search
REKLAMA
Zestawienie

Groza w pandemii. Najlepsze HORRORY 2020 roku

Michalina Peruga

20 stycznia 2021

REKLAMA

Possessor

Reżyser Possessora, Brandon Cronenberg, to syn Davida Cronenberga – słynnego reżysera filmów grozy i science fiction, twórcy body horroru – który poszedł w ślady ojca. Possessor to jego drugi pełnometrażowy film po Antiviral (2012) z pogranicza horroru i science fiction. Przedstawia w nim futurystyczną wizję świata, w którym pewna organizacja za odpowiednią sumę pieniędzy oferuje bogatym tego świata usługę zabójstwa na zlecenie za pomocą specjalnej technologii, zmuszając konkretną osobę do dokonania morderstwa. Choć to film pełen brutalnych scen, zachwyca od strony wizualnej i aktorskiej. Nieoczywista obsada – Andrea Riseborough, Jennifer Jason Leigh i Christopher Abbott – wzmacnia wydźwięk filmu.

Relikt

Zdecydowałam się umieścić ten film w tym zestawieniu, pomimo że w 2020 roku był przedpremierowo pokazywany wyłącznie na gdańskim Octopus Film Festival, a dopiero w 2021 ukaże się w szerszej dystrybucji dzięki Velvet Spoon. Warto jednak zwrócić na niego uwagę, bo to udany rodzinny posthorror wpisujący się we współczesny nurt filmów grozy, w których nadprzyrodzone zjawiska są metaforą dla nieprzepracowanych traum i lęków bohaterów. W przypadku Reliktu chodzi o lęk przed starzeniem się, chorobą i śmiercią zarówno swoją, jak i bliskiego członka rodziny. Kay (Emily Mortimer) i jej córka Sam (Bella Heathcote) udają się do domu rodzinnego zamieszkiwanego przez ich matkę i babcię Ednę (Robyn Nevin), która nagle zaginęła w niewyjaśnionych okolicznościach.

The Vast of Night

To pełne napięcia i grozy science fiction w klimacie retro nawiązującym do Strefy mroku. Operatorka centrali telefonicznej Fay (Sierra McCormick) i pracujący w radiu Everett (Jake Horowitz) odkrywają tajemniczy dźwięk i próbują dociec, co jest jego źródłem. The Vast of Night umieszczam w tym zestawieniu z przymrużeniem oka, z pełną świadomością, że wielu zarzuci mi, że debiutancki film Andrew Pattersona nie jest horrorem. Jednak sposób budowania napięcia, opowiadania historii, a także motyw nadprzyrodzony są w The Vast of Night jak żywcem wyjęte z filmu grozy. Poza tym najstraszniejsze jest to, czego nie widzimy, czyż nie?

Michalina Peruga

Michalina Peruga

Filmoznawczyni, historyczka sztuki i miłośniczka współczesnego kina grozy i klasycznego kina hollywoodzkiego, w szczególności filmu noir i twórczości Alfreda Hitchcocka. W kinie uwielbia mieszanie gatunków, przełamywanie schematów oraz uważne przyglądanie się bohaterom.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA