NAJLEPSZE filmy ostatniego DWUDZIESTOLECIA
Szybka piątka #163
Na dobre i na złe zakończyliśmy pierwsze dwudziestolecie XXI wieku. Z tej okazji zapraszamy do zapoznania się z najlepszymi zdaniem naszych redaktorów filmami ostatnich dwóch dekad.
Filip Pęziński
1. Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj – w moim odczuciu najlepszy film nie tylko ostatnich 20 lat, ale też ostatnich 120. Po prostu najlepszy film, jaki widziałem w życiu. Zaczynając od równie zabawnego, co mądrego i przemyślanego scenariusza, przez prawdziwy aktorski popis całej ekipy (Colin Farrell!), aż do reżyserskiej i technicznej perfekcji (muzyka! zdjęcia!).
2. Ona – wzruszający film o miłości w każdym jej obliczu. Bolesny portret z jednej strony samotności, z drugiej ludzkich relacji. Przepięknie zrealizowany audiowizualny popis o niezwykłej plastyczności obrazu i ujmującej oprawie muzycznej. Wielki aktorski duet w postaci Joaquina Phoenixa i nigdy na ekranie się nie pokazującej Scarlett Johansson. Niezwykle inteligentna i przemyślana wizja przyszłości.
3. Pewnego razu… w Hollywood – wielki filmowy esej Quentina Tarantino. Niemal namacalne zekranizowanie miłości do kina i telewizji. Wciągający, zabawny, wzruszający, a w finale zupełnie oczyszczający. Piękne podsumowanie dotychczasowej kariery wielkiego amerykańskiego twórcy.
4. Tamte dni, tamte noce – niespieszna historia o dojrzewaniu, wchodzeniu w dorosłość, miłości. Ujmująca każdym słowem, gestem, obrazem. Zostaje w głowie, jakby nigdy miała jej nie opuścić. Film widziałem dwa lata temu i od tej pory mój zachwyt tylko rośnie.
5. Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia – w zestawie z dwoma sequelami stanowi być może największe widowisko w historii kina, a przy tym jako jedyna część pozbawiona jest wyraźnych wad. Drużyna Pierścienia zachwyca na każdym poziomie.
Mariusz Czernic
1. Lista (Watch List) – filipiński dramat sensacyjny ze świetną Alessandrą de Rossi w roli owdowiałej matki, która przez dawne problemy z narkotykami trafia na listę osób do likwidacji. Rząd filipiński podejmuje walkę z dilerami narkotyków – tworzy się grupa vigilantes, która za przyzwoleniem władz morduje obywateli. Wstrząsające kino – aż trudno uwierzyć, że do takich sytuacji dochodziło całkiem niedawno, w 2016 roku. W prasie czytało się o udanych akcjach przeciwko handlarzom narkotyków, ale za tymi akcjami stały często dramaty zwykłych ludzi.
2. Miłość obnażona (Love Exposure) – balansujący na granicy dobrego smaku, ale nigdy nie przekraczający granicy żenady film japońskiego twórcy Siona Sono. Czterogodzinne dzieło z ambicjami połączenia rozrywkowej formuły z autorskim spojrzeniem na tematykę miłosną. Zabawne, przemyślane, zawierające cytaty z popkultury, religii i filozofii. Czasem brutalne, ale momentami także wzruszające.
3. Angielska robota (The Bank Job) – heist movie w najlepszym wydaniu, inspirowany prawdziwymi wydarzeniami, zrealizowany z lekkością, ale w pewnym momencie uderzający tak mocno, że emocje sięgają zenitu. Błyskotliwy i nieprzewidywalny scenariusz, sporo interesujących postaci i popisowych ról, dla których chętnie się do filmu wraca.
4. 1917 – minęło sto lat od zakończenia Wielkiej Wojny i niewiele mniej od czasu pierwszych dojrzałych artystycznie filmów wojennych. Współcześnie nie jest łatwo opowiadać o konfliktach zbrojnych bez unikania klisz gatunkowych. A jednak Samowi Mendesowi udało się klasyczną opowieść o żołnierzach przedzierających się przez pole bitwy przekazać w sposób daleki od banału. Imponuje precyzyjne rozplanowanie ujęć, nic nie pozostawiające przypadkowi, ale przy tym całym podejściu czysto technicznym nie zapomniano o bohaterach i treści przekazu (rzecz jasna antywojennej, nie propagandowej).
5. Obrazy bez autora – trzygodzinny niemiecki film opowiadający o 30 latach z życia malarza, jego przeprawie przez dzieciństwo w kraju rządzonym przez Hitlera, młodości ukierunkowanej na socrealizm i dorosłości w czasach podzielenia Niemiec. Na papierze nie tak ciekawe jak w istocie, gdy zyskuje piękną oprawę wizualną, doskonale korespondującą z tematyką malarstwa i awangardy.
Wyróżnienia: Artysta, Bękarty wojny, Czarna księga, Drive, Goldstone, Gran Torino, Koneser, Propozycja, Raid, The Whistleblower, To nie jest kraj dla starych ludzi, Trzy billboardy za Ebbing, Missouri, Ultimatum Bourne’a, W objęciach węża, Wolny strzelec, Zapaśnik
Michalina Peruga
1. Rozstanie – nikt tak jak Asghar Farhadi nie potrafi oddać zawiłości międzyludzkich relacji. Bohaterowie Rozstania, Nader (Peyman Moaadi) i Simin (Leila Hatami), decydują się na rozwód. Kobieta dusi się w konserwatywnym społeczeństwie i pragnie opuścić Iran, marząc o lepszym życiu dla nastoletniej córki, mężczyzna nie chce z kolei zostawić swojego schorowanego ojca. Kiedy w charakterze pomocy zatrudnia Razieh (Sareh Bayat), losy dwóch rodzin splatają się nieodwracalnie. Poruszający psychologiczny dramat o współczesnym Iranie rozerwanym między tradycją a nowoczesnością, który niczym thriller trzyma w napięciu do samego końca.
2. Między słowami – film, który dziś, po prawie 18 latach od premiery, zdążył stać się klasykiem. On jest zgorzkniałym cynikiem, ona – zagubioną w świecie mężatką. Sofia Coppola stworzyła wzruszający film o dwójce osamotnionych ludzi, Bobie (Bill Murray) i Charlotte (Scarlett Johansson), którzy nawiązują nić porozumienia. Ich życie wypełnione jest pustką, której nic nie jest w stanie załatać, a oni sami tęsknią za bliskością drugiego człowieka. To niezwykle subtelny i rozgrywający się głównie w sferze niedopowiedzeń film o międzyludzkiej więzi.
3. 4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni – zwycięzca Złotej Palmy w Cannes to filmowy zapis najmroczniejszego epizodu w historii Rumunii – komunistycznej dyktatury Nicolae Ceaușescu, która w latach 70.–80. wprowadziła w kraju całkowity zakaz aborcji. Opowieść o dwóch przyjaciółkach-studentkach, z których jedna pomaga drugiej w zorganizowaniu nielegalnego zabiegu, to wstrząsająca historia, pełna autentyczności i pozbawiona efekciarstwa. Reżyser Cristian Mungiu całkowicie oddaje scenę swoim bohaterkom, tworząc film o dramacie jednostki zmuszonej do życia w nieludzkim systemie.
4. Tamte dni, tamte noce – film, który doskonale oddaje nie tylko atmosferę upalnego lata, ale i proces dorastania, w który wpisany są młodzieńcze fascynacje i miłości. Luca Guadagnino każdą sceną udowadnia, jak dobrze rozumie pożądanie, zakochanie i miłość. Subtelny i wrażliwy, świetnie napisany i zagrany, Tamte dni, tamte noce to najpiękniejszy film o miłości XXI wieku.
5. Uciekaj! – inteligentny i przewrotny horror, który zredefiniował gatunek, a zarazem satyra na współczesne amerykańskie społeczeństwo.
Wyróżnienia: Kill Bill, Kieł, Portret kobiety w ogniu, Mustang, Godziny, Spirited Away: W krainie bogów, Wielkie piękno, Służąca, Czarownica. Bajka ludowa z Nowej Anglii, Nieodwracalne, Coco, W głowie się nie mieści, Przed zachodem słońca.