NAJLEPSZE FILMY WOJENNE. Ranking czytelników
10. Lista Schindlera
(105 pkt. / 17 głosów / średnia 6.1)
W historii kina to jak dotąd najbardziej dosadny i przejmujący obraz przedstawiający piekło holokaustu. Poza tym jest to także opowieść o szczerym i bezinteresownym poświęceniu. Wspaniałe zdjęcia Kamińskiego oraz niezapomniane kreacje Liama Neesona i Ralpha Fiennesa.
[Łukasz Jakubiak]
Listę Schindlera osobiście postrzegam jako najlepszy film o Holocauście i jednocześnie jeden z bardziej dojrzałych obrazów w filmografii Stevena Spielberga. Jest to film kompletny zarówno na poziomie filmowego języka, jak i mierzenia się z koronną tematyką. Sprawdza się jako przejmująca lekcja historii, ale także intrygujący i wciągający dramat o dylematach jednostki umieszczonej w wojennych warunkach. Nie boję się tego określenia: to jedno z dzieł wiekopomnych. [Jakub Piwoński, fragment recenzji]
9. Idź i patrz
(142 pkt. / 18 głosów / średnia 7.8)
Konstrukcja Idź i patrz zderza ze sobą dwa porządki. Na poziomie scenariusza odbywa się to za sprawą skontrastowania świata widzianego oczami nic nierozumiejącego dziecka z naturalistycznie ukazanym czasem światowego konfliktu. Dzieci w wojnę się bawią, ponieważ popkultura przedstawia ją jako wydarzenie pełne miejsca dla heroizmu, możliwość udowodnienia światu własnej wartości. Są zawsze ci dobrzy i ci źli, zasady są jasne. Młyn na wyobraźnię najmłodszych. W pierwszych scenach filmu Floria właśnie w taki sposób postrzega walkę w partyzantce. Poszukując broni, rzeczy niezbędnej do zaciągnięcia się do oddziału, nie zdaje sobie sprawy z tego, że przegrzebując piach przysypujący ofiary którejś z kolejnych bitew, właśnie obcuje ze śmiercią. [Filip Jalowski, fragment recenzji]
8. Full Metal Jacket
(145 pkt. / 31 głosów / średnia 4.6)
Tytuł Full Metal Jacket zawdzięczamy katalogowi broni, który pewnego dnia wpadł w ręce Kubricka. Reżyser uznał, że ten termin (określający tzw. pocisk pełnopłaszczowy, czyli w specjalnej stalowej osłonie, zwiększającej m.in. jego skuteczność w przebijaniu celu) brzmi pięknie, groźnie i poetycko. Surową formę książkową zaadaptowano w chirurgicznie precyzyjny i sterylny niczym sala operacyjna film wojenny, jakiego kino jeszcze nie widziało. Wojenny, gdyż Kubrick swe wcześniejsze dzieła mundurowe uznawał za głęboko antywojenne. Tutaj natomiast, używając kart z najnowszej historii Stanów Zjednoczonych, zbudował przypowieść o metodycznym odzieraniu żołnierzy z człowieczeństwa, analizując wojnę jako swoisty psychologiczny fenomen. [Adrian Szczypiński, fragment recenzji]
7. Okręt
(146 pkt. / 27 głosów / średnia 5.4)
Za wyjątkowością Das Boot przemawiają nie tylko przesłania ukryte w solidnej podstawie fabularnej, ale także fakt, iż film wypadł znakomicie od strony realizacyjnej. Efektem tego było nominowanie filmu do nagrody Oscara nie tylko za scenariusz (adaptowany), ale także w takich kategoriach, jak reżyseria, zdjęcia, dźwięk, montaż i montaż dźwięku. Na uwagę zasługują szczególnie zdjęcia autorstwa Josta Vavano, charakteryzujące się brawurową jazdą kamery przez ciasne korytarze okrętu. [Jakub Piwoński, fragment recenzji]
6. Łowca jeleni
(147 pkt. / 23 głosów / średnia 6.3)
Doskonale zagrane i opowiedziane dzieje paczki kumpli, którym przytrafiła się wojna w Wietnamie. Paradoksalnie najciekawsze jest to, co dzieje się przed i po konflikcie zbrojnym.
[Damian Szuba]
Michaela Cimino tak naprawdę nie interesują amerykańskie idee, tylko ludzie. Mówi otwarcie o tym, jak wojna zmienia człowieka, jakie budzi w nim instynkty i demony, ale przede wszystkim pokazuje, jak trudno odnaleźć się w zwykłej codzienności. Wielkie kino z równie wielkimi kreacjami Roberta De Niro, Meryl Streep i Christophera Walkena.
[Łukasz Jakubiak]