search
REKLAMA
Artykuł

SZKLANA PUŁAPKA. Twardziel z przypadku na przestrzeni dekad

Mikołaj Lewalski

24 grudnia 2017

REKLAMA

Kino akcji lat 80. było zdominowane przez wyćwiczonych twardzieli, którzy w pojedynkę kładli trupem całe legiony przeciwników. Wielbieni herosi obowiązkowo odznaczali się imponującą muskulaturą, znajomością rozmaitych sztuk walki i absurdalną wytrzymałością. Wskutek tego filmowe potyczki nie miały nic wspólnego z rzeczywistością, a absurd był ich nieodłącznym elementem. Szklana pułapka pokazała, że da się to zrobić inaczej.

W 1988 roku John McTiernan na zawsze odmienił kino akcji. Swoim filmem radykalnie odciął się od produkcji typu Commando czy Rambo 2 i wprowadził nowy koncept do gatunku. Tym razem protagonistą jest zwyczajny człowiek, który staje się bohaterem przez przypadek, wręcz z konieczności. Przeciwników eliminuje pojedynczo, często z niemałym trudem. Krwawi, czuje ból, zmęczenie i zwątpienie. To bez dwóch zdań prawdziwy twardziel, ale zarazem wiarygodny człowiek z krwi i kości. Ma swoje dziwactwa, lubi mówić sam do siebie, znajduje humor w najgorszych sytuacjach. Jego podstawową bronią nie są mięśnie ani ciężki karabin maszynowy, a spryt i siła charakteru. Jego cynizm i pozornie lekceważący stosunek do całego świata skrywają dobre serce i troskę o innych.

Co ważne, przeciwności, z którymi się boryka, również są mocno przyziemne. Siła historii Szklanej pułapki tkwi w jej stosunkowo niewielkiej skali. Nikt tu nie próbuje przejąć kontroli nad światem ani wywołać trzeciej wojny światowej, a antagonista nie siedzi na fotelu z białym kotem na kolanach. Akcja nie skacze po rozmaitych państwach i strefach klimatycznych. Praktycznie cały film ma miejsce w jednym wieżowcu, przeciwników jest kilkunastu, a ich motywacją są wyłącznie pieniądze. Zarówno widzowie, jak i krytycy bardzo ciepło przyjęli ten powiew świeżości, co zauważyli producenci i włodarze studiów filmowych. Od 1988 roku powstało zatrzęsienie filmów, które można określić mianem Szklana pułapka na/w … – w ten sposób otrzymaliśmy Szklaną pułapkę w autobusie (Speed), Szklaną pułapkę na statku (Liberator), Szklaną pułapkę w samolocie (Pasażer 57 i Non-Stop) czy Szklaną pułapkę w Białym Domu (Olimp w ogniu i Świat w płomieniach). Takich przykładów jest znacznie więcej, a to pokazuje, że ta konwencja sprawdza się nawet za kolejnym razem.

Jak już wspomniałem – niepotrzebny jest spisek na skalę globu. Wystarczy, że stawka jest wysoka dla bohatera. Wśród trzymanych na muszce zakładników jest bowiem żona McClane’a, Holly. Nagle małżeńskie problemy i małostkowe sprzeczki zupełnie tracą na znaczeniu. Za sprawą tego wątku obraz McTiernana staje się poniekąd opowieścią o szukaniu odkupienia. Miesiące poprzedzające początek historii były trudne dla Johna i Holly mieszkających obecnie na dwóch przeciwnych krańcach Ameryki. Przyjeżdżając na święta do rodzinnego domu i odwiedzając żonę na firmowej imprezie w wieżowcu Nakatomi Plaza, McClane miał nadzieję na pojednanie… które skopał już w pierwszej rozmowie, naskakując na Holly za używanie panieńskiego nazwiska. Choć chwilę później sam przed lustrem wyrzuca sobie brak dojrzałości, szansa na zmianę zimnych klimatów wydaje się jeszcze bardziej odległa. I właśnie w tym momencie na scenie pojawiają się udający terrorystów rabusie. John jako policjant wie, jak sobie radzić w trudnych sytuacjach, ale ta będzie wymagać od niego spojrzenia śmierci prosto w oczy. Motywowany pragnieniem zapewnienia bezpieczeństwa żonie i naprawienia z nią relacji (naturalnie myśląc także o reszcie zakładników), nie zastanawia się nawet przez chwilę nad brawurowym zaangażowaniem się w całą aferę. Nie może liczyć na realne wsparcie policji ani FBI – te jednostki są reprezentowane przez skończonych idiotów bez cienia wyobraźni. Jego jedynym sojusznikiem jest przyjazny głos w krótkofalówce – Al Powell, policjant, który na odległość robi co może, by wesprzeć samotnego bohatera. Ten będzie potrzebował każdej pomocy, walcząc z Hansem Gruberem i jego ludźmi.

Hans to zdecydowanie jeden z najciekawszych złoczyńców kina akcji. Fantastycznie zagrany przez Alana Rickmana (to była jego pierwsza rola w kinowym filmie pełnometrażowym) urzeka swoim opanowaniem i klasą, w odpowiednich momentach przypominając jednak o swojej bezwzględności. W pewnym momencie McClane zdobywa krótkofalówkę, przez którą może porozmawiać z Hansem – ten konflikt charakterów to zdecydowanie jeden z najciekawszym elementów filmu. Zarówno Gruber, jak i reszta jego ekipy to profesjonaliści – Szklana pułapka wyróżniała się także na tym polu, rzucając przeciwko protagoniście dość kompetentne jednostki zamiast niewydarzonych jełopów tak bardzo popularnych w kinie akcji. Dzięki temu cała opowieść trzyma w napięciu, choć przecież nietrudno odgadnąć jej finał. Niecodzienne okazało się również uczynienie żony głównego bohatera kimś więcej niż damą w opałach – Holly wykazuje inicjatywę, troszczy się o dobro swoich współpracowników i negocjuje z Hansem, nie przejawiając cienia strachu. Bez najmniejszych wątpliwości jesteśmy skłonni uwierzyć, że to partnerka hardego McClane’a.

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK