search
REKLAMA
Wersje reżyserskie

OTCHŁAŃ. Wersja reżyserska

Rafał Donica

1 stycznia 2012

REKLAMA

KILKA SŁÓW TYTUŁEM WSTĘPU

James Cameron darzy chyba bohaterów swoich filmów dużym uczuciem, gdyż wypuścił wersje reżyserskie aż trzech swoich filmów, wszystkie trzy wydłużając o kilkanaście minut – dzięki czemu także i my możemy spędzić więcej czasu z bohaterami Aliens, Terminatora 2 i opisywanego tu właśnie The Abyss. The Abyss jest jednak jedynym filmem w tym zestawie, którego wersja reżyserska zupełnie zmienia wydźwięk i przesłanie całości. Jako ciekawostkę należy dodać, że w wersji reżyserskiej (nazywanej częściej “Wersją Specjalną”) dodano bądź rozbudowano aż 36 (!) scen, a także dodano na początku filmu sentencję z Nietzshego, a na końcu dedykację. Film został w sumie wydłużony o mniej więcej 28 minut!

  • SCENY DODANE/ROZSZERZONE

Wersja rozszerzona rozpoczyna się cytatem z Nietzschego, którego to cytatu nie było w wersji kinowej.

[Czas: 6 – 7 minuta]
Dodano krótki dialog między obsługą radia na statku “Explorer”. Dialog tyczy się żony Buda, a dokładnie tego, że “Bud będzie musiał dać jej zastrzyk usypiający” – już tu mamy wzmiankę o ostrym temperamencie Pani Lindsey Brigman.

[Czas: 8:00 – 10:15]
Bud nieco dłużej rozmawia przez telefon; mówi, że jest spokojny, po czym wrzeszczy do słuchawki “WHAT!?”. Widzimy też załogę platformy podczas pracy w wodzie, która to praca zostaje przerwana – załoga zostaje zwołana na pokład, gdzie Bud ogłasza, że platforma na prośbę rządu musi zostać przesunięta.

[Czas: 14:35 – 15:18]
Bud przez chwilę rozmawia (drogą radiową) z zasypiającą ze zmęczenia Nocką.

[Czas: 15:27 – 16:00]
Nocka, Bud i Hippy z nudów śpiewają sobie piosenkę 😉

[Czas: 19:31 – 19:54]
Nieznacznie wydłużono rozmowę Buda, Lindsey i Hippy’ego. W czasie, gdy nadchodzi komunikat o stumetrowym wzniesieniu na dnie, Bud dyskutuje z Lindsey na temat jej zejścia na platformę, co uważa za głupotę z jej strony.

[Czas: 20:55 – 22:32]
Kolejna, tym razem bardzo ostra kłótnia między Budem a Lindsey. Kłótnia ma miejsce w kajucie, a obraca się wokół tematu nowego faceta Lindsey, z którego bogactwa i elegancji nabija się Bud. Poruszony zostaje też temat rozwodu, którego “małżonkowie” jeszcze nie dostali, oraz obrączek (Lindsey swojej nie nosi). W końcu Lindsey wybucha złością, wygania Buda z kajuty i krzyczy za nim, że skoro jest taki mądry, to powinien mieć własny Talk Show: “Porady dla zakochanych z głębokości 300 sążni” 😉

[Czas: 23:48 – 24:10]
Porucznik Coffey zanim wstanie i przywoła do porządku Hippy’ego, jeszcze przez chwilę, spokojnie (na siedząco) tłumaczy, że w razie niebezpieczeństwa podczas nurkowania będą mogli zawrócić. Hippy jeszcze chwilę “cwaniakuje”, w końcu Bud go przekonuje, aby się uspokoił.

[Czas: 24:26 – 25:29]
Po przemowie Coffeya, dodano jeszcze krótkie, aczkolwiek wymowne spojrzenie Lindsey. Tuż przed zejściem do wody Bud dyskutuje z Coffeyem na temat kondycji swoich ludzi, którzy “ciągną na paskudnej kawie i czterech godzinach snu”. Bud ma też pretensję do Coffeya o to, że ten nie pyta go o zdanie. Bud prosi Coffeya o nieco łagodniejsze podejście do pracowników platformy. Coffey odmawia i kończy rozmowę słowami: “Przygotuj swoich ludzi do nurkowania!”. W szatni Bud rozmawia przez chwilę z Finlerem. Rozmowa jest krótka – Finler stwierdza, że Komandosi nie mają poczucia humoru i pyta Buda, czy ten wie, że ma niebieską rękę (po wyławianiu obrączki z kibla). Bud nakazuje Finlerowi zamknąć się i zakładać sprzęt 😉

[Czas: 29:52 – 30:30]
Dodano kilka ujęć nurków otwierających włazy, Coffeya na platformie oraz Hippy’ego, który wpuszcza sondę z kamerą do wnętrza wraku.

[Czas: 31:08 – 31:35]
Dodano fragment rozmowy między Lindsey a Coffeyem, gdzie Lindsey stwierdza, że ładunki atomowe, o których mówi Coffey to III wojna światowa w puszce. Widzimy też, jak podskakuje licznik Gigera, widok z kamery zamontowanej na sondzie oraz wejście nurków do środka wraku.

[Czas: 31:50 – 32:09]
Symbolicznie wydłużono sekwencję, w której pojazdy przepływają obok wraku okrętu podwodnego. Widzimy przód okrętu zmiażdżony uderzeniem o dno.

[Czas: 35:39 – 35:56]
Coffey odnajduje zwłoki Kapitana, a przy nim klucze do zbrojowni z głowicami nuklearnymi.

[Czas: 36:24 – 36:51]
Dodano krótkie ujęcie, jak Bud i Jamer nurkują w kierunku włazu. Tuż po tym dodanym ujęciu widzimy moment otwarcia włazu znany z wersji kinowej.

[Czas: 36:51 – 37:00]
Tuż przed tym dodanym fragmentem widzimy przez kilka sekund ujęcie otwieranego włazu, znane z wersji kinowej, po czym mamy dodane kilka sekund nowego materiału – Bud i Jamer wchodzący do pomieszczenia.

[Czas: 44:20 – 44:28]
Bohaterowie oglądają w TV wiadomości. Dziennikarz mówi o firmie Benthic Petroleum (której pracownikami są nasi bohaterowie), a Finler krzyczy do telewizora: “Chcemy nazwisk!”.

Rafał Donica

Rafał Donica

Od chwili obejrzenia "Łowcy androidów” pasjonat kina (uwielbia "Akirę”, "Drive”, "Ucieczkę z Nowego Jorku", "Północ, północny zachód", i niedocenioną "Nienawistną ósemkę”). Wielbiciel Szekspira, Lema i literatury rosyjskiej (Bułhakow, Tołstoj i Dostojewski ponad wszystko). Ukończył studia w Wyższej Szkole Dziennikarstwa im. Melchiora Wańkowicza w Warszawie na kierunku realizacji filmowo-telewizyjnej. Autor książki "Frankenstein 100 lat w kinie". Założyciel, i w latach 1999 – 2012 redaktor naczelny portalu FILM.ORG.PL. Współpracownik miesięczników CINEMA oraz FILM, publikował w Newsweek Polska, CKM i kwartalniku LŚNIENIE. Od 2016 roku zawodowo zajmuje się fotografią reportażową.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA