search
REKLAMA
Artykuł

SMARZOWSKI I VEGA O POLAKACH. Dwie strony medalu?

Tomasz Raczkowski

25 września 2018

REKLAMA

Polsploitacja

Zaznaczę od razu – nie stawiam na równi Botoksu i Wesela czy Pitbulla. Nowych porządków i Drogówki. Pomimo różnic warsztatowych i jakościowych są to jednak filmy operujące w tej samej sferze tematycznej, eksplorujące te same kulturowe rezerwuary i odwołujące się na podstawowym poziomie do tych samych emocji widowni, złaknionej kontrowersyjnych, dosadnych i przerysowanych obrazów wymierzonych w budzące niechęć lub strach sfery życia. Zarówno Vega, jak i Smarzowski świadomie dokonują w swoich filmach transgresji, upadlając swoich bohaterów, poniewierając ich i epatując przy tym przemocą oraz wulgarnością. Tego typu zabiegi są przede wszystkim obliczone na wywołanie u widza emocji, wytworzenie kontrowersji przyciągającej uwagę i wykorzystanie jej do zbudowania tożsamości filmu. Obydwu panów oczywiście wiele dzieli jako twórców, a szokowanie widza dosadnością jest w ich filmach wykorzystywane do innych celów i inaczej umocowane w całościowym koncepcie, niemniej strategiczna brutalność łączy ich obrazy i filmowe języki.

<em>Botoks<em> reż Patryk Vega

To, czego dokonują w swoich filmach Smarzowski i Vega, ukazując konsekwentnie brud, zepsucie społeczne, pijaństwo i skumulowane wulgaryzmy, nazwać można uprawianiem filmowej eksploatacji na polskości, co określić można jako „polsploitation” (od zbitki przymiotnika „polski” i angielskiego „exploitation”, analogicznie do takich terminów jak „nazisploitation” czy „sexploitation”) lub jak kto woli „polsploitacja”. W kinie eksploatacji chodzi o programowe zgłębianie i wykorzystywanie pewnych motywów, popularnych w szerokim obiegu kulturowym czy odwołujących się do niskich instynktów, takich jak transgresje seksualne czy makabra. Polsploitacja w wykonaniu Smarzowskiego i Vegi proponuje eksploatację stereotypów na temat Polski i Polaków, przede wszystkim dotyczących spożywania (i nadużywania) alkoholu, przekleństw, ogólnej przaśności, ale też hipokryzji elit, powszechnego krętactwa i „psucia się ryby od głowy”.

Perwersyjny urok rozkładu

<em>Pod Mocnym Aniołem<em> reż Wojtek Smarzowski

W przypadku kina Patryka Vegi – które mimo wszystko wypada uznać za formę autorskiego dorobku – owa eksploatacja wywodzi się z dokumentalnych, surowych początków jego kariery i poetyki zaprezentowanej w oryginalnym Pitbullu. Popularność filmów Vegi bierze się z anegdotyczności i dresiarskiego autentyzmu, za pomocą których deklaruje on demaskowanie „prawdy” na temat mitologizowanych w opinii publicznych sfer życia, czyli przede wszystkim powiązań instytucji publicznych z przestępczością i szarej strefy na ich styku. Polsploitacja w wydaniu Patryka Vegi polega więc przede wszystkim na schlebianiu obiegowym opiniom i potwierdzaniu potocznej demonizacji takich przestrzeni jak policja czy służba zdrowia. Dołożone do tego wulgarność i obsceniczność spełniają tu funkcję zarówno realistycznego gwaranta, jak i źródła perwersyjnej przyjemności oglądania odczłowieczenia portretowanych grup społecznych, które mogą stać się tym lepszym obiektem nieufności i podszytej strachem niechęci.

Właściwie podobnie rzecz ma się w filmach Wojtka Smarzowskiego. Za swoisty manifest jego strategii można uznać Wesele, dekonstruujące romantyczną, modernistyczną (już i tak krytyczną) panoramę polskiego społeczeństwa za pomocą brutalności i orgii najniższych instynktów, na które przepisane zostały symboliczno-intelektualne tradycje publicystyki społecznej. Smarzowski centrum swojego kina uczynił charakterystyczne zacięcie krytycznego przerysowywania polskości i jej faktycznych bądź stereotypowo konotowanych przywar. Dodatkowo, kolejne filmy reżysera eksploatowały także drażliwe, ale i nośne tematy, takie jak wojenna trauma (Róża, Wołyń), lata komunizmu (Dom zły), korupcja (Drogówka) czy alkoholizm (Pod Mocnym Aniołem). Podobnie więc jak w przypadku Vegi, polsploitacja Smarzowskiego łączy eksploatowanie stereotypów na temat typowo polskich patologii, takich jak pijaństwo, kombinatorstwo czy wulgarność, z programowymi wiwisekcjami atrakcyjnych tematów związanych z polską historią i rzeczywistością.

<em>Drogówka<em> reż Wojtek Smarzowski
Avatar

Tomasz Raczkowski

Antropolog, krytyk, praktyk kultury filmowej. Entuzjasta kina społecznego, brytyjskiego humoru i horrorów. W wolnych chwilach namawia znajomych do oglądania siedmiogodzinnych filmów o węgierskiej wsi.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK