search
REKLAMA
Recenzje

MUCHA Davida Cronenberga jako dramat miłosny

Jan Dąbrowski

15 marca 2018

REKLAMA

Uwaga! Tekst zawiera spoilery!

Wypadające zęby i paznokcie. Gęsta ropa pod skórą i coraz bardziej zdeformowane, chore ciało bohatera. Wymiotowanie na jedzenie i wsysanie go bezzębnymi ustami. Stopniowe zatracanie ludzkich cech i utrata kontaktu z rzeczywistością. Samotność, szaleństwo i śmierć. Tak w skrócie prezentuje się to, co z seansu Muchy Davida Cronenberga zapamięta każdy. Powolna transformacja Setha Brundle’a została bardzo dokładnie pokazana dzięki pierwszorzędnym efektom specjalnym. Wyróżniono je zresztą Oscarem i stały się z czasem makabryczną wizytówką filmu.

A kto pamięta, o czym on właściwie był?

Od pierwszych scen widać, że Seth Brundle (Jeff Goldblum) jest pasjonatem i wizjonerem. Kiedy opowiada o swoich badaniach, zapala się i całkowicie angażuje w opowiadanie o swojej pracy. Jako że jego rozmówczynią jest atrakcyjna dziennikarka Veronica (Geena Davis), bohater jest w tym swoim przejęciu uroczy, chwilami wręcz uwodzicielski. Intryguje kobietę na tyle, że zgadza się zobaczyć laboratorium Setha i to, czym się zajmuje. Na miejscu okazuje się, że Brundle pracuje nad teleportacją i odniósł już częściowy sukces. Wynalezione przez niego telepody są w stanie przenosić martwe przedmioty, ale próby na żywych stworzeniach kończą się katastrofą. Zaintrygowana Veronica zgadza się asystować Sethowi w badaniach, uwieczniając każdy etap na kasetach wideo. On zachęca ją słowami: nie mam życia prywatnego, więc w niczym nie będziesz mi przeszkadzać. Podczas współpracy bohaterowie zbliżają się do siebie.

Kochankowie długo się sobą nie nacieszą. Veronikę prześladuje Stathis Borans (John Getz) – zazdrosny były partner i przełożony w jednej osobie. Z kolei Seth boi się odrzucenia. Na dodatek, kiedy podczas próby przeniesienia ginie jedno ze zwierząt, Brundle upija się na smutno i postanawia – wzorem naukowców testujących na sobie nowe szczepionki – sprawdzić działanie wynalazku. Teleportacja pozornie się udaje, ale niedługo potem bohater zaczyna dziwnie się zachowywać. Początkowo zastrzyk energii i nadpobudliwość mają więcej plusów niż minusów, ale z czasem przechodzą w napady agresji, a nieposkromiony seksualny apetyt nie daje mu spokoju. Po kłótni z Veronicą Seth wyrusza na miasto odreagować napięcie. W barze daje popis swojej siły i wraca do laboratorium z nowo poznaną w barze kobietą, którą po spędzonej razem nocy odsyła. Z dnia na dzień stan zdrowia bohatera zaczyna się pogarszać. Seth odkrywa, że do telepodu razem z nim dostała się mucha i podczas teleportacji DNA jego i owada połączyły się  w jedno. Od tego momentu Seth zaczyna postrzegać chorobę swojego ciała jak rodzaj raka. Tłumaczy bezradnej Veronice:

To wygląda jak pewien rodzaj raka. Chaos i rewolucja komórkowa. Przeistoczę się w nową formę, a potem umrę i będzie po wszystkim.

Postępująca choroba sieje też spustoszenie w mózgu Setha. Mimo całego swojego intelektu i wiedzy nie jest w stanie odwrócić postępującego rozkładu swojego ciała i zatrzymać postępującej przemiany. Z czasem z racjonalisty zaczyna zmieniać się w paranoika. Najpierw jest przerażony swoim stanem. Im więcej zauważa zmian w swoim organizmie, tym bardziej zaczynają go fascynować. Kolekcjonuje wypadające zęby, paznokcie i inne fragmenty ciała, które obumarły. Swoją apteczkę nazywa żartobliwie Muzeum historii naturalnej Setha Brundle’a, ponieważ uważa, że to relikty starego organizmu, które zostają zastąpione przez nowy, nieznany jeszcze byt – Brundlemuchę. Im mniej w nim Setha, tym bardziej zanika jego ludzka, empatyczna i czuła część. Kiedy Veronica dowiaduje się, że jest w ciąży i to Brundle jest ojcem, odwiedza go i chce mu o tym powiedzieć, ale z nim już nie da się normalnie porozmawiać. Stracił kontakt z rzeczywistością i stracił swoje człowieczeństwo. Widać to wyraźnie, kiedy mówi do swojej dziewczyny:

Jestem owadem, który śnił, że jest człowiekiem i kochał ten stan. Ale teraz sen się skończył i owad się przebudził. Jeśli zostaniesz, skrzywdzę cię.

Mucha Davida Cronenberga zapisała się w historii kina jako kameralny horror ze znakomitymi efektami specjalnymi i charakteryzacją. Wszystko to stanowi tylko część filmu, bo tak naprawdę jest piękną i poruszającą historią miłosną z tragicznym finałem. Gdyby przerażającą transformację zamienić w scenariuszu na przykład na nowotwór, Mucha byłaby po prostu dramatem o związku dwojga ludzi, z czego jedno z nich zapada na śmiertelną chorobę i powoli umiera na oczach ukochanej osoby. Sam reżyser wspomina w wywiadach, że ponieważ to był horror, nikt nie zauważył, jak depresyjna była fabuła. Nikt nie zauważył, jak bardzo przypomina spektakl teatralny lub operę (która swoją drogą powstała w 2008 roku). Tworząc niejako pod przykrywką określonego gatunku, Cronenberg mógł pozwolić sobie na więcej – stąd makabryczne efekty – i opowiadać historię według własnej koncepcji. Efekt końcowy to połączenie romansu i horroru cielesnego, gdzie najważniejsze nie są wypadające zęby i paznokcie, tylko miłość dwojga ludzi, których rozdzieliła śmiertelna choroba.

korekta: Kornelia Farynowska

Avatar

Jan Dąbrowski

Samozwańczy cronenbergolog, bloger, redaktor, miłośnik dobrej kawy i owadów.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK