych autorów. Jednak każdy z nich może okazać się produkcją na miarę Syna Szawła (z niecierpliwością oczekuję takich objawień). Zdarzyć też mogą się spektakularne wpadki w rodzaju The Last Face czy The Sea of Trees (z nieukrywaną radością przyjmę choć jednego takiego potworka). Canneńskie filmy niejednokrotnie generowały skrajne opinie, więc i tym razem nie chciałbym słyszeć zgodnego aplauzu po każdym seansie. Nie ma lepszej sytuacji, gdy oklaski słychać naprzemiennie z gwizdami.

Interesującą wydarzeniem na pewno będzie też seans odnowionej wersji 2001: Odysei kosmicznej. Pokaz z okazji 50-lecia premiery poprzedzony będzie prelekcją Christophera Nolana, który pracował przy rekonstrukcji klasyka Stanleya Kubricka.

Festiwal będzie trwał od 8 do 19 maja. Przewodniczącą jury głównej sekcji będzie Cate Blanchett. Sekcji Un Certain Regard będzie przyglądał się Benicio del Toro.

Film.org.pl oczywiście znowu zawita do Cannes! Jeśli gdzieś szukać arcydzieł, przełomów i odkryć, to właśnie tam. Na bieżąco będziemy zdawać relację ze wszystkich najważniejszych pokazów. Stay tuned!

Program festiwalu:

GŁÓWNA SEKCJA

Wszyscy wiedzą ,reż.. Asghar Farhadi
At War, reż. Stéphane Brizé
Dogman, reż.Matteo Garrone
The Picture Book, reż. Jean-Luc Godard
Asako I & II, reż. Ryusuke Hamaguchi
Sorry Angel, reż. Christophe Honoré
Girls of the Sun, reż. Eva Husson
Ash Is Purest White, reż. Jia Zhang-Ke
Shoplifters, reż. Kore-Eda Hirokazu
Capernaum, reż. Nadine Labaki
Burning, reż. Lee Chang-Dong
BlacKkKlasman, reż. Spike Lee
Under the Silver Lake, reż. David Robert Mitchell
Three Faces, reż. Jafar Panahi
Zimna wojna, reż. Paweł Pawlikowski
Lazzaro Felice, reż. Alice Rohrwacher
Yomeddine, reż. A.B. Shawky
Summer, reż. Kiriłł Sieriebriennikow

Poza konkursem
Le Grand Bain, reż. Gilles Lellouche
Solo: Gwiezdne Wojny – historie, reż. Ron Howard

Pokazy o północy
Arctic, reż. Joe Penna
The Spy Gone North, Yoon Jong-Bing

Un Certain Regard
Border, reż. Ali Abbasi
Sofia, reż. Meyem BenmBarek
Little Tickles, reż. Andréa Bescond & Eric Métayer
Long Days Journey Into Night, reż. Bi Gan
Manto, reż. Nandita Das
Sextape, reż. Antoine Desrosières
Girl, reż. Lukas Dhont
Angel Face, reż. Vanessa Filho
Euphoria, reż. Valeria Golino
Friend, reż. Wanuri Kahiu
My Favorite Fabric, reż. Gaya Jiji
Żniwa, reż. Etienne Kallos
In My Room,reż. Ulrich Köhler
The Angel, reż. Luis Ortega
The Gentle Indifference of the World, reż. Adilkhan Yerzhanov

Pokazy specjalne
Dead Souls, reż. Wang Bing
10 Years In Thailand, reż: Aditya Assarat, Wisit Sasanatieng, Chulayarnon Sriphol, Apichatpong Weerasethakul
Pope Francis – A Man Of His Word, reż. Wim Wenders
To the Four Winds, Michel Toesca
La Traversee, Romain Goupil
Le Grand Cirque Mystique, Carlo Diegues

 

Maciej Niedźwiedzki

Maciej Niedźwiedzki

Kino potrzebowało sporo czasu, by dać nam swoje największe arcydzieło, czyli Tajemnicę Brokeback Mountain. Na bezludną wyspę zabrałbym jednak ze sobą serię Toy Story. Najwięcej uwagi poświęcam animacjom i festiwalowi w Cannes. Z kinem może równać się tylko jedna sztuka: futbol.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA