search
REKLAMA
Zestawienie

NAJLEPSZE FILMY O NIESŁYSZĄCYCH. W świecie ciszy

Dawid Konieczka

17 września 2018

REKLAMA

Plemię (2014) reż. Mirosław Słaboszpycki

plemya

Głównym bohaterem filmu Mirosława Słaboszpyckiego jest Siergiej (Grigorij Fiesienko), który trafia do szkoły z internatem dla głuchoniemych. Na miejscu musi dostosować się do panującego tam porządku. Owa szkoła okazuje się bowiem wylęgarnią najgorszych patologii. Prostytucja, rozboje, pobicia, kradzieże, alkoholizm — to wszystko jest na porządku dziennym. Wkrótce Siergiej zakochuje się z wzajemnością w jednej z dziewczyn, czym oboje narażają się tytułowemu plemieniu. Słaboszpycki w naturalistyczny sposób, za pomocą długich, statycznych ujęć pokazuje zepsuty mikroświat szkoły z internatem, w której trzeba stać się jednym z degeneratów, by przeżyć. Interesującym zabiegiem reżysera jest posługiwanie się przez bohaterów wyłącznie językiem migowym, który nie jest w żaden sposób tłumaczony. Widz śledzi zatem fabułę dzięki samej warstwie wizualnej oraz grze aktorów, co koniec końców nie jest zbyt trudne. Reżyser bardzo dobrze opowiada obrazem, dzięki czemu zanurzenie się w tym brudnym świecie nie stanowi problemu. Chociaż w trakcie całego seansu dominuje cisza, to twarze, dłonie i ciała bohaterów potrafią wyrażać znacznie więcej niż słowa.

Rozumiemy się bez słów (2014) reż. Eric Lartigau

Rozumiemy się bez słów opowiada o rodzinie głuchoniemych, a główną bohaterką jest Paula (Louane Emera), która jako jedyna spośród najbliższych słyszy. Nastolatka przeżywa pierwsze trudności związane z okresem dojrzewania takie jak pierwsza miłość oraz zderzenie planów na przyszłość z rzeczywistością. Te ostatnie wiążą się z nowo odkrytym talentem dziewczyny — jak na ironię Paula okazuje się niezwykle uzdolniona wokalnie, a drzwi do kariery muzycznej stają dla niej otworem. Niestety bohaterka czuje się zobowiązana wobec potrzeb rodziny i jest rozdarta między powinnościami, a marzeniami. Rozumiemy się bez słów określany jest jako komediodramat, ale komedii nie ma tu szczególnie wiele. Eric Lartigau unika jednak w swoim filmie tonów przygnębiających, przedstawiając temat życia w rodzinie niesłyszących w sposób realistyczny, acz lekki, pełen pogody ducha. Relacje Pauli z najbliższymi bywają trudne, od czasu do czasu zdarzają się konflikty, ale Rozumiemy się bez słów to przede wszystkim film pełen rodzinnego ciepła traktujący o spełnianiu marzeń i wzajemnym wsparciu najbliższych.

Koe no Katachi (2016) reż. Naoko Yamada

the-shape-of-voice

Bardziej dramatycznie wygląda za to sytuacja dwojga uczniów liceum, Shoyi i Shoko, bohaterów Koe no Katachi. Film Naoko Yamady opowiada o ciemniejszej stronie braku słuchu, choć nie jest pozbawiony optymizmu i nadziei. Niesłysząca Shoko trafia do nowej szkoły, w której szybko staje się kozłem ofiarnym, obiektem drwin i szykan ze strony rówieśników — najbardziej zawziętym z nich jest właśnie wspomniany Shoya. Kiedy prawda wychodzi na jaw, a dziewczyna przenosi się do innej szkoły, wszyscy znajomi odwracają się od Shoyi, który sam staje się outsiderem. Wkrótce załamany młodzieniec postanawia naprawić wyrządzone krzywdy i pojednać się z Shoko. Koe no Katachi pokazuje jednak, że błędy przeszłości mają bardzo długie cienie i musi się z nimi zmierzyć nie tylko gnębiciel i jego ofiara, lecz także ich rodziny i znajomi. Fabuła filmu Yamady skupia się przede wszystkim na próbach odbudowywania relacji z otoczeniem obojga głównych bohaterów, zmagających się z różnymi rodzajami ostracyzmu. Shoko próbuje wpasować się w społeczność, która zwykle jej nie rozumie, a czasem wręcz odtrąca, natomiast Shoya boryka się z ogromnym poczuciem winy, samotnością i niepewnością wobec rówieśników.

Wonderstruck (2016) reż. Todd Haynes

millicent-simmonds

Najnowszy film Todda Haynesa, twórcy Daleko od nieba i Carol, przeszedł w Stanach Zjednoczonych w zasadzie bez większego echa, a do Polski nie zawitał w ogóle. Reżyser prowadzi w Wonderstruck dwa wątki rozgrywające się w dwóch planach czasowych. Pierwszy z nich dzieje się w roku 1977 i opowiada o małym Benie, który w wyniku uderzenia pioruna traci słuch. Chłopiec ucieka z domu i wyrusza na poszukiwania ojca, którego tożsamości nigdy nie poznał — matka (Michelle Williams) zginęła w wypadku samochodowym nie ujawniwszy nazwiska męża. Drugi wątek to przedwojenna historia Rose, również niesłyszącej, która także ucieka z domu, by spotkać się z wielką gwiazdą kina niemego Lillian Mayhew (Julianne Moore). Obie opowieści przeplatają się i, jak się później okazuje, są ze sobą mocno związane. Wonderstruck pełen jest poczucia dziecięcej wolności, determinacji, a przede wszystkim zachwytu otaczającym światem. Haynes portretuje dwa różne oblicza Ameryki za pomocą stylizacji. Lata 70. Bena to kolorowa, wyzwolona metropolia okraszona funkowymi brzmieniami, natomiast trzecia dekada XX wieku, w której żyje Rose przypomina kino nieme — czarno-białe, pełne przesadzonych gestów i slapsticku, skąpane w neonach. Warto wspomnieć, że w roli głuchoniemej dziewczynki wystąpiła początkująca Millicent Simmonds, która w rzeczywistości także nie słyszy. Nastoletnia Millie dobrze się spisała i być może zagości na wielkim ekranie dłużej, zwłaszcza po występie w kolejnym filmie z tego zestawienia.

Ciche miejsce (2018) reż. John Krasinski

john-krasinski-ciche-miejsce

Co prawda tylko jedna postać w horrorze Johna Krasinskiego nie słyszy, ale cała jej rodzina posługuje się językiem migowym. Rodzina żyje bowiem w świecie, w którym nawet najmniejszy hałas stanowi śmiertelne niebezpieczeństwo — wszelkie dźwięki przyciągają krwiożercze potwory niewiadomego pochodzenia. Najstarsza córka Abbottów, Regan, odnajduje się zatem w zdominowanej przez bestie rzeczywistości nie gorzej niż pozostali ludzie. Co ciekawe głuchota dziewczyny niespodziewanie podsuwa rodzinie klucz do pokonania potworów. Postać Regan zagrała Millicent Simmonds, wspomniana wyżej przy okazji Wonderstruck. W przeciwieństwie jednak do filmu Todda Haynesa, Ciche miejsce odniosło spory sukces finansowy i artystyczny. Może to otworzyć urodzonej w Utah aktorce drogę do większej kariery, bo Millicent ponownie sprawdziła się znakomicie i wygląda na to, że brak słuchu absolutnie nie przeszkadza młodej aktorce w pracy na planie filmowym. Być może nie podzieli losu również przywoływanej wcześniej Marlee Matlin, która padła ofiarą klątwy Oscara, nie przeskakując poprzeczki ustawionej przez Dzieci gorszego Boga.

Dawid Konieczka

Dawid Konieczka

W kinie szuka przede wszystkim kreatywności, wieloznaczności i autentycznych emocji, oglądając praktycznie wszystko, co wpadnie mu w ręce. Darzy szczególną sympatią filmy irańskie, science fiction i te, które mówią coś więcej o człowieku. Poza filmami poświęca czas na inną, mniej docenioną sztukę gier wideo, szuka fascynujących książek, ogląda piłkę nożną, nie wyrasta z miłości do paleontologii i zastanawia się, dlaczego świat jest tak dziwny. Próbuje wprowadzać do swojego życia szczyptę ekologii, garść filozofii i jeszcze więcej psychologii.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA