DOM GUCCI i związek Patrizii i Maurizia. Co w filmie jest PRAWDĄ, a co FIKCJĄ?
Dom Gucci, najnowszy film Ridleya Scotta przybliżający najbardziej elektryzujący wycinek historii słynnej rodziny projektantów mody, podzielił widzów i wzbudził rozmaite kontrowersje – przede wszystkim wśród żyjących członków rodziny Gucci – podobnie jak książka Sary Gay Forden: Dom Gucci. Potęga mody, szaleństwo pieniędzy, gorycz upadku, na której oparto fabułę.
Produkcję skrytykowała nie tylko Patrizia Reggiani, którą u Scotta fenomenalnie odegrała Lady Gaga, ale także Patrizia Gucci, córka Paola Gucciego (w filmie wcielił się w niego Jared Leto), wnuczka Aldo (granego przez Ala Pacino) i prawnuczka samego założyciela imperium Guccia Gucciego. Kobieta zapowiedziała, że rozważa pozwanie Ridleya Scotta i producentów, którzy nie skonsultowali się z nią ani jej bliskimi przez realizacją filmu, za fałszywe przedstawienie niektórych członków rodziny. Sprawdźmy więc, co w Domu Gucci jest prawdą, a co fikcją.
Dom Gucci rozgrywa się na przestrzeni lat 70., 80. i 90., skupiając się głównie na relacji łączącej spokojnego Maurizia Gucciego (Adam Driver) i ekscentryczną Patrizię Reggiani (Lady Gaga). Przez pryzmat ich związku Scott opowiada historię słynnego domu mody Gucci – od przejęcia firmy i prowadzenia jej przez dwóch synów założyciela, przez ekonomiczne przemiany, aż do ostatecznego sprzedania udziałów w firmie przez wszystkich członków rodziny Gucci. Kulminacyjnym momentem filmu jest morderstwo Maurizia Gucciego, które zleciła Patrizia Reggiani.
UWAGA NA SPOILERY!
Czy Patrizia kiedykolwiek pracowała?
W pierwszej scenie filmu Ridleya Scotta widzimy, jak kobieta ubrana w obcisłą sukienkę i buty o niebotycznie wysokich obcasach wysiada z samochodu i kieruje się w stronę pracy – w rzeczywistości Patrizia Reggiani nigdy nie pracowała w firmie transportowej swojego ojca, a sama jej rodzina była o wiele bogatsza, niż przedstawiono to w filmie. Choć Reggiani nie dorównywali Guccim, żyli na wysokim poziomie. Kiedy Patrizii zaoferowano wcześniejsze wyjście z więzienia, na które została skazana po zleceniu zabójstwa Maurizia, zrezygnowała i miała ponoć powiedzieć: „Nigdy w życiu nie pracowałam i nie mam zamiaru zacząć teraz”.
Jak się poznali?
W filmie Maurizio i Patrizia poznają się na imprezie wspólnej znajomej. Tak jak Lady Gaga, Patrizia Reggiani również miała na sobie wówczas czerwoną sukienkę, jednak w przeciwieństwie do tego, co sugeruje film, doskonale wiedziała, kim jest napotkany na przyjęciu Maurizio Gucci. U Scotta spadkobierca słynnego domu mody robi jej drinka za barem – bohaterka myli go z barmanem – w rzeczywistości jednak to Maurizio podszedł do Patrizii pierwszy i wręczył jej szklankę ponczu. Według wywiadu, którego Patrizia Reggiani udzieliła „Guardianowi” w 2016 roku, początkowo zupełnie nie zwróciła uwagi na cichego, nieśmiałego Maurizia.
Co z dziećmi?
W Domu Gucci Maurizio i Patrizia mają tylko jedną córkę, urodzoną w 1977 roku Alessandrę, choć w rzeczywistości mieli też drugie dziecko, zaledwie o pięć lat młodszą od Alessandry Allegrę, o której film nie wspomina ani razu. Imię pierworodnej córce nadano istotnie – tak jak informuje teścia Patrizia w filmie – po babce, czyli matce Maurizia, aktorce Sandrze Ravel. Był to jej pseudonim sceniczny, w rzeczywistości nazywała się Alessandra Winkelhauser Ratti – jej ojciec był Niemcem, a matka Szwajcarką.
Jak się rozstali?
W filmie para rozstaje się podczas zimowego pobytu w St. Moritz – Maurizio nakazuje Patrizii samotny powrót do Włoch z córką, podczas gdy on zostaje w Szwajcarii. W rzeczywistości para wspólnie wróciła do Mediolanu, a krótko po tym Maurizio oznajmił Patrizii, że wybiera się w służbową podróż do Florencji. Następnego dnia wysłał do domu przyjaciela, aby ten poinformował jego żonę, że ich małżeństwo jest skończone. Para ostatecznie rozwiodła się w 1994 roku, chociaż w filmie Scotta nie jest jednoznacznie powiedziane, czy do rozwodu w ogóle doszło.
Jak Patrizia zaplanowała morderstwo męża?
Z oczywistych względów w trakcie zeznań procesowych relacje zaangażowanych w morderstwo różniły się. Przyjaciółka i jasnowidzka Patrizii Reggiani, Pina Auriemma (Salma Hayek), zarzekała się, że Patrizia tak często naciskała na nią, aby znalazła płatnego zabójcę skłonnego zamordować Maurizia Gucciego, że ta w końcu musiała się ugiąć. Reggiani twierdziła za to, że całą sytuację zaaranżowała sama Pina i, co więcej, zmusiła ją do zapłacenia i przeprowadzenia planu. Którakolwiek z tych wersji jest prawdziwa, wiadomo na pewno, że Patrizia Reggiani nigdy nie spotkała się osobiście z zabójcami swojego męża, tak jak było to przedstawione w filmie Ridleya Scotta.
Co więcej, również moment zapoznania Piny i Patrizii przebiegł inaczej niż w filmie – kobiety w rzeczywistości poznały się na wakacjach, a nie na linii telefonicznej podczas programu telewizyjnego Piny.