To trzeci film Yorgosa Lanthimosa, ale pierwszy, który odniósł sukces na arenie międzynarodowej i dał mu przepustkę do Hollywood. Kieł opowiada historię dysfunkcyjnej rodziny, gdzie dwie dorosłe córki i syn są wychowywani przez rodziców w całkowitej izolacji od świata zewnętrznego. Rodzice tworzą hermetyczną, zamkniętą rzeczywistość, pełną absurdalnych zasad i reguł, opierającą się na swoim własnym języku. To świat, w którym „cipka” oznacza dużą lampę nad stołem w jadalni, a „zombie” – mały, żółty kwiatek w ogrodzie. Rodzice w sposób instrumentalny traktują potrzeby seksualne syna i starają się je zaspokajać, wynajmując prostytutkę. Gdy jej zabraknie, idealnym zastępstwem stanie się… siostra. Wszechobecny emocjonalny chłód w Kle sprawia, że kazirodcza scena seksu pomiędzy bratem a siostrą uderza w widza ze zdwojoną siłą.
Film trzyma widza na granicy wytrzymałości i byłby wystarczająco kontrowersyjny bez jednej z końcowych scen, w której uzależniona od heroiny Marion (Jennifer Connelly) bierze udział w seksualnej orgii. Aby zdobyć narkotyki, godzi się uprawiać seks na scenie przed grupą zdegenerowanych, bogatych, białych facetów w garniturach wykrzykujących „Ass to ass!”. Marion jest zmuszona do analnego seksu z inną kobietą z wykorzystaniem obustronnego dildo. W montażu widzimy jednocześnie szybkie przebitki na cierpienia innych bohaterów z niepokojącym podkładem muzycznym. Samego seksualnego aktu nie widzimy, dostajemy jedynie skrawki tego, co naprawdę się dzieje na klubowej scenie, jednak widok cierpiącej twarzy Marion i wizualne niedopowiedzenia, które dopowiadamy sobie w głowie, są o wiele bardziej wstrząsające, niż gdybyśmy wszystko dostali na talerzu.
Alfred Hitchcock spędził większość swojej filmowej kariery, grając w kotka i myszkę z cenzorami. Hitchcock umieścił w pierwotnej wersji filmu mnóstwo szokujących scen i dialogów, aby to na nich skupić uwagę cenzorów. I tak na przykład łóżko Marion Crane zostało nazwane „placem zabaw lepszym niż Las Vegas”. Dialog został oczywiście usunięty, podobnie jak odniesienia do kazirodczego związku Normana Batesa z matką, ale Hitch zawsze negocjował coś w zmian. Uszła mu na sucho otwierająca scena filmu, jasno dająca widzowi do zrozumienia, że bohaterowie właśnie skończyli uprawiać seks, a główna bohaterka jest w staniku. Hitchcock zaoferował nawet zbulwersowanym cenzorom, że może zmienić otwierającą scenę i zaprosił ich na plan, nikt się jednak nie pojawił. Psychoza także jako pierwsza pokazała na ekranie toaletę i spuszczaną w niej wodę. Taka scena była absolutnie niedopuszczalna, ale cenzorzy byli bardziej przejęci ledwo widoczną nagością w scenie pod prysznicem i sadystycznym mordercą przebranym za kobietę mordującym w długiej scenie bezbronną Marion… Kto by się martwił jakąś toaletą? Hitchcock sprytnie pociął tę scenę na kilkusekundowe ujęcia, a nawet wysłał ją cenzorom dwukrotnie zmontowaną w identyczny sposób… Szybki montaż sprawił, że niektórym cenzorom nie udało się dostrzec kawałka biustu Janet Leigh.
Motion Picture Association of America (organizacja przyznająca filmom kategorie wiekowe) chciała przyznać filmowi Petera Greenawaya kategorię X, wówczas przyznawaną w większości filmom pornograficznym. Kategoria równoznaczna była z wulgarnym językiem i zawartością pełną przemocy i seksu, a filmy, które ją otrzymywały, często miały problem z tym, żeby trafić na ekrany kin. Przyznanie kategorii X na tyle zbulwersowało twórców dzieła, że Helen Mirren poleciała do siedziby MPAA, aby bronić filmu i negocjować warunki. Co było takiego kontrowersyjnego w Kucharzu, złodzieju, jego żonie i jej kochanku?
Helen Mirren gra tutaj Georginę, tytułową żonę tytułowego złodzieja – angielskiego gangstera Alberta Spica (Michael Gambon), który pomiata małżonką, poniża ją i bije na oczach innych. Gdy Albert dowiaduje się o kochanku Georginy, właścicielu księgarni, wraz z gangiem brutalnie morduje mężczyznę, wciskając mu do gardła kartki książek. Żona bierze odwet na mężu – prosi tytułowego kucharza z restauracji, do której Albert i jego gang uczęszczają, aby przyrządził zwłoki kochanka, i… podaje je mężowi-mordercy.
W 1990 roku MPAA stworzyła kategorię NC-17 oznaczającą filmy odpowiednie dla osób powyżej 17 roku życia, a kategoria X pozostała kategorią dla filmów pornograficznych.
Jakie dla was są najbardziej kontrowersyjne sceny w historii kina?