search
REKLAMA
Artykuły o filmach, publicystyka filmowa

NOWE HORYZONTY 2019. Zapowiedź i przegląd programu

Tomasz Raczkowski

20 lipca 2019

REKLAMA

Już w przyszłym tygodniu we Wrocławiu rozpocznie się 19. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty. To jedna z największych i najważniejszych imprez filmowych w Polsce, dlatego jak co roku warto z uwagą przyjrzeć się, co oferuje kinomanom wrocławski festiwal. Dziesięć dni, kilkaset pokazów i dziesiątki tytułów od przebojów o światowym rozgłosie do niezależnego kina kinematografii peryferyjnych – Nowe Horyzonty jak co roku oferują przyprawiające niemal o zawrót głowy bogactwo filmowych propozycji. Zarówno ci, którzy potrzebują nawigacji w programowym gąszczu, jak i ci, którzy chcieliby skonfrontować lub uzupełnić swoje wybory i intuicje poniżej znajdą przekrojowe wprowadzenie w tegoroczną edycję wrocławskiego święta filmu oraz wybór tych jego składników, które wydają się szczególnie interesujące.

Wielkie nazwiska i festiwalowe przeboje

Parasite
Parasite, reż. Joon-ho Bong, laureat Złotej Palmy w Cannes

Tradycyjnie największe emocje budzić mogą pokazy galowe. To dzięki nim Nowe Horyzonty rokrocznie mogą zaoferować polskiej widowni selekcję najciekawszych „hitów” kina autorskiego, przede wszystkim przybywającego do Wrocławia z majowego festiwalu w Cannes. Nie inaczej jest i w tym roku. Filmem otwarcia jest Portret kobiety w ogniu, kostiumowy melodramat Céline Sciammy traktujący o kobiecości, uczuciach i społecznych relacjach, który zdobył w Cannes nagrodę za scenariusz. Wśród pokazów galowych znajdziemy też najświeższego laureata Złotej Palmy za najlepszy film – koreański Parasite Bong Joon-ho oraz laureata Wielkiej Nagrody Jury tegorocznego festiwalu w Sundance, The Souvenir Joanny Hogg z Tildą Swinton. Atrakcją będą także nowe dzieła Pedro Almodóvara (okrzyknięty magnum opus reżysera Ból i blask z Antonio Banderasem), Xaviera Dolana (Matthias i Maxime), Agnieszki Holland (polityczny thriller Obywatel Jones) oraz Francois Ozona (podejmujące bardzo aktualny również w Polsce temat pedofilii w Kościele Dzięki Bogu). Być może największą gratką będzie jednak dla wrocławskich widzów film zamknięcia – wyczekiwane Pewnego razu… w Hollywood Quentina Tarantino, po raz pierwszy pokazywane w Polsce właśnie na Nowych Horyzontach.

Ale oprócz importu ekscytujących premier Nowe Horyzonty same w sobie zaprezentują też premierowo film wyjątkowy – Mowę Ptaków Xawerego Żuławskiego według scenariusza zmarłego w 2016 roku Andrzeja, jedną z najbardziej elektryzujących premier kina autorskiego ostatnich lat. Premierze wyjątkowego dzieła ojca i syna towarzyszy mikroretrospektywa “Żuławski&Żuławski”, oferująca odświeżenie filmów Andrzeja – kontrowersyjnego Diabła, Najważniejsze to kochać z Romy Schneider i Klausem Kinskim oraz pamiętnego Opętania ze słynną sceną w metrze – oraz Wojny polsko-ruskiej Xawerego Żuławskiego. Włączona do bloku stanowiącego swoisty hołd dla jednego z najbardziej indywidualnych i bezkompromisowych twórców polskiego kina, Mowa ptaków przykuwa uwagę zwłaszcza w kontekście kontrowersji towarzyszących ogłoszonemu w ostatnim czasie programowi Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Mowa ptaków, reż. Xawery Żuławski

Swoistym uzupełnieniem „nurtu galowego” festiwalu będzie sekcja “Mistrzowie”, prezentująca premierowe propozycje uznanych twórców. W ramach pokazów mistrzowskich będzie można obejrzeć m.in. metaforyczną opowieść o współczesnej Brazylii – Bacurau Klebera Mendonça Filho i Juliana Dornellesa (Nagroda Jury w Cannes), kryminał La Gomera jednego z najciekawszych twórców Rumuńskiej Nowej Fali, Corneliu Porumboiu, eksperymentującą z fakturą filmową Antologię duchów miasta Denisa Côté, Kwiat szczęścia autorską wizję science ficiton Jessiki Hausner, In Fabric Petera Stricklanda, Nasz czas Carlosa Reygadasa, Tomasso Abla Ferrary czy ekstrawaganckiego Öndöga Wanga Quan’ana, zabierającego nas na mongolskie stepy w brawurowym połączeniu obyczajowego melodramatu i przewrotnej, etnograficznej satyry. Wydarzeniem będzie też z pewnością premiera Plażowego haju powracającego do fabuły awangardzisty Harmony’ego Korine’a z Matthew McConaugheyem.

Nie można też pominąć sekcji firmowanej “Ale kino+”, w której znaleźć zawsze można odważne, nieoczywiste obrazy sytuujące się na peryferiach głównego nurtu kina. W tym roku warto zwrócić uwagę na pełną melodramatycznego rozmachu chińską sagę Żegnaj mój synu, łączącą rodzinną sagę z opowieścią o najnowszej historii kraju, kontynuację historii Joanny d’Arc wg Bruno Dumonta, Jeanne, oraz Tajemnice morza Sargassowego – niespotykany mariaż dramatu psychologicznego, kryminału i realizmu magicznego ze społeczną podszewką. W sekcji znalazł się także drugi film okrzykniętego kilka lat temu odkryciem kina rosyjskiego Kantemira Bałagowa – Wysoka dziewczyna, poruszająca temat sytuacji kobiety w powojennym ZSRR.

Avatar

Tomasz Raczkowski

Konsekwentnie poszukuje kina niemieszczącego się w sztywnych ramach, prowokującego i nieoczywistego.

zobacz inne artykuły >>>

REKLAMA