search
REKLAMA
Ranking redakcyjny

Złote Kraby – nagrody FILM.ORG.PL za rok 2019. Najlepsze seriale, aktorzy i kategorie techniczne

REDAKCJA

5 stycznia 2020

REKLAMA

NAJLEPSZA MUZYKA

Hildur Guðnadóttir (Joker)

Zwycięstwo Hildur Guðnadóttir w kategorii muzycznej cieszy mnie o tyle, że wpisuje się doskonale w zmiany światowego kina i coraz śmielszego pojawiania się kobiet w rolach tradycyjnie i od dekad zdominowanych przez mężczyzn. Był to zresztą dla islandzkiej kompozytorki pracowity rok, skomponowała bowiem także ścieżkę dźwiękową do głośnego serialu Czarnobyl. Ale oczywiście nie jej płeć i inne dokonania są tu kluczowe. Nasza redakcja doceniła ścieżkę dźwiękową Jokera za intensywne, bezkompromisowe brzmienia, które nigdy nie chciały być jedynie bezpiecznym tłem dla filmu, ale w każdej scenie śmiało wychodziły na pierwszy plan, znakomicie korespondowały ze stanem umysłu tytułowego bohatera i podkreślały fatalistyczny ton całej produkcji. [Filip Pęziński] [RECENZJA]

2. Randy Newman (Historia małżeńska) [RECENZJA]

3. Nicholas Britell (Gdyby ulica Beale umiała mówić) [RECENZJA]

4. Michael Abels (To my) [RECENZJA]

5. Max Richter (Ad Astra) [RECENZJA]

NAJLEPSZA OPRAWA AUDIOWIZUALNA

Midsommar. W biały dzień

Jednym z fundamentów hipnotycznie wciągającego filmu Ariego Astera jest wyraziście podkreślająca psychotyczny wymiar opowieści synergia obrazów i dźwięków. Paweł Pogorzelski i Haxan Cloak idą tu ramię w ramię, tworząc dla psychologicznej metafory Astera wyjątkową przestrzeń, w której zanikają granice między jawą i omamami, a rzeczywistość otaczająca głównych bohaterów staje się w intensywny sposób wykrzywiona, równocześnie w fascynujący, jak i groźny sposób. Skąpana w letnim słońcu szwedzka wioska wygląda i brzmi tu jak mokry sen etnografa, nieustannie jednak utrzymując podskórne napięcie i groźbę, że coś za moment się wydarzy. Za sprawą genialnej realizacji Midsommar na każdym etapie przyciąga uwagę i bez reszty pochłania, pozwalając na dwie godziny stracić dystans do świata przedstawionego i zanurzyć się w historii. To właśnie kompozycja audiowizualna, stanowiąca wehikuł dla kolejnych kontekstów piętrzonych przez Astera, jest największym atutem filmu i sprawia, że zasługuje on na miano współczesnego klasyka kina, a także prawdopodobnie najlepiej zrealizowanego pod kątem oprawy filmu roku. [Tomasz Raczkowski] [RECENZJA]

2. Lighthouse [RECENZJA]

3. Ad Astra [RECENZJA]

4. Avengers: Koniec gry [RECENZJA]

5. Pewnego razu… w Hollywood [RECENZJA]

NAJLEPSZA POSTAĆ

Arthur Fleck / Joker (Joker)

Todd Phillips – scenarzysta i reżyser Jokera – bierze postać obecną w popkulturze już od ośmiu dekad, a znaną z wielkich komiksowych, animowanych i kinowych inkarnacji, by w swoim filmie selektywnie, rozważnie wybrać najbardziej pasujące do swojej wizji elementy, wzbogacić wpływami bohaterów kina Martina Scorsese oraz przepuścić przez brawurową interpretację Joaquina Phoenixa. Finalny efekt jest absolutnie oszałamiający, a Arthur Fleck to postać, która potrafi wzbudzić sympatię, obrzydzenie, przerażenie, ale przede wszystkim zrozumienie. I nie zgodzę się z obecną wśród niektórych publicystów krytyką, że psychopatyczny zabójca nie powinien budzić współczucia. Bo jeśli nie powinien, to Phillips ma rację, a my jako społeczeństwo zawiedliśmy. [Filip Pęziński] [RECENZJA]

2. Jack (Dom, który zbudował Jack) [RECENZJA]

3. Rick Dalton (Pewnego razu… w Hollywood) [RECENZJA] ex aequo

3. Cliff Booth (Pewnego razu… w Hollywood) [RECENZJA] ex aequo

5. Królowa Anna (Faworyta) [RECENZJA]

 NAJLEPSZA SCENA

Taniec na schodach (Joker)

Powiedzmy sobie to otwarcie, by nikt nie miał wątpliwości. Wszyscy nieustannie wracaliśmy na YouTubie do tej półtoraminutowej sceny i odtwarzaliśmy ją sobie w kółko. Tańczący, natchniony Joker niemal hipnotyzuje, montaż swoim rytmem perfekcyjnie współgra z utworem „Rock ‘n’ Roll (Part II)” Gary’ego Glittera, a kolejne zbliżenia, spowolnienia tempa i repetycje sprawiają, że naprawdę możemy poczuć to, co siedzi w głowie rodzącego się na naszych oczach Księcia Zbrodni. Scena tańca, długo wyczekiwana nawet w trakcie pierwszego seansu, przynosi ogromną satysfakcję, ponieważ jest tym pierwszym momentem, kiedy możemy zobaczyć postać Jokera po całkowitej transformacji. [Maciej Niedźwiedzki] [RECENZJA]

2. Finałowa potyczka z „dziećmi” Mansona (Pewnego razu… w Hollywood) [RECENZJA]

3. Występ w talk show (Joker) [RECENZJA]

4. Kłótnia w domu Charliego (Historia małżeńska) [RECENZJA]

5. Polowanie w lesie (Dom, który zbudował Jack) [RECENZJA]

REDAKCJA

REDAKCJA

film.org.pl - strona dla pasjonatów kina tworzona z miłości do filmu. Recenzje, artykuły, zestawienia, rankingi, felietony, biografie, newsy. Kino klasy Z, lata osiemdziesiąte, VHS, efekty specjalne, klasyki i seriale.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK