ROAD TO OSCARS 2017. Kto wygra? Kto przegra?
Najlepsze kostiumy
Dla Colleen Atwood nominacja do Oscara za kostiumy do Fantastycznych zwierząt jest dziewiątą w karierze (jest laureatką trzech statuetek za Chicago (2003), Wyznania gejszy (2006) oraz Alicję w Krainie Czarów (2011)). Tegoroczna decyzja będzie jednak wyborem pomiędzy Mary Zophres, która zdobyła nagrodę CDG (Amerykańskiej Gildii Kostiumologów) za najlepsze kostiumy w filmie współczesnym za La La Land a Madeline Fontaine, która odwzorowując kreację ikony stylu, Jacqueline Kennedy, odebrała nagrody BAFTA, Critics Choice oraz Satelitę. Stawiam na Jackie.
Najlepsze efekty specjalne
Wykonane z nieskrępowaną wyobraźnią oraz pomysłowością wizualizacje zakrzywiania wymiarów były jedną z głównych zalet podczas seansu Doctora Strange i świeżością, jakiej uniwersum Marvela potrzebowało. Nie sądzę, by wystarczyło to jednak do finalnego zwycięstwa. Bitwa kosmiczna nad planetą Scarif oraz pojedynek na plaży w finale Łotra jeden uznawane są przez wielu za najlepszą scenę batalistyczną całego uniwersum Gwiezdnych wojen, lecz wskrzeszenie dwóch postaci w oparciu o technologię komputerową wzbudziło wielkie kontrowersje i podkopało szansę filmu Disneya.
Na głównego faworyta wyrasta familijny obraz Jona Favreu, Księga dżungli. Legato, Valdez, Jones oraz Lemmon rozwijają tu technologię wykreowaną uprzednio w Avatarze, by przenieść na ekran zwierzęce postacie z prozy Rudyarda Kiplinga. Animacja jest niesamowita, ruchy naturalne, a wkomponowywanie w kadr efektów specjalnych na najwyższym poziomie. To najlepiej wykreowane zwierzęta w historii kina oraz najprawdopodobniej zasłużony Oscar.
Najlepsza scenografia
Dla Stuarta Craiga jest to piąta nominacja za scenografię w filmie z uniwersum Harry’ego Pottera. Jego odwzorowanie Nowego Jorku z lat 20 spotkało się z uznaniem w postaci zdobycia nagrody BAFTA. Sądzę jednak, że scenografia z filmu La La Land, często wykorzystywana w filmie w formie rekwizytu przy kolejnych układach tanecznych oraz subtelnie korespondująca z klasyką filmowego gatunku przyczyni się do zdobycia Oscara przez Davida Wasco oraz Sandy Reynolds-Wasco. Zostali oni wyróżnieni Satelitą, Critics Choice oraz nagrodą Amerykańskiej Gildii Scenografów (ADG) za najlepszą scenografię w filmie współczesnym.
Najlepsza charakteryzacja
Bardzo zaskakująca kategoria. Nominację otrzymał zmiażdżony przez krytykę Legion samobójców oraz zdecydowanie najgorsza z trzech części Star Treka. Zaskoczeniem jest również obecność szwedzkiego dramatu Mężczyzna imieniem Ove (Eva von Bahr była już równie niespodziewanie nominowana w tej samej kategorii za charakteryzację do filmu Stulatek, który wyskoczył przez okno i zniknął w 2016 roku).
Największa różnorodność oraz metamorfoza, jakiej uległa na planie Star Trek Beyond Sofia Boutella, transformując się w postać Jaylah, sugeruje, że to właśnie film Justina Lina otrzyma Oscara w tej kategorii.
Najlepsza muzyka
Uważam, że skandalem jest pominięcie wśród nominowanych wyśmienitej, niepokojącej i magnetycznej ścieżki dźwiękowej Abla Korzeniowskiego do filmu Zwierzęta nocy Toma Forda. Wspaniały soundtrack, który polecam każdemu z całego serca. Arrival, Milczenie oraz Manchester by the Sea nie spełniły rygorów wymagań Akademii. Trzynastą nominację uzyskał w tym roku Thomas Newman, będzie to jednak pechowa liczba, gdyż Pasażerowie z pewnością nie zapewnią muzykowi pierwszego, upragnionego Oscara. Tego otrzyma Justin Hurwitz, który nie tylko skomponował muzykę do La La Land, lecz miał również ogromny udział w powstaniu filmu. Niewielu pewnie wie, że Justin poznał się z Damienem Chazelle’em na Harvardzie, gdzie grali w jednym zespole muzycznym, a następnie zostali współlokatorami. Ich przyjaźń trwa do dnia dzisiejszego. Hurwitz otrzymał już za muzykę do La La Land Złoty Glob, BAFTA, Critics Choice oraz Satelitę. Dołoży Oscara i nie będzie on ostatnim tego wieczora.
Najlepsza piosenka
No właśnie. Gdyż Hurwitz otrzyma również Oscara w kategorii najlepszej piosenki. La La Land otrzymał w tym roku czternaście nominacji, co sprawiło, że wyrównał historyczny rekord liczby nominacji i współdzieli go z tytułami takimi jak Wszystko o Ewie (1951) oraz Titanic (1998). Wciąż ma ogromną szansę na pozostanie filmem z największą liczbą nagród. Ta obecnie należy do trzech produkcji (11 zwycięstw: Ben Hur (1959), Titanic (1998), Władca Pierścieni: Powrót Króla (2003)). Na 14 statuetek nie ma możliwości, gdyż w kategorii najlepszej piosenki nominowany jest dwukrotnie.
Osobiście bardziej przypadł mi do gustu utwór Audition, jednak to City of Stars zdobędzie złotą statuetkę. Nominacja za utwór Can’t stop the feeling jest pierwszą dla Justina Timberlake’a, natomiast szansę na Oscara ma w tym roku jeszcze inny znany muzyk, Pharrell Williams, który nominowany jest jako producent filmu Hidden Figures.
Najlepszy film nieanglojęzyczny
Szkoda, że Komisja Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej wybrała Powidoki Andrzeja Wajdy na polskiego kandydata na Oscara. Gwoździem do trumny okazał się dodatkowo PR-owy popis Bogusława Lindy, który na spotkaniach promocyjnych za granicą ze zblazowaniem opowiadał, jakiż to film jest chu… Szkoda. Polskie kino jest na fali wznoszącej. Zjednoczone stany miłości otrzymały Srebrnego Niedźwiedzia na Berlinale, a także nominację do Europejskiej Nagrody Filmowej. Na amerykańskim rynku pozytywne recenzje zbierały zarówno Demon, jak i Córki dancingu. Nie mówiąc o jakości Wołynia Wojtka Smarzowskiego czy Ostatniej rodziny Jana Matuszyńskiego. Nieobecny na Oscarach będzie ceniony Asghar Farhadi. Jest to reakcja na dekret ws. imigracji wprowadzony przez nowo wybranego prezydenta USA, Donalda Trumpa. Fahradi skrytykował oraz określił działania prezydenta jako politykę niesprawiedliwych restrykcji.
Całe zamieszanie może korzystnie wpłynąć na notowania irańskiego Klienta i zyskać mu sporo głosów w kontekście politycznym. Największe triumfy na całym świecie notowała jednak przewrotna komedia Toni Erdmann Maren Arde. Erdmann otrzymał już w tym roku szereg wyróżnień, a ostatnio internet obiegła informacja, jakoby sam Jack Nicholson planował po siedmiu latach przerwy powrócić do aktorstwa właśnie w celu sfilmowania angielskiej wersji filmu Arde.