search
REKLAMA
Zestawienie

Najważniejsi twórcy kina IRAŃSKIEGO

Których twórców kina irańskiego można określić mianem najważniejszych?

Dawid Myśliwiec

4 listopada 2022

REKLAMA

Już w latach 60. ubiegłego stulecia kino irańskie zaczęło zyskiwać na znaczeniu na arenie międzynarodowej. Dzięki twórcom takim jak Dariush Mehrjui (Krowa z 1969 roku) czy Masoud Kimiai (Qeysar, także 1969) irańska Nowa Fala inspirowała kolejnych utalentowanych filmowców, stając się jedną z czołowych sił kina bliskowschodniego. To jednak kolejne pokolenie reżyserów i reżyserek, urodzonych pomiędzy drugą połową lat 50. a połową lat 70., wyniosło kino Iranu do rangi światowego fenomenu – i to właśnie o nich przeczytacie poniżej. Oto najważniejsi twórcy kina irańskiego.

Asghar Farhadi (ur. 1972)

Nie sposób nie zacząć od reżysera wchodzącego właśnie do polskich kin Bohatera (2021), gdyż jest to bez wątpienia najbardziej rozpoznawalny, wpływowy i nagradzany perski twórca ostatniej dekady. Na liście jego nagród znajdują się dwa Oscary (Rozstanie z 2011 roku oraz Klient z 2016 roku), berliński Złoty i Srebrny Niedźwiedź, Złoty Glob oraz Grand Prix i wyróżnienie za scenariusz na festiwalu w Cannes. Asghar Farhadi koncentruje się na moralnym wymiarze codziennych decyzji Irańczyków, ze szczególnym uwzględnieniem postępującego kryzysu męskości – jego bohaterami często są mężczyźni, którzy nie potrafią lub nie chcą radzić sobie z konsekwencjami swoich czynów. Filmy Farhadiego, pomimo oczywistej różnicy kulturowej, wpisują się w te same wysokie standardy kina społecznego realizmu, co kino braci Dardenne czy Kena Loacha. W debiutującym Bohaterze będziemy śledzić losy Rahima, który w czasie dwudniowej przepustki trafia na torbę z kosztownościami i staje przed dylematem, czy przywłaszczyć ją i zapewnić sobie wolność, czy też – zgodnie ze swoim sumieniem – odnaleźć jej właściciela. 

Abbas Kiarostami (1940-2016)

Jeden z tych, którzy połączyli drugą i trzecią falę nowego kina irańskiego – zaczynał tworzyć w latach 70. XX wieku, a ostatnie filmy kręcił w drugiej dekadzie kolejnego stulecia. Jego twórczość była chyba najbardziej “osobna” spośród wszystkich irańskich filmowców – pewne podobieństwa można co prawda znaleźć w dziełach Jafara Panahiego (o którym za chwilę), ale Kiarostami pozostaje jednym z największych indywidualistów w panteonie irańskich reżyserów. Twórca Zbliżenia (1990), wymienianego pośród największych filmowych arcydzieł wszech czasów (w 2012 roku znalazło się na liście 50 najlepszych filmów w historii magazynu Sight & Sound), jest też pierwszym i jak dotąd jedynym zdobywcą Złotej Palmy pochodzącym z Iranu (za Smak wiśni w 1997 roku). W swojej twórczości często sięgał po techniki dokumentalne, ze szczególną uwagą traktował temat śmierci i przemijania.

Jafar Panahi (ur. 1960)

Ma w kolekcji trójkę złotych filmowych zwierząt: Lwa z Wenecji, Niedźwiedzia z Berlina i Lamparta z Locarno, a także ważne wyróżnienia z Cannes. Połączony z Kiarostamim zamiłowaniem do paradokumentalnej formuły, ale to nie może dziwić – Panahi wielokrotnie zajmował stanowisko asystenta reżysera u starszego kolegi i mentora, zaś gdy już się usamodzielnił, wyniósł modus operandi twórcy Smaku wiśni do rangi sztuki. Jafar Panahi to jednocześnie najzagorzalszy krytyk irańskiej dyktatury i piewca wyjątkowości swej ojczyzny – za tę pierwszą formę swej twórczej działalności był wielokrotnie więziony przez władze, przez co kolejne jego filmy trafiały na międzynarodowe festiwale w tajemnicy. Także dziś, już od lipca 2022 roku, Jafar Panahi przebywa w więzieniu, ale można być pewnym, że nie ustaje w pracach nad koncepcją kolejnych swych dzieł. To jeden z tych twórców, którym wenę odebrać będzie mogła tylko śmierć.

Bahman Ghobadi (ur. 1969)

Pochodzący z kurdyjskiego miasteczka w Iranie, Bahman Ghobadi często opisywany był jako twórca będący w kulturowym rozkroku pomiędzy Iranem i Irakiem. Już pierwszy pełnometrażowy film Ghobadiego, nagrodzony Złotą Kamerą w Cannes Czas pijanych koni (2000), opowiada o losach zubożałej rodziny żyjącej na irańsko-irackim pograniczu. To dzieło ukonstytuowało zresztą inny stały element początkowego okresu twórczości Bahmana Ghobadiego – perspektywę dziecka. Zarówno Czas pijanych koni, jak i równie, jeśli nie bardziej znakomite Gdyby żółwie mogły latać (2004) opowiadają o napięciach etniczno-politycznych oczami dzieci, które stają się niewinnymi ofiarami tych konfliktów. I choć w późniejszych dziełach Ghobadi zrezygnował już z tej dziecięcej perspektywy, to właśnie te dwa dzieła najmocniej zaznaczyły jego twórczość na mapie irańskiego kina, uzupełniając je właśnie o głos najmłodszych.

Mohsen (ur. 1957) i Samira (ur. 1980) Makhmalbaf

Ojciec-legenda i utalentowana córka, oboje mający na koncie filmy, które wymieniane są wśród najlepszych dzieł kina irańskiego. On w wieku 17 lat trafił do więzienia za działalność w organizacji dążącej do obalenia rządów szacha Pahlawiego, ona mając 17 lat nakręciła swój pierwszy film, Jabłko, które zakwalifikowało się do sekcji Un Certain Regard na festiwalu w Cannes – potem dwukrotnie zdobywała tam Nagrodę Jury: w 2000 roku za Tablice oraz trzy lata później za O piątej po południu. Dwa najbardziej znane dzieła Mohsena to impresyjny, romantyczny Dywan (1996) oraz znacznie bardziej upolityczniony Kandahar (2001); choć Makhmalbaf-ojciec wciąż tworzy, zdaje się, że oddał już swój głos młodszym pokoleniom. Co ciekawe, Samira już do tego głosu aktywnie nie dołącza – ostatni film, Dwunogiego konia, nakręciła w 2008 roku. Aktywnie działa za to, podobnie jak jej ojciec, przyrodnia siostra Hana i macocha Marzieh Meshkini w utworzonej w 1996 roku w Londynie Makhmalbaf Film House, rodzinnej firmie producenckiej i szkole filmowej w jednym.

Majid Majidi (ur. 1959)

Jedyny poza Asgharem Farhadim, a jednocześnie pierwszy irański reżyser nominowany do Oscara w kategorii najlepszego filmu nieanglojęzycznego. Dzieci niebios (1997), bo to właśnie to dzieło wyróżniła Akademia, przegrały wówczas niestety z absolutnym faworytem, Życie jest piękne Roberto Benigniego, ale do dziś pozostają jednym z najbardziej cenionych filmów irańskich w historii. W przeciwieństwie do Ghobadiego, Majidi nie odszedł od perspektywy dzieci i młodych ludzi, bo także jego kolejne filmy, jak choćby Kolory raju (1999), Deszcz (2001), Pieśń wróbli (2008) czy niedawne Dzieci słońca (2020) niezmiennie z ogromną wrażliwością i czułością przyjmują perspektywę „niedorosłych”, ukazując trudy ich walki z ubóstwem i zaniedbaniem.

Mohammad Rasoulof (ur. 1972)

To w jego sprawie na policji stawił się Jafar Panahi, samemu trafiając do więzienia – obaj znakomici irańscy twórcy zostali aresztowani w przeciągu kilku dni. Rasoulof może być stosunkowo najmniej znanym spośród reżyserów na tej liście, bo debiutował dopiero w 2002 roku, ale jest rówieśnikiem Asghara Farhadiego, zaś jego ostatnie filmy zdobyły uznanie na najważniejszych festiwalach. Można uznać go za prawdziwego weterana canneńskiej sekcji Un Certain Regard – za Pożegnanie (2011) zdobył tam nagrodę za reżyserię, Rękopisy nie płoną (2013) wyróżnione zostało przez krytyków z FIPRESCI, zaś Uczciwy człowiek (2017) wreszcie wygrał konkurs UCR. Kolejny dzieło Rasoulofa, nagrywane w tajemnicy i w ten sam sposób zgłaszane na festiwale Zło nie istnieje z 2020 roku, osiągnęło jeszcze większy sukces, zdobywając Złotego Niedźwiedzia na Berlinale. Dziś Rasoulof, podobnie jak Panahi, przebywa w areszcie – wypada wierzyć, że międzynarodowa presja wywierana na irański rząd, także ze strony środowiska filmowego, doprowadzi do uwolnienia tych twórców, a także wszystkich innych artystów z Iranu, którzy ponoszą konsekwencje swojej nieustającej walki o prawdę i wolność słowa.

Dawid Myśliwiec

Dawid Myśliwiec

Zawsze w trybie "oglądam", "zaraz będę oglądał" lub "właśnie obejrzałem". Gdy już położę córkę spać, zasiadam przed ekranem i znikam - czasem zatracam się w jakimś amerykańskim czarnym kryminale, a czasem po prostu pochłaniam najnowszy film Netfliksa. Od 12 lat z różną intensywnością prowadzę bloga MyśliwiecOgląda.pl.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK