Najlepsze PRAKTYCZNE EFEKTY SPECJALNE ostatniej dekady
Szybcy i wściekli 5 – rozróba z sejfem
Szybcy i wściekli to seria kojarzona raczej z przeciętnym CGI, ale i w tych filmach znajdziemy przykłady brawurowego użycia staroszkolnych efektów specjalnych. Decyzję o ich użyciu podjęto między innymi podczas finalnego pościgu z piątej części cyklu. Być może zaskoczy was fakt, że ciągnięty na linie sejf (a raczej sejfy, bo w zależności od potrzeby używano różnych wariantów) był prawdziwy, podobnie jak zniszczenia, które zostawiał za sobą. Wydaje się to kompletnie szalone, a być może nawet niebezpieczne, ale właśnie tak zrealizowano tę sekwencję, odpowiadając na coraz głośniejszą krytykę wyręczania się komputerem w scenach akcji. Osiągnięty rezultat nie pozostawia obojętnym, a autentyczność opisywanej rozróby wzbudza trwogę. Fanów motoryzacji może zainteresuje fakt, że samochody użyte do ciągnięcia sejfów-rekwizytów to Dodge Chargery (rocznik 2010) z silnikiem 6.1 litra i 425 końmi mechanicznymi.
Ciemny kryształ: Czas buntu – cały świat
Oglądając nowy Czarny kryształ, widz może zacząć się zastanawiać, czy nie cofnął się w czasie. Wykreowanie tak bogatego świata z wykorzystaniem przede wszystkim kukiełek, rekwizytów i ręcznie robionych dekoracji to coś, czego nie spodziewalibyśmy się zobaczyć w 2019 roku, a zwłaszcza na Netfliksie. Przez ten tytuł przemawia ogromna pasja i miłość do dzieł Jima Hensona; uważam, że powstanie tego serialu to coś nadzwyczajnego i magicznego. Scenografia Czasu buntu wzbudza oniemienie i zachwyt, a sposób użycia kukiełek naprawdę imponuje (nawet jeśli ich ograniczone ruchy i mimika wymagają przyzwyczajenia). Córka Hensona, Louis Leterrier, i studio Johna Nolana stworzyli coś wyjątkowego już na poziomie samego pomysłu. Miejmy nadzieję, że takie przypadki będą motywować kolejnych twórców do eksperymentów z praktycznymi efektami specjalnymi, także w większych produkcjach. Entuzjastów Netfliksowego Czarnego kryształu i/lub fanów Jurassic World może natomiast ucieszyć fakt, iż kolejna część jurajskiej sagi powstanie we współpracy z Johnem Nolanem i jego studiem.
Wybryki Christophera Nolana
Podobne wpisy
Nie jest tajemnicą, że Nolan stroni od niepotrzebnego CGI i z filmu na film stawia sobie coraz większe wyzwania. W finalnej części trylogii Batmana reżyser serwuje nam porwanie i destrukcję samolotu, a wszystko (a raczej ujęcia z zewnątrz) to nakręcono w powietrzu, włącznie z oderwaniem skrzydeł i spuszczeniem wraku na ziemię. W Incepcji możemy natomiast podziwiać prawdziwy pociąg przebijający się przez miasto i obracający się korytarz, który posłużył jako miejsce najbardziej pamiętnej filmowej walki. Jakby tego było mało, eksplodujące otoczenie wokół bohaterów siedzących na zewnątrz kawiarni to również dzieło stworzone w większości bez CGI. Z kolei w Dunkierce Nolan po prostu zamontował kamery IMAX na myśliwcach i wysłał je w symulowany bój. Nie mniej imponujący jest Interstellar, w którym zarówno robot, statek kosmiczny i wnętrze czarnej dziury to w pełni praktyczne efekty specjalne. Ciekawe, co przyniesie nadciągający Tenet?
Bonus: Mad Max: Na drodze gniewu (cały film)
„Dlaczego Mad Max jest wrzucony jako bonus?” – być może niektórzy zapytają. Ano dlatego, że już kiedyś napisałem o efektach specjalnych w tym filmie i żeby się nie powtarzać odeślę was do tekstu, który opisuje najbardziej imponujące praktyczne efekty specjalne na przestrzeni dekad. A że Mad Max wielki jest, chyba każdy wie.