search
REKLAMA
Zestawienie

NAJGŁUPSZE technologie w filmach SCIENCE FICTION. Fantastyka na GUMOWYCH tranzystorach

Odys Korczyński

10 lutego 2020

REKLAMA

Latające samochody (Blade Runner 2049, Powrót do przyszłości 2 i wiele innych)

Abstrahując od wyjaśnienia, na jakiej zasadzie miałby funkcjonować napęd antygrawitacyjny, znaczące jest to, że kiedy w filmach pojawiają się latające samochody, nikt nie zadaje sobie trudu, żeby pokazać sposobu organizacji ruchu drogowego (powietrznego). Żadnego unoszącego się nad skrzyżowaniami znaku drogowego, sygnalizatorów itp. Wystarczy, że z daleka widać warstwy porozkładanych w przestrzeni sznurków pojazdów. Jakimś usprawiedliwieniem byłby ruch autonomiczny, ale to raczej bohaterowie i ich przeciwnicy rozbijają się po miastach w lewitujących autach, więc generalnie chyba każdy posiadacz takiego pojazdu musi być znakomitym pilotem, co jest w zupełności nierealne. No i ta szczątkowa awionika.

Miecze świetlne (Star Wars)

Marzyłem o takiej broni w dzieciństwie znacznie bardziej niż o pistolecie czy karabinie maszynowym. Broń palna była dla cieniasów, natomiast miecz świetlny był orężem szlachetnym, godnym używania wyłącznie przez istoty niemal nadprzyrodzone (rycerze Jedi lordowie Sith). W rzeczy samej tak jest zgodnie z założeniami sagi. Po latach jednak, zwłaszcza gdy Disney zaczął bezpardonowo niszczyć wieloletnią historię i tradycję Gwiezdnych wojen, na miecze świetlne musiałem spojrzeć obiektywnie i racjonalnie, zwłaszcza na tle innych broni dostępnych w uniwersach fantastycznych. Uświadomiłem sobie, że nie sposób nimi walczyć bezpiecznie dla właściciela. Przoduje w tym miecz Kylo Rena (Ben Solo) z dwoma miniostrzami po bokach rękojeści. Łatwo można sobie nimi uciąć rękę lub cokolwiek innego.

W przypadku jednak większości innych mieczy świetlnych już same ich rękojeści są zupełnie niewyprofilowane. Ciężko je trzymać, a co dopiero robić gardy i wyprowadzać pchnięcia. W przypadku klasycznej broni białej samo dotknięcie klingi, co zdarza się dość często nawet przypadkiem, nie kończy się od razu amputacją, a gdy idzie o miecze świetlne, zapewne tak – kolejny przyczynek, że są efektownym, lecz kompletnie nieużytecznym wynalazkiem mogącym spełniać raczej funkcję reprezentacyjną i symboliczną, a nie bojową. Próbując ugryźć zasadę ich działania od strony naukowej, trzeba by znać sposób ograniczania wiązki światła do kształtu ostrza produkowanego przez kryształ w rękojeści, a to niestety przekracza moją wiedzę naukową wyniesioną z liceum. Zakładam, że owa wiązka światła jest podobna do lasera wysokiej częstotliwości ze zmienną temperaturą i ilością pulsów, żeby cięcie różnych materiałów było jak najefektywniejsze, ale kto to tak naprawdę wie. Może ktoś z Was?

Flety sterujące Inżynierów (Prometeusz)

Lubię Prometeusza, ale z chęcią wytykam mu naiwności, których jest cały worek, bo i tak nie zaburzy to mojej pozytywnej oceny kontynuacji Obcego. Rozumiem jednak, że flety mogą śmieszyć, ale bynajmniej nie w sensie erotycznym – scena z Walterem i Davidem w Obcym: Przymierzu. Raczej chodzi tu o nieużyteczność. W sterowaniu statkiem używać piszczałki mogą jedynie ludzcy amatorzy, którzy to wymyślili. Żadna obca rasa, która nie chce zbyt szybko wyginąć i mieni się naszymi twórcami, nie mogłaby sobie pozwolić na wprowadzenie do awioniki pojazdu kosmicznego melodii wygrywanej na flecie. Czemuż by nie na organkach? Naiwność tego pomysłu jest porażająca i nie ratuje go nawet stosowanie fletu jako kodu do włączenia całego systemu. Byłby to po prostu zbyt słaby klucz. Po co więc ta maskarada? Może żeby było efektowniej?

Odys Korczyński

Odys Korczyński

Filozof, zwolennik teorii ćwiczeń Petera Sloterdijka, neomarksizmu Slavoja Žižka, krytyki psychoanalizy Jacquesa Lacana, operator DTP, fotograf, retuszer i redaktor związany z małopolskim rynkiem wydawniczym oraz drukarskim. Od lat pasjonuje się grami komputerowymi, w szczególności produkcjami RPG, filmem, medycyną, religioznawstwem, psychoanalizą, sztuczną inteligencją, fizyką, bioetyką, kulturystyką, a także mediami audiowizualnymi. Opowiadanie o filmie uznaje za środek i pretekst do mówienia o kulturze człowieka w ogóle, której kinematografia jest jednym z wielu odprysków. Mieszka w Krakowie.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.moto7.net/ https://efda.gov.et/ https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor