search
REKLAMA
Zestawienie

11 filmów z festiwalu SUNDANCE, które BĘDZIECIE CHCIELI zobaczyć

Michalina Peruga

18 lutego 2020

REKLAMA

Festiwal Filmowy Sundance to wielkie święto kina niezależnego, a przede wszystkim wielkie święto filmowej różnorodności. W 2020 roku pokazano 118 filmów pełnometrażowych, spośród których 46% zostało wyreżyserowanych przez kobiety, a 38% przez osoby o innym kolorze skóry niż biała. W programie zakończonego 2 lutego festiwalu znajdują się zarówno filmy amerykańskie, jak i z innych części świata. Żaden gatunek nie jest w Sundance dyskryminowany (w przeciwieństwie do Oscarów), a podczas festiwalu swoje światowe premiery mają horrory, komedie romantyczne i dramaty. To właśnie na Sundance miały miejsce premiery takich filmowych perełek jak Kłamstewko, Królowa Kier, Whiplash czy Blue Valentine. Oto lista jedenastu filmów prezentowanych na Sundance w tym roku, które mają szansę zachwycić kinomanów.

Minari, reż. Lee Isaac Chung

Zwycięzca Głównej Nagrody Jury za najlepszy dramat. „Minari” to nazwa pietruszki japońskiej, zioła często używanego w koreańskiej kuchni, wyróżniającego się cytrynowo-pieprzowym smakiem. To właśnie nasiona tej rośliny przywozi z Korei babcia bohaterów – koreańsko-amerykańskiej rodziny z dwójką dzieci, która przeprowadza się z Kalifornii do Arkansas, aby realizować marzenia ojca o prowadzeniu farmy. Narracja prowadzona jest z punktu widzenia 7-letniego Davida, które życie zostaje wywrócone do góry nogami.

The Father, reż. Florian Zeller

Choć film nie brał udziału w wyścigu po nagrody, warto o nim wspomnieć, bo wedle pierwszych recenzji po premierze na Sundance, to wielki pokaz aktorskiego kunsztu w wykonaniu Anthony’ego Hopkinsa i Olivii Colman – mówi się już nawet o pierwszych pretendentach do Oscara w 2021 roku. Hopkins gra starzejącego się, 80-letniego ojca Colman, powoli tracącego przytomność umysłu, a jednocześnie odmawiającego wszelkiej pomocy ze strony córki, zmęczonej opieką nad wymagającym i trudnym ojcem, nieustannie przedstawiającej ojcu kolejnych opiekunów, których ten nie jest w stanie zaakceptować.

The Nest, reż. Sean Durkin

Reżyser filmu Martha, Marcy, May, Marlene, dobrze przyjętego przez krytyków dramatu z Elizabeth Olson, powraca z filmem o trudnych relacjach małżeńskich. Rory (Jude Law) i Allison (Carrie Coon) przeprowadzają się z Wielkiej Brytanii do Stanów Zjednoczonych, aby uratować swoją sytuację finansową. Lekkomyślne decyzje finansowe i brak komunikacji wpływają na relacje pomiędzy Rorym a Allison.

The Night House, reż. David Bruckner

Na Sundance nigdy nie brakuje horrorowych premier. W The Night House Beth (Rebecca Hall) opłakuje samobójczą śmierć swojego męża Owena, architekta, który zaprojektował ich przestronny dom położony na brzegu jeziora. Beth odkrywa, że jej pozornie szczęśliwy mąż miał kolekcję zdjęć kobiet wyglądających jak ona, a także w sekrecie przed nią projektował nowy dom.

Relic, reż. Natalie Erika James

W pełnometrażowym debiucie Australijki Kay (Emily Mortimer) i Sam (Bella Heathcote), matka i córka, wyruszają w podróż do rodzinnego domu, z którego zaginęła Edna (Robyn Nevin), matka Kay i babcia Sam. Gdy docierają na miejsce, dom okazuje się dziwnie pusty, a mimo to, kobiety odczuwają w nim czyjąś obecność… Krytycy określają ten film horrorem wyrażającym ludzki strach związany z opieką nad starzejącymi się bliskimi.

Promising Young Woman, reż. Emerald Fennell

Promising Young Woman to debiut reżyserski Emerald Fennell, scenarzystki serialu Obsesja Eve, i doskonały film na współczesne czasy. W każdy weekend trzydziestoletnia Cassie (Carey Mulligan), wciąż mieszkająca z rodzicami, samotnie chodzi do klubów i udaje kompletnie pijaną. Czeka na pozornie miłych facetów, którzy pod pretekstem pomocy będą chcieli wykorzystać niepotrafiącą ustać na własnych nogach dziewczynę. W odpowiednim momencie Cassie daje im nauczkę. Film, pełny cukierkowych kolorów i okraszony popowym soundtrackiem z hitami takimi jak Toxic Britney Spears, jest ponoć nowym spojrzeniem na klasyczne kino zemsty.

Premiera filmu, którego polski tytuł brzmi Obiecująca. Młoda. Kobieta., została zaplanowana na czerwiec.

Michalina Peruga

Michalina Peruga

Filmoznawczyni, historyczka sztuki i miłośniczka współczesnego kina grozy i klasycznego kina hollywoodzkiego, w szczególności filmu noir i twórczości Alfreda Hitchcocka. W kinie uwielbia mieszanie gatunków, przełamywanie schematów oraz uważne przyglądanie się bohaterom.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA