search
REKLAMA
Recenzje

WSZYSTKO O EWIE. Trzeba wiedzieć, kiedy ze sceny zejść…

Karolina Nos-Cybelius

9 marca 2017

REKLAMA

Są takie filmy, które się nie starzeją. Starzeją się ludzie, kobiety, aktorki. Pewnego dnia okazuje się, że zostały zastąpione przez kogoś młodszego, piękniejszego i bardziej energicznego. O tym głównie opowiada Wszystko o Ewie, film któremu niebawem stuknie siedemdziesiątka, a mimo to w ogóle się nie zestarzał i nadal jest aktualny.

Wszystko o Ewie to historia, którą – zgodnie z tym, co twierdziła autorka literackiego pierwowzoru – zainspirowały prawdziwe wydarzenia. Opowiadanie Mary Orr zatytułowane Mądrość Ewy (The Wisdom of Eve), opublikowane w czasopiśmie „Cosmopolitan” stało się podstawą scenariusza autorstwa Josepha L. Mankiewicza, który odpowiada też za reżyserię filmu. Współtwórca takich klasyków jak Kleopatra czy Spokojny Amerykanin zadbał o gwiazdorską obsadę: Bette Davis, George Sanders, Hugh Marlowe i młodziutka Marilyn Monroe w epizodycznej roli aspirującej aktorki. Czternaście nominacji do Oscara i sześć statuetek. Niezapomniane arcydzieło amerykańskiego kina z lat pięćdziesiątych.

Kadr z Wszystko o Ewie Na zdjęciu kolejno Eve Harrington Anne Baxter Margo Channing Bette Davis Claudia Casswell Marilyn Monroe i Addison DeWitt George Sanders

Uwaga! Dalsza część artykułu zawiera spoilery i zdradza elementy zakończenia filmu.

O czym jest ta historia? O starzejącej się aktorce teatralnej, Margo Channing, która jako czterdziestolatka coraz mniej komfortowo czuje się, grając role kobiet młodszych od niej. O dramaturgu, Lloydzie Richardzie, który pisze role specjalnie dla niej, bardzo ceni aktorski warsztat i magnetyzm Margo, który nieodmiennie przyciąga do teatru widownię, ale… Lloyd coraz częściej myśli o znalezieniu kogoś młodszego, odkryciu nowej muzy i obsadzeniu jej w swojej najnowszej sztuce. O nikomu nieznanej dziewczynie, która jest wielką fanką Margo i ogląda jej wszystkie – dosłownie – występy. Pewnego wieczoru tytułowa Ewa dostępuje zaszczytu i poznaje podziwianą aktorkę. Ujmuje ją swoją szczerością i naturalnością. Nieśmiała dziewczyna zostaje kimś na kształt asystentki Margo. Wyręcza ją w drobnych czynnościach, pomaga w formalnościach związanych z karierą na Brodwayu. Nikt nie widzi, jak po kryjomu przymierza stroje pracodawczyni, której – przez chwilę mogłoby się tak zdawać – jest nie tylko prawą ręką, ale i przyjaciółką, powierniczką. Jednak intencje Ewy nie są czyste. Od początku intryguje i mąci. Z wyrachowaniem zamierza wspiąć się na piedestał po plecach Margo. Ukraść jej nie tylko karierę, ale i mężczyznę. Rola Ewy Harrington to jej najgenialniejsza aktorska kreacja. Nabrała wszystkich.

Ewa Harrington jako brzydkie kaczątko i zaledwie kilka miesięcy później jako łabędź

Nie mniej ważną postacią jest tutaj krytyk, Addison DeWitt, który z jednej strony pomoże Ewie, z drugiej cynicznie wykorzysta jej apetyt na sławę i każe zapłacić za osiągnięty nieuczciwie sukces i rozgłos.

W rolę tytułowej Ewy wcieliła się Anne Baxter. Do kreacji Margo Channing wytypowano początkowo Claudette Colbert, aktorka podpisała nawet kontrakt, ale uległa wypadkowi, w którym odniosła poważne obrażenia kręgosłupa. Wtedy zastąpiła ją Bette Davis, choć wśród kandydatek do roli wymieniano także Susan Hayword, Barbarę Stanwyck i Joan Crawford (sic! O wojnach Davis i Crawford na planie filmowym i nie tylko przeczytacie TUTAJ). Bette Davis była zatem kimś na kształt dublerki, koła ratunkowego – jak to określiła sama aktorka. Reżyser miał poważne wątpliwości co do obsadzenia Bette w roli Margo. Davis miała opinię kapryśnej, wymagającej i trudnej we współpracy. Ostatecznie do zaangażowania jej przekonały Mankiewicza słowa Williama Wylera, w którego Jezebel aktorka brawurowo zagrała, i który nie przesadzał, mówiąc:

Ona jest stworzona do tej roli. I bez względu na to, ile będziesz od niej oczekiwał, ona da ci więcej. Nie znam osoby, która potrafiłaby ciężej pracować i nie znajdziesz lepszej aktorki.

W przypadku takich filmów jak Wszystko o Ewie uzasadnione jest stwierdzenie, że aktorzy w pewnym stopniu grają samych siebie. Bette Davis, która stopiła się z kreacją  Margo Channing w nierozerwalną całość, mówiła o roli i o samej sobie:

Przychodzi taki moment w życiu sławnej kobiety, kiedy nie ma już miejsca na fałszywą skromność w sprawach sławy i sukcesu, kiedy nie można już ufać zapewnieniom mężczyzn, że pożądają wyłącznie jej. Jest już za stara (…) Lubiłam grać stare kobiety, ale tylko kiedy byłam młoda.

Avatar

Karolina Nos-Cybelius

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK slot gacor