search
REKLAMA
Ranking

10 NAJPOPULARNIEJSZYCH zwiastunów filmowych na YouTubie

W tym rankingu przedstawię wam 10 trailerów, które osiągnęły największą liczbę wyświetleń w serwisie YouTube.

Janek Brzozowski

4 kwietnia 2022

REKLAMA

Zwiastuny filmowe – niektórzy je kochają, inni ich nienawidzą. Jedni oglądają niezliczoną ilość razy, odreagowując w ten sposób hype na dany tytuł lub, już po seansie, przedłużając swoje doświadczenie z filmem. Drudzy nie oglądają wcale, nie chcąc wyrabiać sobie oczekiwań względem konkretnych produkcji czy bojąc się spoilerów – wszak niektórym twórcom trailerów „udaje się” w te kilka minut opowiedzieć całą fabułę filmu. Niezależnie od tego, do której grupy należycie – zwiastuny cieszyły się, cieszą i chyba już zawsze będą się cieszyć ogromną popularnością. W tym rankingu przedstawię wam 10 trailerów, które osiągnęły największą liczbę wyświetleń w serwisie YouTube.

5. Szybcy i wściekli: Hobbs i Shaw

Pierwszy i jedyny spin-off znanej marki, który znalazł się w tym rankingu. Trailer Hobbsa i Shawa pozostawił daleko w tyle resztę zwiastunów zapowiadających filmy z serii Szybcy i wściekli – został obejrzany, jak dotąd, ponad 121 milionów razy. Na pewno pomógł temu fakt, że jest to ostatni tytuł z serii, w którym mogliśmy zobaczyć na ekranie Dwayne’a Johnsona. Obok „The Rocka” w filmie Davida Leitcha pojawiły się takie gwiazdy jak Jason Statham, Vanessa Kirby, Idris Elba czy Eiza González.

4. Sing

https://www.youtube.com/watch?v=Y7uGHY-t80I&t=178s&ab_channel=FRESHMovieTrailers

Film, który otworzył ostatnią z trzech dużych marek konsekwentnie rozwijanych przez studio Illumination. Wyreżyserowana przez Gartha Jenningsa animacja cieszyła się ogromną popularnością, zarabiając na całym świecie ponad 630 milionów dolarów (przy budżecie oscylującym w okolicach 75 milionów). Popularność samego filmu przeniosła się na oglądalność zwiastuna, który może pochwalić się 136 milionami wyświetleń. Liczba ta plasuje go na czwartym miejscu w tym rankingu.

3. Avengers: Koniec gry

Na ostatnią część serii dotyczącej Avengersów fani czekali z zapartym tchem, pamiętając, co wydarzyło się w ostatnich minutach Wojny bez granic. Koniec gry nie tylko zamykał starcie grupy superbohaterów z bezwzględnym Thanosem, ale również symbolicznie podsumowywał III fazę Marvel Cinematic Universe, otwierając drogę takim telewizyjnym produkcjom jak WandaVision, Loki, Falcon i Zimowy Żołnierz czy Hawkeye. Zwiastun ostatniego filmu Marvela, w którym możemy podziwiać Roberta Downeya Jr. i Chrisa Evansa, obejrzało na YouTubie prawie 150 milionów widzów.

2. Iniemamocni 2

Film, na który trzeba było czekać blisko czternaście lat. Pierwsza odsłona serii miała swoją premierę jeszcze na początku XXI wieku – w 2004 roku. Zakończyła się bardzo jasną zapowiedzią sequela, który jednak, pomimo komercyjnego sukcesu Iniemamocnych, nie powstawał. Reżyser i scenarzysta Brad Bird tłumaczy tę czternastoletnią lukę faktem, iż twórcy nie chcieli realizować kontynuacji „tylko dla samej idei kontynuacji i potrzeby tarzania się w większej ilości pieniędzy”. Jakikolwiek był prawdziwy powód tak długiej przerwy, sprawiła ona, że hype na Iniemamocnych 2 osiągnął kosmiczne wymiary, manifestujące się między innymi w liczbie wyświetleń zapowiedzi produkcji – trailer odtworzono ponad 155 milionów razy. Oficjalnie jest to najpopularniejszy zwiastun filmu animowanego w serwisie YouTube.

1. Avengers: Wojna bez granic

Zwycięzca mógł być tylko jeden. Zwiastun Wojny bez granic został wyświetlony ponad 253 miliony razy, a zatem prawie 100 milionów razy więcej niż trailer Iniemamocnych 2, plasujący się w tym rankingu na zaszczytnym drugim miejscu. Oczywiście mamy tutaj do czynienia z produkcją Marvela, więc taka popularność nikogo nie powinna dziwić. Jest to produkcja jednak o tyle szczególna, że poprzedza monumentalny finał, a jednocześnie kończy się, co jest w przypadku filmów superbohaterskich rzadkością, wyjątkowo pesymistyczną nutą, którą odczytywać należy jako zakamuflowany cliffhanger. Cierpliwość fanów Marvela została wystawiona po zakończeniu Wojny bez granic na poważną próbę – musieli oni czekać na kontynuację przygód swoich ulubionych bohaterów okrągły rok. Wielu z nich powracało zapewne w tym czasie do zwiastuna dzieła braci Russo, przedłużając swoje doświadczenie z filmem, a przy okazji nabijając tę niebotyczną liczbę wyświetleń.

Na koniec kilka słów wyjaśnienia oraz podsumowania, aby nieco urozmaicić tę prostą wyliczankę. Każdy ze zwiastunów, które znalazły się w tym rankingu, zapowiada film będący częścią jakiejś dużej marki. W 8 przypadkach są to sequele lub spin-offy, kontynuujące dobrą passę swoich poprzedników, w 2 przypadkach – produkcje rozpoczynające nową serię filmową (50 twarzy Greya, Sing). Warto zwrócić uwagę również na to, że na liście znalazły się aż 4 zwiastuny filmów animowanych, które, w przeciwieństwie do reszty produkcji, zagospodarowują gigantyczny rynek dziecięcy.

Co do wspomnianych wyjaśnień – w przypadku dwóch odsłon serii Avengers pod uwagę wziąłem tylko najpopularniejszy zwiastun danej produkcji. Gdybym uwzględnił również te „mniej popularne” trailery Wojny bez granic i Końca gry, to zajmowałyby one w tym rankingu kolejno 8. (105 milionów wyświetleń) i 9. (103 miliony wyświetleń) miejsce, wypychając poza pierwszą dziesiątkę zapowiedzi Krainy Lodu 2 i Godzilli vs. Konga. Uważam, że w takiej formie lista jest ciekawsza, a dominacja Marvela i tak zostaje zaznaczona w wyraźny sposób.

W rankingu nie znalazło się również miejsce dla szalenie popularnego trailera najnowszej odsłony przygód Spider-Mana, który 23 sierpnia 2021 roku pobił rekord największej liczby wyświetleń w przeciągu 24 godzin od premiery, zrzucając na drugie miejsce zapowiedź Końca gry. Biorąc pod uwagę wszystkie platformy, zwiastun filmu Jona Wattsa został obejrzany ponad 355 milionów razy. Na samym YouTubie zobaczyły go jak dotąd 83 miliony osób – gdybym robił ten ranking za kilka miesięcy, to najpewniej Spider-Man: Bez drogi do domu zostałby w nim uwzględniony.

Janek Brzozowski

Janek Brzozowski

Absolwent poznańskiego filmoznawstwa, swoją pracę magisterską poświęcił zagadnieniu etyki krytyka filmowego. Permanentnie niewyspany, bo nocami chłonie na zmianę westerny i kino nowej przygody. Poza dziesiątą muzą interesuje go również literatura amerykańska oraz francuska, a także piłka nożna - od 2006 roku jest oddanym kibicem FC Barcelony (ze wszystkich tej decyzji konsekwencjami). Od 2017 roku jest redaktorem portalu film.org.pl, jego teksty znaleźć można również na łamach miesięcznika "Kino" oraz internetowego czasopisma Nowy Napis Co Tydzień. Laureat 13. edycji konkursu Krytyk Pisze. Podobnie jak Woody Allen, żałuje w życiu tylko jednego: że nie jest kimś innym. E-mail kontaktowy: jan.brzozowski@protonmail.com

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA