UWAGA: INTRUZI! Filmowi nieproszeni goście, którzy zmieniają życie w KOSZMAR
David McCall, Strach
Kto by przypuszczał, że brat byłego członka pierwszego boysbandu na rynku muzycznym, niegdyś na bakier z prawem, a później raper pod pseudonimem Marky Mark, zostanie jednym z najlepiej opłacanych aktorów współczesnego Hollywood? Mark Wahlberg na początku swojej filmowej drogi w 1996 roku doczekał się głównej roli stalkera. I nadal jest to jedna z najlepiej zagranych przez niego postaci. David nie jest kandydatem na idealnego zięcia. Wiąże się ze zbuntowaną nastolatką, która zakochuje się w nim bez pamięci na przekór swojemu ojcu. Ten sprzeciwia się ich znajomości i, jak się okazuje, rodzicielska troska nie jest wcale nieuzasadniona. David pokazał dziewczynie tylko jedną stronę swojej osobowości. Druga jest znacznie mniej romantyczna. Starszy chłopak zdradza Nicole z jej koleżanką, a wkrótce lista jego występków zaczyna coraz bardziej się powiększać. Kiedy nastoletnia panna w końcu przejrzy na oczy, będzie już za późno. David pokaże swoją prawdziwą twarz, a miłość na zabój okaże się nie tylko wyświechtanym frazesem.
Paul i Peter, Funny Games
Prowokujący, intelektualny thriller Michaela Hanekego wywołał dyskusję na temat przedstawienia przemocy na ekranie. Po latach reżyser zadecydował, że sam nakręci remake, właściwie kopiując własne dzieło, dodając jedynie amerykańskich aktorów. Dlaczego? Za istotny powód można podać obawę przed nową odsłoną Funny Games w niewłaściwych rękach, które uczyniłyby z filmu hollywoodzką papkę nastawioną wyłącznie na zysk. Paul i Peter grają uprzejmych i kulturalnych młodzieńców, którzy nachodzą trzyosobową rodzinę podczas relaksu w domu letniskowym nad jeziorem. Właściwie zgrywają się, bo w rzeczywistości to aroganccy zbrodniarze dosłownie i w przenośni w białych rękawiczkach. Dręczenie matki, ojca i syna zaczynają od zabicia psa i złamania nogi gospodarzowi. Lepiej nie będzie. Duet socjopatów zakłada się z nami, czyli widzami, że rodzina nie dożyje następnego dnia. Ich dobre wychowanie to atrapa, a raczej drwina z ofiar. Z czasem wychodzi na jaw, że Anna, Georg i chłopiec mają podzielić los sąsiadów, którzy nie przeżyli wizyty dwóch intruzów.
Don Logan, Sexy Beast
Koniec lat 90. i początek nowej dekady przyniósł boom na brytyjskie czarne komedie sensacyjne, a za pioniera tego nurtu wskazuje się Guya Ritchiego. Debiut Jonathana Glazera trzyma się podobnego klimatu, pomimo braku nieco zwariowanej i przebojowej fabuły powstałego w tym samym roku Przekrętu. Nieproszonym gościem zostaje w tym filmie Ben Kingsley – tak, były Gandhi, oaza spokoju – w dość nietypowej dla siebie, lecz nominowanej do Oscara roli. Don Logan zakłóca życie na emeryturze byłego gangstera, Gala Dove’a, który zaszył się w słonecznej Hiszpanii z ukochaną i przyjaciółmi. Wraz z Loganem nad głową głównego bohatera pojawiają się czarne chmury. Don, brytyjski „gangus”, rodak Gala i niegdyś jego wspólnik, przybywa z konkretnym zadaniem przydzielonym przez bossów londyńskiego półświatka. Ma zwerbować byłego przestępcę do ostatniego, lecz ryzykownego skoku, jednak ten nie ma zamiaru porzucać beztroskiego życia. Logan naciska coraz bardziej, a każda forma odmowy rozbudza w nim złość. Nie zamierza odpuścić, nie kończy na wyzwiskach, sięga do niechlubnej przeszłości partnerki Gala, a nawet zaczyna otwarcie mu grozić. Dove nie ma wyjścia – jego konfrontacja z Loganem jest nie do uniknięcia.
Dale Massle, Cold Creek Minor
Bohaterki Juliette Lewis najwyraźniej często gustują w typach spod ciemnej gwiazdy. Wystarczy przypomnieć jej udział w Przylądku strachu, Kalifornii, Urodzonych mordercach, a także w najwcześniejszym z nich wszystkich tytule: Za młoda by umrzeć, gdzie przecież razem z Bradem Pittem zagrali niemal bliźniacze role, co w wymienionym thrillerze Dominica Seny. W obrazie Mike’a Figgisa kobieta zadaje się z podobnym osobnikiem co Early, tym razem o fizjonomii Stephena Dorffa. Dale Massle wychodzi z więzienia i wraca w swoje rodzinne strony. Dowiaduje się, że jego dom został wystawiony na sprzedaż, a następnie zakupiony przez rodzinę Tilsonów. Wszystko zgodnie z prawem. Massle początkowo wkupuje się w łaski nowych właścicieli, udaje pogodzonego z faktem, że stracił nieruchomość i służy nawet pomocą przy remoncie. Tylko chwilowo. W istocie recydywista usiłuje pozbyć się nowych mieszkańców. Jego wrogość przybiera na sile – Massle wdaje się w konflikt z ojcem rodziny i nawet policja nie jest w stanie go powstrzymać. Rodzinę czeka bój ze zdolnym do wszystkiego byłym skazańcem.
„David”, Gość
Kogo witam, kogo goszczę, lecz gościa im nie zazdroszczę, bo ten Gość da im porządnie w kość. Zapowiadało się oczywiście całkiem pozytywnie, bo dobrze mu z oczu patrzyło. Młody żołnierz przybywa do pewnej amerykańskiej rodziny z informacją o śmierci syna, który służył w armii. Rodzice zmarłego kolegi udzielają mu gościny, pozwalają skorzystać z noclegu i z czasem zaczynają go traktować jak członka rodziny. David staje się ich powiernikiem, poznając ich sekrety i bolączki. Świetnie wyszkolony i niezwykle sprawny fizycznie, pomaga w kłopotach z rówieśnikami młodszemu synowi, robi także wrażenie na nieufnej z początku córce gospodarzy. Były żołnierz skrywa jednak tajemnicę, a z jego ręki zaczynają ginąć ludzie, co nie może pozostać niezauważone dla otoczenia. Poznanie sekretu Davida może okazać się zabójcze. Zupełnie jak jego możliwości.