NAJLEPSZE zagraniczne PLAKATY FILMOWE. Znakomici twórcy i ich niezwykłe DZIEŁA SZTUKI
Renato Casaro (ur. 1935)
Włoski artysta sztuką plakatu filmowego zainteresował się w młodym wieku – kiedy tylko miał okazję, zabierał z lokalnego kina nieużywane już plakaty filmowe i kopiował je w domowym zaciszu. Już w wieku 21 lat Casaro otworzył w Rzymie własne studio. Na dobre artysta zaczął tworzyć plakaty, poczynając od Biblii z 1966 roku. W jego portfolio odnajdziemy ilustracje do takich filmów jak Conan Barbarzyńca, Diuna, Rambo II i Armia ciemności.
Tom Jung (ur. 1942)
Pierwszy kontakt Junga z plakatem filmowym miał miejsce pod koniec lat pięćdziesiątych, gdy realizował zlecenie na stworzenie nowych ilustracji do zagranicznych filmów. Z czasem jego talent i sukcesy zaprowadziły go na pozycję dyrektora artystycznego w studiu MGM, gdzie z powodzeniem projektował kolejne ilustracje. Wśród jego dokonań znaleźć można plakaty do takich filmów jak Przeminęło z wiatrem, Dawno temu w Ameryce, Łowca jeleni i Gwiezdne wojny. Wypowiadając się o swojej technice, Jung podkreśla, że w zależności od projektu pracuje w taki sposób, który jest w danym momencie najbardziej korzystny.
Drew Struzan (ur. 1947)
Prawdziwa legenda w swojej dziedzinie, od 2008 roku przebywająca na emeryturze (z pojedynczymi wyjątkami). Autor plakatów do takich filmów jak Gwiezdne wojny, Indiana Jones, Powrót do przyszłości, pierwsza część Harry’ego Pottera czy Coś – jego portfolio liczy sobie łącznie aż 150 pozycji! Wyznawca tradycyjnej sztuki – swoje dzieła tworzył w skali 1:1, używając farb, kredek i aerografów. Struzan jest prawdziwym mistrzem portretu – malowani przez niego bohaterowie wyglądają niemal jak fotografie. Stworzenie pojedynczego plakatu zajmowało mu od tygodnia do dwóch, choć wspomniany powyżej słynny plakat do Coś powstał w przeciągu jednej nocy (ciekawostka: ten sam plakat maluje na początku filmu główny bohater Mgły Franka Darabonta). Poza udzielaniem się w przemyśle filmowym Struzan współpracował również z muzykami i twórcami komiksów. W 2013 roku zrealizowano dokument o artyście, Drew: The Man Behind the Poster.
Richard Amsel (1947 – 1985)
Przedwczesna śmierć Amsela (chorował na AIDS) przerwała jego intensywną karierę. Do przemysłu filmowego wdarł się w wieku 22 lat, kiedy wygrał konkurs na plakat do Hello, Dolly! organizowany przez studio. Jego kolejne lata w Hollywood zaowocowały posterami między innymi do Chinatown, Żądła, Ciemnego kryształu, Flasha Gordona oraz pierwszej części Indiany Jonesa. Dodatkowo przez trzynaście lat Amsel współpracował z magazynem TV Guide, dla którego tworzył okładki będące portretami znanych osobistości. Jego ostatnim plakatem była ilustracja do trzeciej części przygód Mad Maxa – Pod kopułą gromu.
John Alvin (1948 – 2008)
Kolejny twórca, który z plakatu potrafił zrobić istne dzieło sztuki. W bogatym dorobku Alvina znajdziemy plakaty do takich filmów jak E.T., Łowca androidów, Powrót Batmana lub Władca pierścieni, jak również śliczne postery powstałe na potrzeby disnejowskich animacji. Jeden z przedstawicieli wytwórni Disneya stwierdził, że sukcesy ich filmów to w dużej mierze również zasługa dzieł Alvina. Miłośnicy tego twórcy z pewnością szybko zakupili wydany w 2014 album poświęcony jego dziełom.
Który z powyższych twórców jest waszym ulubionym?