search
REKLAMA
Zestawienie

Najlepsze zmiany dokonane przez GEORGE’A LUCASA w STAR WARS

„Gwiezdne wojny” są serią niepowtarzalną w historii kina, nie tylko jeśli chodzi o jakość i rewolucyjność efektów specjalnych.

Odys Korczyński

3 sierpnia 2023

REKLAMA

Gwiezdne wojny są serią niepowtarzalną w historii kina, nie tylko jeśli chodzi o jakość i rewolucyjność efektów specjalnych, ale i z powodu wpływu na kulturę popularną. Najstarsze części sagi stworzonej przez George’a Lucasa przetrwały i nadal są konkurencyjne wizualnie jednak nie tylko dzięki swojej oryginalnej jakości, ale licznym poprawkom wprowadzonym wiele lat później, głównie na 20-lecie premiery Nowej nadziei. Nie wszystko się jednak udało. Niektóre sceny i animacje zestarzały się szybciej, niż przypuszczano. Są jednak zmiany, bez których dzisiaj trudno nam sobie wyobrazić części IV, V i VI, tak bardzo scaliły się z zapamiętanym obrazem trylogii.

Imperator z trylogii sequeli

Imperator pojawił się po raz pierwszy w Imperium kontratakuje. Kto jednak dzisiaj pamięta, jak wyglądał? Być może jak przez mgłę kojarzę, gdy jako sześciolatek po raz pierwszy miałem okazję obejrzeć na VHS pełną trylogię. W całej popkulturze jednak to Ian McDiarmid, a nie Elaine Baker jest znana jako Imperator. Jego twarz została wkomponowana w oryginalny wizerunek zaprezentowany w Imperium kontratakuje, żeby zapewnić spójność z resztą sagi, zwłaszcza trylogią prequeli. Jest to ten rodzaj zabiegu, który sprawia, że widzowie nie czują się zdezorientowani. Łatwiej jest im się zżyć z uniwersum, gdy występują w nim znane postaci, niezależnie od chronologii.

Tancerka Oola

Wcześnie nie widzieliśmy, co się stało z Oolą po tym, jak nie chciała poddać się Jabbie, który podczas jej tańca nagle zapragną posmakować przedstawicielki rasy Twi’lek. W oryginale wiadomo, że Oola wpadła do leża rancora. Jabba lubił trzymać takie niebezpieczne zwierzęta. Był z nich dumny, chociaż wcale nie miał ochoty się nimi zajmować. W nowo dodanej sekwencji kamera pokazała nam, co się stało z tancerką, co wpłynęło pozytywnie na dramatyzm całej sceny. Nowych ujęć było kilka – z dołu, żeby pokazać zaciekawionych i spragnionych krwi gości Jabby, z wnętrza, gdy Oola wpada do leża i zbliżenie na jej przerażoną twarz, gdy rancor wychodzi, żeby ją zabić i zapewne zjeść. A tłum się cieszy.

Port Mos Eisley po renowacji

Zmian wprowadzono naprawdę dużo. Port kosmiczny nareszcie zaczął wyglądać, jak powinno takie miejsce w kinie fantastycznym. W oryginalnej wersji przypominał jakąś wiejską osadę na pustyni, a nie większe miasto na Tatooinie. Wśród zmian wprowadzonych dwa razy, w 1997 i 2004, są m.in. nowe budynki, poprawki cieniowania i ścigacza – którym jadą Luke i Obi-Wan – dodanie zwierząt, widok na miasto z lotu ptaka, lecący statek Outrider, droidy, statyści, mniejsze budynki, obniżony horyzont, droid szpiegujący Imperium i wiele innych mniejszych poprawek.

Leże potwora na Hoth

To jedna z najbardziej pozytywnych zmian w sadze. Na Hoth, kiedy Luke Skywalker zostaje złapany przez wampę i wisi do góry nogami w lodowej jaskini jak połeć mięsa w spiżarni, w ostatniej chwili ratuje się mieczem świetlnym, którym atakuje potwora, W oryginalnym filmie wampa nie pojawia się zbyt często. Oprócz zbliżenia pyska wampa jest pokazywana w kilku wręcz ekspresowych cięciach. Nadało to stworzeniu atmosferę tajemniczości, która w połączeniu z jego złowieszczymi rykami sprawiła, że potwór wyglądał i brzmiał przerażająco. Ale czy dzisiaj przestraszyłby nawet młodszych widzów nawykłych do mocniejszych horrorów? Edycja specjalna z 1997 roku usunęła tajemniczą część sekwencji, dodając kilka scen pokazujących wampę w pełnej skali, jedzącą padlinę i ścigającą Luke’a bardziej szczegółowo. Jest też dodatkowa scena, w której wampa płacze w agonii po utracie ramienia.

Drzwi do Jabby

Zmiana wydaje się bardzo subtelna, ale mocno oddziałuje na percepcję widza. Otóż w wersji z 1983 roku Powrotu Jedi C-3PO i R2-D2 pukają do drzwi, które niezbyt licują z potęgą Hutta. Nowa wersja drzwi z 2011 roku ma inną skalę i większą ilość szczegółów konstrukcyjnych. Dwa roboty na tle tych nowych wrót wyglądają na o wiele mniejsze niż w pierwotnej wizji George’a Lucasa. Efekt potęgi Jabby jest sugestywniejszy.

Odys Korczyński

Odys Korczyński

Filozof, zwolennik teorii ćwiczeń Petera Sloterdijka, neomarksizmu Slavoja Žižka, krytyki psychoanalizy Jacquesa Lacana, operator DTP, fotograf, retuszer i redaktor związany z małopolskim rynkiem wydawniczym oraz drukarskim. Od lat pasjonuje się grami komputerowymi, w szczególności produkcjami RPG, filmem, medycyną, religioznawstwem, psychoanalizą, sztuczną inteligencją, fizyką, bioetyką, kulturystyką, a także mediami audiowizualnymi. Opowiadanie o filmie uznaje za środek i pretekst do mówienia o kulturze człowieka w ogóle, której kinematografia jest jednym z wielu odprysków. Mieszka w Krakowie.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK