Z PRZEPASKĄ I BEZ. Miniprzewodnik po filmowych cyklopach

Snake Plissken
Ucieczka z Nowego Jorku/Los Angeles
Podobne wpisy
„S.D. Plissken… Amerykanin, porucznik: specjalna jednostka Black Light. Dwa Purpurowe Serca, Leningrad i Syberia. Najmłodszy człowiek odznaczony przez prezydenta. Obrabował Bank Rezerwy Federalnej… dożywocie, więzienie o zaostrzonym rygorze Nowy Jork”. Tak naszego ślepego na lewe oko herosa przedstawia w pierwszym filmie Bob Hauk – notabene, jak się okazało po latach, imiennik Plisskena. Czy trzeba coś dodawać?
Może tylko to, że wcielający się w Snake’a Kurt Russell pomiędzy obiema częściami Ucieczki… postanowił nieco zabawić się swym kultowym wizerunkiem, grając wesołkowatego Kapitana Rona, który również nosi długie włosy i bliźniaczo podobną przepaską osłania dokładnie to samo oko (kiedyś nosił szklane, ale wypadło). Co ciekawe, także i ten film miał wyreżyserować John Carpenter (ale nie wyszło).
Victor Sagat
Uliczny wojownik
Genezy Sagata należy szukać oczywiście w grach komputerowych spod znaku Street Fighter, w których początkowo był bossem na jednym z leveli, a następnie został wojownikiem o potężnej sile, który swoje prawe oko stracił w historycznej potyczce z niejakim Go. W filmie przerobiono go natomiast na handlarza nielegalną bronią o północnoindiańskich rysach twarzy Wesa Studiego, któremu zgolono włosy i standardową przepaską o czarnym kolorze zakryto oko lewe. Bez względu jednak na stronę brakujący narząd nie przeszkadza mu w efektownej walce, a w przepasce Sagat wygląda po prostu cool.
Wiedźma
Duża ryba
Mieszkająca na bagnach, strasząca dzieci, obrzydzona przez charakteryzację Helena Bonham Carter ma tak naprawdę wzrok w pełni sprawny. Sęk w tym, że jej prawe oko stanowi swoistą otchłań, w której dojrzeć można własną śmierć. Ze względów profilaktycznych niemal cały czas pozostaje zatem zasłonięte odpowiednio przydużą, aksamitną (lub wykonaną z jedwabiu), okrągłą czarną przepaską, jaka nadaje wiedźmie jeszcze bardziej nieprzyjaznego wyglądu.
William „Bill Rzeźnik” Cutting
Przezwisko tego bohatera – wzorowanego na prawdziwym kryminaliście z XIX wieku, Williamie Poole’u – mówi właściwie wszystko. To postać budząca zarówno szacunek, jak i strach, a dużo zawdzięcza właśnie swojemu wizerunkowi osoby „po przejściach”. Historię utraty swojego lewego oka, które dumnie zastąpił szklanym z podobizną orła, opowiada nam w dodatku sam zainteresowany. Szczyci się tym, że w trakcie walki wyłupał mu je kiedyś jego najznakomitszy przeciwnik, przywódca gangu rywali, ksiądz Vallon – jak na ironię postać już całkowicie zmyślona. Czyni go to mocno ludzkim, choć w żadnym wypadku nie mniej przerażającym antagonistą dużego, i właściwie jakiegokolwiek innego ekranu.
Leniwe Oko/Peter Joseph „Peejoe” Bullis
Kochankowie z Księżyca. Moonrise Kingdom/Wariatka z Alabamy
I na koniec przykłady jednookich nieletnich, doskonale się zresztą uzupełniające.
Leniwe Oko – trębacz 55. jednostki skautów nosi pocieszny opatrunek na lewej stronie twarzy. Nie wiadomo dlaczego, lecz można przypuszczać, że może to mieć związek z łucznictwem. Ta najpewniej okresowa rana nie przeszkadza jednak szeryfowi Bruce’owi Willisowi wyznaczyć chłopca na jednego ze swoich następców w trakcie poszukiwań tytułowych kochanków.
Peejoe zostaje natomiast ranny w prawe oko, na którym nosić musi od tej pory uroczą, „piracką”, czarną przepaskę o białych konturach. Wszystko przez incydent z kosiarką do trawy i piłką golfową, choć wszyscy myślą, że pobił go lokalny szeryf, który wcześniej usiłował wymusić na nim milczenie w sprawie morderstwa. Gdy potem chłopak zeznaje w sądzie, przepaska ładnie komponuje się z garniturem, dodając mu trochę lat.
Bonus:
Major Eden Sinclair/Alastor „Szalonooki” Moody
Doomsday/saga Harry Potter (Czara Ognia/Zakon Feniksa/Insygnia Śmierci: Część I)
Żyjąca w cywilizacji na granicy upadku, twarda i seksowna pani major (Rhona Mitra) oraz najbardziej znany auror ze świata Hogwartu (Brendan Gleeson) to dwa wyjątki od reguły. Choć teoretycznie oboje mają za sobą mroczną historię, w trakcie której stracili swoje pierwotne organy widzenia, to jednak udało im się ostatecznie oszukać matkę naturę.
Podobne wpisy
Eden swoje brakujące prawe oko zastąpiła cudem techniki nawet lepszym od oryginału, bowiem w każdej chwili można je wyjąć i użyć jako przenośnej kamery z dodatkowo wbudowaną możliwością celownika. Przydatne zwłaszcza w terenie.
Z kolei ze swojego lewego oka Moody za pomocą magii (a jakże!) uczynił najbardziej rozpoznawalną cechę własnego wizerunku i jednocześnie prawdziwe utrapienie dla swoich niesfornych uczniów. Nowe, „szalone” oko potrafi obracać się we wszystkich możliwych kierunkach, tym samym przekuwając teorię „oczu z tyłu głowy” na wygodną praktykę.
korekta: Kornelia Farynowska