search
REKLAMA
Plebiscyt

And the winner is… OSCARY według CZYTELNIKÓW FILM.ORG.PL

REDAKCJA

24 lutego 2019

REKLAMA

NAJLEPSZY AKTOR

Rami Malek (Bohemian Rhapsody)

Bohemian Rhapsody

Zestawiając ze sobą zdjęcia Freddiego Mercury’ego i Ramiego Maleka trudno mówić o uderzającym podobieństwie, ale aktor doskonale broni się i bez tego atutu, od pierwszych minut filmu bez problemu przekonując swoją interpretacją tego słynnego piosenkarza. Fantastycznie wypada w scenach koncertowych, będących zresztą najlepszym, co Bohemian Rhapsody ma do zaoferowania. Porównując te fragmenty filmu z faktycznymi nagraniami z danych występów, najlepiej widać, ile pracy i przygotowań Malek poczynił, aby oddać sprawiedliwość scenicznej bestii, jaką był bez wątpienia Mercury. Oczywiście najlepiej widać to podczas koncertu Live Aid, odtworzonego niemal 1:1 w stosunku do oryginału. Jednak nie tylko koncerty świadczą o wysokim poziomie tej roli, bo i sceny dramatyczne dają Malekowi duże pole do popisu, z czego wychodzi zwycięsko. [Łukasz Budnik]

NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY

Mahershala Ali (Green Book)

Green Book oglądałem z uśmiechem na ustach, w czym największa zasługa aktorów wcielających się w główne role i stopniowo zgłębianej relacji ich bohaterów. Mahershala Ali perfekcyjnie oddaje postępującą przemianę swojego bohatera, który na samym początku sprawia wrażenie sztywnego, nieco zapatrzonego w siebie mężczyzny niepozwalającego sobie i innym na żadne szaleństwa, by z czasem i pod wpływem Tony’ego dopuścić do swojego życia nieco potrzebnej radości i ciepła. Trudno nie zaangażować się w los Dona w świecie, gdzie pod warstwą ludzkiego zachwytu nad jego muzyczną wirtuozerią kryją się uprzedzenia i pogarda do samej osoby. Tym większą radość daje nam patrzenie na szczery uśmiech Mahershali, gdy wraz z bohaterem Viggo Mortensena odkrywa uroki życia płynące z drobnych chwil.

NAJLEPSZA AKTORKA

Olivia Colman (Faworyta)

Myślę, że na długie lata w historii kinematografii pozostanie taki obraz władcy, jaki stworzyła Olivia Colman. Królowa Anna w jej wykonaniu to osoba zarówno zagubiona i zmęczona odpowiedzialnością, jak i stanowcza, kolejna wielka kobieta z brytyjską koroną na głowie. Jej postępująca fizyczna choroba potęguje psychiczne rozbicie. Spragniona miłości, ale także niedająca się w pełni kochać, czuła wobec własnych obsesji i niekiedy nadmiernie wyrozumiała wobec wad innych. [Karolina Dzieniszewska, fragment recenzji]

NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA

Rachel Weisz (Faworyta)

Faworyta to wspaniały koncert aktorstwa całej trójki pań występujących w głównych rolach, ale po czasie w pamięci najbardziej tkwi mi właśnie Rachel Weisz. Aktorka doskonale portretuje na ekranie opanowanie swojej postaci, kipiąc jednocześnie charyzmą, która sprawiła, że w konflikcie pomiędzy Sarah a Abigail (Emma Stone) niezmiennie stałem właśnie po stronie tej pierwszej. Fantastyczne są każde jej ironiczne spojrzenie i uśmiech oraz mająca odzwierciedlenie w oczach chłodna kalkulacja, jakiej Sarah dokonuje na bieżąco. Wierzyłem w każde jej słowo i gest, mając podskórne przeczucie, że ona byłaby idealną władczynią – konsekwentną, twardo stąpającą po ziemi i niepotrzebującą podstępu, by dopiąć swego. [Łukasz Budnik]

NAJLEPSZY FILM

Green Book

To kino drogi ma szczególny walor terapeutyczny, jeśliby rasizm nazwać chorobą, która trapiła ówczesną Amerykę – może zahamować jej postępowanie, choć zadziała tylko na pacjentów, którzy świat odbierają bardziej serduchem niż intelektem. Trudno więc postawić go obok filmów typu Moonlight albo esejów traktujących o problemie rasowym w Stanach Zjednoczonych, ale to dobrze – zresztą Green Book wcale się na tę półkę nie pcha. Wokół anegdoty, która zapewne transmutowała w rzeczywistości kilkakrotnie, zbudowano wzruszającą i piękną historię, mającą szansę stać się świątecznym klasykiem. Ach, tak, zapomniałem dodać – kulminacja tej rozmrażającej serce podróży ma miejsce w Boże Narodzenie. Dzieją się wtedy rzeczy cudowne, w które nieco trudno uwierzyć, ale to nieważne – w przypowieściach realizm jest najmniej ważną warstwą. [Jakub Koisz, fragment recenzji]

REDAKCJA

REDAKCJA

film.org.pl - strona dla pasjonatów kina tworzona z miłości do filmu. Recenzje, artykuły, zestawienia, rankingi, felietony, biografie, newsy. Kino klasy Z, lata osiemdziesiąte, VHS, efekty specjalne, klasyki i seriale.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA