BATTLESTAR GALACTICA. Więcej niż serial science fiction
Autorem tekstu jest Krzysztof Żwirski.
Wyobraź sobie serial science fiction, który zamiast skupiać się na efektach specjalnych i kosmicznych bitwach, zagłębia się w mroczne zakamarki ludzkiej duszy, stawiając fundamentalne pytania o naturę człowieczeństwa, wiary i przetrwania. Takim właśnie dziełem jest Battlestar Galactica z 2004 roku – produkcja, która nie tylko zrewolucjonizowała gatunek science fiction w telewizji, ale także udowodniła, że ambitna telewizja może dorównać największym dziełom kinematografii.
Fabuła serialu rozpoczyna się apokaliptycznym atakiem Cylonów – sztucznej inteligencji stworzonej przez ludzi, która zwróciła się przeciwko swoim twórcom – na Dwanaście Kolonii. Z całej ludzkości przy życiu pozostaje zaledwie około 50 tysięcy osób, które znajdują schronienie w przestarzałym okręcie wojennym Galactica oraz towarzyszącej mu flocie cywilnych statków. Pod dowództwem komandora Williama Adamy oraz prezydent Laury Roslin ocalali wyruszają w desperacką podróż w poszukiwaniu mitycznej Ziemi.
Serial zachwyca przede wszystkim mistrzowskim prowadzeniem narracji. Twórcy – Ronald D. Moore i David Eick – odeszli od typowego dla gatunku schematu „potwór tygodnia” na rzecz złożonej, wielowątkowej opowieści, gdzie każdy odcinek stanowi istotny element większej całości. Szczególnie imponuje umiejętność równoważenia osobistych dramatów bohaterów z epickim rozmiarem konfliktu. Dynamiczne sceny akcji przeplatają się z intymnymi momentami, tworząc niezwykle bogaty narracyjnie świat.
Największym atutem Battlestar Galactica są bez wątpienia postacie i aktorskie kreacje. Edward James Olmos jako komandor William Adama tworzy portret przywódcy, który nieustannie balansuje między wojskowym obowiązkiem a człowieczeństwem. Mary McDonnell w roli Laury Roslin przechodzi fascynującą transformację od niepewnej minister edukacji do zdecydowanej prezydent. Jamie Bamber jako Lee „Apollo” Adama przedstawia złożoną kreację syna próbującego wyjść z cienia ojca, jednocześnie zmagającego się z własnymi dylematami moralnymi w roli pilota, a później dowódcy wojskowego i polityka. Relacja między Adamami stanowi jeden z najbardziej poruszających wątków serialu.
James Callis jako dr Gaius Baltar kreśli fascynującą podróż od aroganckiego geniusza do zdesperowanego człowieka walczącego o odkupienie. Na szczególną uwagę zasługuje Katee Sackhoff w roli Kary „Starbuck” Thrace – postaci łamiącej wszelkie stereotypy związane z kobiecymi bohaterkami w science fiction, tworząca niejednoznaczną, pełną sprzeczności osobowość, która staje się jednym z najważniejszych elementów mitologii serialu.
Tricia Helfer jako Number Six udowadnia, że Cyloni potrafią być bardziej „ludzcy” niż niektórzy ludzie. Michael Hogan wcielający się w pułkownika Saula Tigha perfekcyjnie odmalowuje postać złamanego życiem oficera, który odnajduje siłę w najciemniejszych momentach. Grace Park, występująca w kilku różnych wersjach Sharon „Boomer” Valerii, demonstruje niezwykłą wszechstronność aktorską, tworząc wyraziste i odrębne osobowości dla każdej ze swoich postaci. Wyróżnia się również Aaron Douglas jako główny mechanik Galen Tyrol, który wnosi do serialu perspektywę szeregowego członka załogi, ukazując, jak zwykli ludzie radzą sobie w nadzwyczajnych okolicznościach.
Wizualnie serial wyznaczył nowe standardy dla telewizyjnego science fiction. Zamiast wypolerowanej, sterylnej estetyki typowej dla gatunku, twórcy postawili na surowy, dokumentalny styl. Drżąca kamera, naturalne oświetlenie i przemyślane wykorzystanie efektów specjalnych budują poczucie autentyzmu, sprawiając, że nawet najbardziej fantastyczne elementy fabuły wydają się realistyczne. Mimo ograniczonego budżetu telewizyjnego sceny kosmicznych bitew zachwycają realizmem i intensywnością, przywodząc na myśl dokumentalne ujęcia z konfliktów morskich bardziej niż typowe starcia science fiction.
Scenografia i kostiumy również zasługują na uznanie. Wnętrza Galactiki są klaustrofobiczne i funkcjonalne, przypominające bardziej okręt podwodny niż typowy statek kosmiczny. Stroje postaci cechują praktyczność i realizm, bez futurystycznych ozdobników. Ta dbałość o detale w połączeniu z imponującymi scenami ukazującymi masywną flotę cywilną – setki statków różnych rozmiarów i kształtów – tworzy przekonujący, spójny świat przedstawiony.
Jednym z najbardziej fascynujących aspektów serialu jest sposób przedstawiania technologii. Battlestar Galactica wprowadza koncepcję społeczeństwa świadomie ograniczającego rozwój technologiczny w obawie przed jego nadużyciem. Przestarzałe komputery Galactiki, brak sieci i powrót do analogowych metod komunikacji stanowią głęboki komentarz na temat naszej własnej relacji z technologią i potencjalnych zagrożeń związanych z jej niekontrolowanym rozwojem.
Pod względem tematycznym serial wykracza daleko poza typowe dla science fiction rozważania. Z odwagą rzadko spotykaną w telewizji porusza kwestie religii, polityki, terroryzmu, tortur i ludobójstwa. Szczególnie interesujące jest przedstawienie konfliktu między cywilną administracją prezydent Roslin a wojskowym dowództwem Adamy – to fascynujące studium napięć między różnymi ośrodkami władzy w sytuacji kryzysowej. Serial odważnie pokazuje, jak ekstremalne okoliczności mogą prowadzić do nadużyć władzy i łamania podstawowych praw człowieka, nawet przez tych, którzy starają się chronić społeczeństwo.
Wyjątkowe jest również podejście do tematyki religijnej. Zarówno ludzki politeizm, jak i monoteizm Cylonów przedstawiono z szacunkiem i głębią, unikając typowych dla gatunku uproszczeń. Religijne wizje i proroctwa przeplatają się z racjonalnym, naukowym światopoglądem, tworząc fascynującą dyskusję o roli duchowości w życiu społeczeństwa.
W porównaniu do oryginalnej serii z 1978 roku, nowa Battlestar Galactica jest znacznie mroczniejsza i bardziej złożona. Podczas gdy oryginał stanowił przede wszystkim space operę dla młodszej widowni, remake przekształcił się w dojrzały dramat polityczny w kosmicznych dekoracjach. Serial można porównać do takich produkcji jak Homeland czy House of Cards, gdzie polityczne intrygi i moralne dylematy stanowią główną oś narracji.
Jednak nie wszystkie elementy serialu działają równie dobrze. Niektóre wątki fabularne, szczególnie w późniejszych sezonach, wydają się niepotrzebnie skomplikowane lub niedopracowane. Kontrowersyjne może być również zakończenie, które części widzów mogło wydawać się zbyt metafizyczne i oderwane od wcześniejszego, realistycznego tonu. Niekiedy tempo narracji spowalnia, zwłaszcza w środkowych odcinkach sezonów, a niektóre poboczne wątki nie znajdują satysfakcjonującego rozwiązania.
Na szczególną uwagę zasługuje muzyka Beara McCreary’ego. Był to jego pierwszy duży projekt jako głównego kompozytora, powierzony mu w wieku zaledwie 24 lat. Ścieżka dźwiękowa nie tylko podkreśla dramaturgię scen, ale sama w sobie stanowi fascynujące dzieło sztuki, wprowadzając nowatorskie podejście do muzyki w serialach telewizyjnych. McCreary odszedł od typowych dla science fiction elektronicznych brzmień na rzecz organicznych instrumentów i żywych wykonań. Charakterystycznym elementem jego kompozycji jest wykorzystanie taiko – japońskich bębnów, które stały się podstawą brzmienia batalistycznych scen. Kompozytor sięgnął również po instrumenty etniczne, takie jak duduk oraz tradycyjne indyjskie instrumenty perkusyjne, co stanowiło nowatorskie podejście w muzyce serialowej science fiction.
Warto wspomnieć o słynnej interpretacji All Along the Watchtower Boba Dylana, która nie tylko stanowiła kluczowy element fabuły w finale trzeciego sezonu, ale jej motywy były także subtelnie wplecione w ścieżkę dźwiękową wcześniejszych odcinków. McCreary skomponował unikalne tematy muzyczne dla głównych postaci i lokacji, w tym charakterystyczny motyw Cylonów wykorzystujący instrumenty perkusyjne. Za swoją pracę przy serialu otrzymał nagrodę ASCAP Film and Television Music Award. Muzyka w Battlestar Galactica stała się integralnym elementem narracji, często wyprzedzając akcję i budując napięcie, wykraczając daleko poza rolę tła dla wydarzeń.
Dążąc do autentyzmu, twórcy zatrudnili ekspertów wojskowych jako konsultantów. Dzięki temu nawet drobne szczegóły, takie jak sposób składania raportów czy oddawania honorów, odzwierciedlają rzeczywiste praktyki marynarki wojennej. Co ciekawe, aktorzy przed rozpoczęciem zdjęć przeszli intensywne szkolenie wojskowe, co pomogło im lepiej wcielić się w role członków załogi okrętu wojennego.
Mało znany jest fakt, że wiele dialogów w scenach batalistycznych powstało poprzez aktorską improwizację, co dodawało realności gorączkowej atmosferze walki. Edward James Olmos z takim zaangażowaniem podszedł do swojej roli, że samodzielnie opracował szczegółową historię swojej postaci, włącznie z pochodzeniem blizn komandora Adamy. Aktor nalegał także na zachowanie autentycznego wyglądu munduru – sprzeciwiał się jego czyszczeniu czy prasowaniu między ujęciami, argumentując, że w warunkach wojennych nikt nie zwracałby uwagi na takie detale.
Intrygującym aspektem produkcji było stworzenie języka cylońskiego. Lingwiści opracowali kompletny system językowy, choć ostatecznie wykorzystano go w serialu w ograniczonym zakresie. Podobnie imponująca była praca nad mitologią Dwunastu Kolonii – zespół scenarzystów stworzył szczegółowe historie każdej z planet, ich kulturę i wierzenia, mimo że większość tych informacji nigdy nie pojawiła się bezpośrednio w serialu.
Realizacja scen kosmicznych również kryje w sobie fascynujące szczegóły. Zespół odpowiedzialny za efekty specjalne wzorował się na autentycznych nagraniach NASA, analizując zachowanie obiektów w przestrzeni kosmicznej. W pierwszym sezonie wykorzystano ponad 2500 ujęć z efektami specjalnymi – rekordową liczbę dla serialu telewizyjnego w tamtym czasie. Wiele z tych efektów zostało stworzonych przez niewielkie, niezależne studia, które później stały się znaczącymi graczami w branży.
Battlestar Galactica to więcej niż serial science fiction – to opowieść o ludzkości w obliczu zagłady, o moralnych wyborach w sytuacjach ekstremalnych i o tym, co naprawdę czyni nas ludźmi. Jego wpływ na gatunek science fiction w telewizji można dostrzec w takich późniejszych produkcjach jak The Expanse, Altered Carbon czy Westworld, które również łączą elementy hard science fiction z głęboką refleksją nad naturą człowieczeństwa.
Mimo pewnych niedoskonałości Battlestar Galactica pozostaje jednym z najambitniejszych i najlepiej zrealizowanych seriali w historii telewizji. Dla widzów poszukujących produkcji, która połączy spektakularne sceny akcji z głęboką refleksją nad kondycją ludzkości, będzie to doskonały wybór. Prawie dwadzieścia lat po premierze serial nadal zachowuje aktualność, a poruszane w nim tematy wydają się jeszcze bardziej istotne w kontekście współczesnych dylematów związanych z rozwojem sztucznej inteligencji i przyszłością ludzkości.