Nie tylko Ingmar Bergman. 6 SZWEDZKICH FILMÓW, które warto znać
Jestem ciekawa – w kolorze żółtym (1967), reż. Vilgot Sjöman
Lena (Lena Nyman), studentka szkoły teatralnej, przeprowadza na ulicy wywiady z przechodniami dotyczące ich poglądów na temat systemu klasowego w Szwecji, nierówności w zarobkach, poglądów na temat wojny, religii czy praw kobiet. Tak ogółem można streścić fabułę filmu, jednak jego struktura narracyjna jest bardzo luźna i bardziej przypomina dokumentalne cinéma-vérité (film zawiera np. autentyczne wywiady z Martinem Lutherem Kingiem i szwedzkim ministrem Olofem Palme) czy społeczno-polityczny esej z elementami fabularnymi. To właśnie ten element fabularny, opierający się na odkrywaniu własnej seksualności przez Lenę i jej spotkaniach z Börjem (Börje Ahlstedt), przesądził o odbiorze filmu w latach 60. Z powodu licznych, odważnych scen erotycznych i seksualnych (jak na przykład seks z pałacem królewskim w Sztokholmie czy całowanie penisa w stanie spoczynku) film zdobył ogromną popularność za granicą, stając się najlepiej zarabiającym filmem zagranicznym w Stanach Zjednoczonych. Niektóre stany zakazały wyświetlania filmu, uznając go za pornografię, o co toczyły się nawet sądowe batalie.
Reżyser Vilgot Sjöman uczył się od Ingmara Bergmana (chociażby na planie filmu Goście Wieczerzy Pańskiej), przyjaźnił się z nim, a także mocno nim inspirował, chociażby w psychologicznej kreacji swoich własnych postaci. W przeciwieństwie jednak do Bergmana podejmował w swoich filmach wątki bardzo kontrowersyjne (np. kazirodztwo), stając się na dziesięciolecia jednym z największych skandalistów kina. Po Jestem ciekawa – w kolorze żółtym zrealizował część drugą, Jestem ciekawa w kolorze niebieskim. Tytułowe kolory miały nawiązywać do kolorów szwedzkiej flagi.
Fucking Åmål (1998), reż. Lukas Moodysson
Podobne wpisy
Dwuznaczny tytuł filmu odnosi się do swedzkiego miasteczka Åmål, gdzie mieszkają główne bohaterki, a przede wszystkim ich frustracji spowodowanej prowincjonalnością i wszechobecną nudą miejsca, w którym zmuszone są mieszkać. Nieśmiała Agnes (Rebecka Liljeberg) nie ma przyjaciół i z trudem odnajduje się w grupie rówieśniczej, a jej uwagę przyciąga jedynie przebojowa koleżanka Elin (Alexandra Dahlström), w której po cichu się podkochuje. Debiutant Lukas Moodysson, absolwent sztokholmskiej szkoły filmowej, przedstawił uczucie łączące nastolatki z ogromnym autentyzmem i szczerością, a jego film odniósł duży komercyjny sukces, stając się jednym z najważniejszych filmów lat 90.
Pozwól mi wejść (2008), reż. Tomas Alfredson
Akcja filmu rozgrywa się w Sztokholmie w latach 80. Mieszkający z mamą dwunastoletni Oskar (Kåre Hedebrant) jest nękany przez kolegów z klasy, co sprawia, że często ucieka w świat fantazji. Jego życie się zmienia, kiedy poznaje swoją nową sąsiadkę – bladolicą rówieśniczkę Eli (Lina Leandersson), która, jak się z czasem okazuje, jest wampirzycą. Tomas Alfredson tchnął powiew świeżości w filmy o wampirach, tworząc oryginalny horror ze wzruszającym, romantycznym finałem.
Film został świetnie przyjęty przez widzów i krytyków na całym świecie. W 2010 roku powstał amerykański remake filmu w reżyserii Matta Reevesa (Projekt: Monster, Ewolucja planety małp) z Chloë Grace Moretz.
Przypisy:
[1] T. Szczepański, Skandynawia, w: Kino nieme, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2014, s. 369, za: I. Bergman, Obrazy, tłum. T. Szczepański, Warszawa 1993, s. 24.
[2] Ibidem, s. 369.