search
REKLAMA
Zestawienie

NAJLEPSZE TELEDYSKI KRÓLA POPU. 60. urodziny Michaela Jacksona

Agnieszka Stasiowska

29 sierpnia 2018

REKLAMA

29 sierpnia 2018 roku skończyłby 60 lat. Michael Jackson, przez wielu zwany czule Jacko, a przez swoją wieloletnią przyjaciółkę, niezapomnianą Elizabeth Taylor, obdarzony jakże słusznie przydomkiem Król Popu. Urodzony w Gary w stanie Indiana, mający liczne i utalentowane rodzeństwo, całe życie poświęcił muzyce. W odróżnieniu od tych gwiazd muzyki, które chętnie flirtowały z dużym ekranem, nigdy nie widział w tej dziedzinie swojej przyszłości. I choć zdarzyło mu się nawet nakręcić pełnometrażowy film, w którym zagrał główną rolę – Moonwalker (1988) – i wystąpić w kilku innych produkcjach, w zasadzie na tym poprzestał.

Nie znaczy to jednak, że z filmem nie miał nic wspólnego. Jego teledyski – długie, ciekawe, dopracowane w każdym szczególe historie fabularne – gościły na planie i za kamerą prawdziwe gwiazdy, nawiązywały do klasyków kinowych i dostarczały przeciętnemu oglądaczowi MTV niesamowitych wrażeń. Przypomnijmy najciekawsze z nich.

 Thriller (1983)

Teledysk do utworu Thriller to była prawdziwa rewolucja. Trwający prawie czternaście minut film opowiada historię dwojga nastolatków na randce. Młodzi oglądają w kinie horror o kotołakach. Wystraszona dziewczyna wychodzi, chłopak biegnie za nią i próbuje uspokoić, tłumacząc, że nie ma się czego bać. Przechodzą przez cmentarz, zza chmur wyłania się księżyc…

Scenariusz do klipu napisał Michael Jackson we współpracy z jego reżyserem, Johnem Landisem (Blues Brothers, Oskar, Szpiedzy tacy jak my, Książę w Nowym Jorku). Jackson wystąpił, naturalnie, w roli głównej. Towarzyszyła mu młodziutka aktorka, Ola Ray. Do współpracy udało się namówić Vincenta Price’a (znanego z ekranizacji opowiadań E.A. Poego), który użyczył swego złowieszczego głosu narratorowi klipu.

Thriller był pierwszy teledyskiem, który w ten sposób ilustrował muzykę. Sekwencja taneczna zombie jest uznawana za przełomowe dokonanie w dziedzinie choreografii, sam klip do dziś uważany jest zaś za największe osiągnięcie wszech czasów, jeśli chodzi o tę formę. W grudniu 2009 roku został umieszczony na liście filmów budujących dziedzictwo kulturalne Stanów Zjednoczonych (National Film Registry), wybranych do przechowywania w Bibliotece Kongresu Stanów Zjednoczonych.

Beat It (1983)

Z tego samego albumu, co Thriller, pochodzi utwór Beat It, stanowiący protest przeciwko przemocy na ulicach. W Beat It widać wyraźne nawiązania do musicalu West Side Story, choć reżyser klipu – Bob Giraldi – twierdzi, że inspirację czerpał wyłącznie z własnych doświadczeń trudnego dorastania w New Jersey. Naprzeciw siebie stają dwa młodociane gangi. Pyskówka przeradza się w zażartą bijatykę, w dłoniach można zauważyć noże. Jackson pojawia się w fabule jako mimowolny świadek awantury. Zapobiega przelewowi krwi, przekonując, że wojny gangów nie rozwiążą problemów młodzieży.

Jacksonowi bardzo zależało na tym, żeby teledysk wypadł autentycznie. Nakręcony został w Skid Row, niezbyt bezpiecznej dzielnicy Los Angeles. Do występu w minifilmie zaproszono autentycznych członków dwóch rywalizujących ze sobą gangów – na planie pojawiło się ich w sumie około osiemdziesięciu. Dołączyli do nich profesjonalni tancerze, którzy ponownie – jak w przypadku Thrillera – zadziwili publikę nowatorską choreografią, która powoli stawała się znakiem rozpoznawczym dzieł Jacksona.

Agnieszka Stasiowska

Agnieszka Stasiowska

W filmie szuka różnych wrażeń, dlatego nie zamyka się na żaden gatunek. Uważa, że każdy film ma swojego odbiorcę i kiedy nie przemawia do niej, na pewno trafi w inne, bardziej skłonne ku niemu serce.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA