search
REKLAMA
Recenzje

ŚMIERĆ UŚMIECHA SIĘ DO MORDERCY. Mieszanka gotyckiego horroru i giallo

Film grozy Aristide’a Massaccesiego z 1973 roku.

Maciej Kaczmarski

18 września 2024

REKLAMA

„Nic z tego nie rozumiem, to nie ma żadnego sensu” – mówi jeden z bohaterów, niejako podsumowując fabułę.

Akcja toczy się na początku XX wieku. Młody mężczyzna Franz von Holstein opłakuje swą zmarłą siostrę Gretę, która ku jego niezadowoleniu związała się z lokalnym lekarzem Ravensbrückiem. Trzy lata później pod posiadłością syna Ravensbrücka Waltera i jego małżonki Evy dochodzi do wypadku drogowego z udziałem dorożki. Stangret ginie na miejscu, z kraksy wychodzi cało tylko dziewczyna łudząco podobna do Grety. Wezwany do rannej doktor Sturges stwierdza brak funkcji życiowych, ale zataja tę informację przed Ravensbrückami. Dziewczyna nie pamięta, kim jest i skąd pochodzi, jedyną zaś wskazówką co do jej personaliów jest noszony przez nią medalik z napisem „Greta 1906”. Walter i Eva roztaczają opiekę nad tajemniczą dziewczyną i oboje stopniowo się w niej zakochują, co prowadzi do wzajemnych podejrzeń i zazdrości. Tymczasem okolicą wstrząsa seria morderstw.

Śmierć uśmiecha się do mordercy to jeden z blisko 200 filmów w karierze Aristide’a Massaccesiego vel Joego D’Amato (1936–1999) – włoskiego reżysera, scenarzysty, producenta, operatora i autora zdjęć. Podobnie jak jego krajan i kolega po fachu Antonio Margheriti, Massaccesi był szybki, wydajny i potrafił zrobić film w niemal każdym gatunku za niemal każde (zazwyczaj niewielkie) pieniądze: w jego filmografii są westerny [Scansati… a Trinità arriva Eldorado (1972)], komedie [Novelle licenziose di vergini vogliose (1973)], peplum [Diario di una vergine romana (1973)], filmy płaszcza i szpady [Pugni, pirati e karatè (1973)], kino wojenne [Eroi all’inferno (1974)], produkcje science fiction [Końcowa rozgrywka (1983)], fantasy [Ator, walczący orzeł (1982)] oraz bezlik erotyków (około 120 tytułów!) i horrorów, z których najbardziej znane są Mroczny instynkt (1979), Ludożerca (1980) i Z piekła rodem (1981).

W czołówce filmu Śmierć uśmiecha się do mordercy jako scenarzyści figurują Massaccesi, Romano Scandariato i Claudio Bernabei, ale reżyser twierdził, że napisał skrypt samodzielnie, w czym zresztą upatrywał klęski filmu: „Obawiam się, że jest to bardzo niedoskonały film, ale wynika to z faktu, że sam napisałem scenariusz. Kiedy nie pracujesz z kimś innym, o wiele trudniej jest wymyślić dobry produkt, a ja naprawdę byłem niedoświadczony, jeśli chodzi o pisanie scenariuszy” [1]. Massaccesi wykorzystał w tekście własne pomysły i motywy wzięte z filmów giallo i dzieł literackich, takich jak Carmilla Josepha Sheridana Le Fanu oraz opowiadania Edgara Allana Poego: Beczka Amontillado, Czarny kot i Maska śmierci szkarłatnej. Film nakręcono przy budżecie 150 milionów lirów, który się nie zwrócił: po premierze wpływy z biletów wyniosły niewiele ponad 70 milionów lirów [2].

Śmierć uśmiecha się do mordercy to osobliwe połączenie gotyckiego horroru i giallo – opowieść o zemście zza grobu pożeniona z historią seryjnego mordercy o skłonnościach do wojeryzmu. Twórcy nie stronią też od elementów kina gore i exploitation, ale ta gatunkowa żonglerka nie wyszła całości na dobre: film często traci tempo, poszczególne wątki nie zostają rozwinięte, a rwana narracja i liczne przeskoki czasowe burzą przejrzystość i spójność wystarczająco już zagmatwanej fabuły. Na domiar złego niewiele tu dreszczy, napięcia i prawdziwej grozy. Śmierć uśmiecha się do mordercy ma jednak kilka zalet: gęstą oniryczną atmosferę, stylową scenografię, świetną ścieżkę dźwiękową Berto Pisano w duchu Ennio Morricone, znakomite zdjęcia oraz utalentowaną obsadę, pośród której wyróżniają się Ewa Aulin (Greta) i niezawodny, choć jak zwykle nie w pełni wykorzystany Klaus Kinski (doktor Sturges).


[1] L.M. Palmerini, M. Gaetano, Spaghetti Nightmares, tłum. własne, Key West 1996, s. 77.
[2] Zob. R. Curti, Italian Gothic Horror Films 1970–1979, Jefferson 2015, s. 90.

Maciej Kaczmarski

Maciej Kaczmarski

Autor książek „Bóg w sprayu. Filozofia według Philipa K. Dicka” (2012) i „SoundLab. Rozmowy” (2017) oraz opowiadań zamieszczanych w magazynach literackich „Czas Kultury” i „Akcent”. Publikował m.in. na łamach „Gazety Wyborczej”, „Trans/wizji” i „Gazety Magnetofonowej” oraz na portalach Czaskultury.pl i Dwutygodnik.com.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK slot gacor