search
REKLAMA
Zestawienie

WSZYSTKIE nawiązania do sztuki, jakie znajdziecie w serialu BOJACK HORSEMAN

Maja Budka

14 kwietnia 2020

REKLAMA

John Singer Sargent 

W ósmym odcinku czwartego sezonu Princess Carolyn odwiedza posiadłość arystokratycznej mysiej rodziny swojego partnera Ralpha. Elegancka rodzina Stilton otwiera przed różową kotką drzwi do ich bogato wystrojonego na wiek XIX domostwa, którego ściany przyozdabiają liczne obrazy wyraźnie nawiązujące do dzieł malarskich Johna Singera Sargenta – amerykańskiego malarza, którego słynne portrety reprezentantów wyższej klasy ociekały luksusem. W jadalni rodziny Stiltonów widocznych jest aż sześć portretów, będących mysimi odpowiednikami obrazów Sargenta. W sypialni Princess Carolyn i Ralpha widoczny jest jeszcze jeden, najbardziej rozpoznawalny obraz tego malarza. Jeśli ktoś zaznajomiony ze sztuką nie odczytał nawiązań do malarstwa Sargenta podczas sceny rozgrywanej w jadalni, w późniejszej scenie, dziejącej się w sypialni, nie powinien mieć już problemu. W niej zaś prezentowana jest Madame X, czyli portret Virginii Amélie Avegno Gautreau, żony francuskiego bankiera, ukazanej w eleganckiej czarnej sukni. Co ciekawe, portret ten jest najbardziej znanym w dorobku amerykańskiego portrecisty dzięki skandalowi, jaki wywołał. A powodem owego skandalu było zbyt odważne ukazanie kokieteryjnie zsuwającego się ramiączka sukni z ramienia kobiety, co sprawiło, że obraz, nad którym malarz pracował wiele miesięcy, uznano za nieprzyzwoity, a dobrze rokującemu portreciście praktycznie zamknął drogę dalszej kariery. Mocno nadszarpnięta reputacja Sargenta, jak i uznanej za symbol bezwstydności pani Gautreau skłoniła autora do zamalowania kłującego w oczy widzów i krytyków detalu, dlatego teraz podziwiać go można w Metropolitan Museum of Art w nieco ugrzecznionej wersji. W BoJackowej wersji portret różni się jedynie mysią wersją modelki. Tak czy inaczej, portrety nawiązujące go Sargenta idealnie korespondują ze snobistyczną naturą domowników mysiej posiadłości. 

Thomas Kinkade

W piątym odcinku piątego sezonu, zagłębiając się w retrospekcje, poznajemy niełatwą młodość Princess Carolyn. Spędziła ją w domu matki, gdzie wisiał pejzaż, który, nie licząc pływającej w oczku wodnym na materacu kaczki, wyraźnie nawiązywał do malarstwa Thomasa Kinkade’a, a dokładniej do obrazu Everett’s Cottage. Ten amerykański malarz zasłynął z idyllicznych, baśniowych krajobrazów, które idealnie wpasowują się w wystrój domu każdej stereotypowej starszej pani o delikatnym usposobieniu. Dlatego też do Amerykanina przywarła łatka malarza kiczu. Princess Carolyn jednak odnajduje w nich spokój ducha i wytchnienie. Malarstwo Kinkade’a pojawiło się już wcześniej w BoJacku Horsemanie, pierwszy raz w odcinku dziewiątym drugiego sezonu w scenie napadu na galerię sztuki. Wtedy to Princess Carolyn, podczas strzelaniny, oddała się błogiej kontemplacji jednego z obrazów Kinkade’a, którego odszukała wzrokiem na ścianie galerii. Kinkade powraca w sezonie piątym, co być może wyjaśnia, dlaczego kotka ma taką słabość do malarstwa tego artysty. Choć, jak dowiadujemy się w odcinku, dzieciństwo oraz młodość Princess Carolyn nie były usłane różami, malarstwo Thomasa Kinkade’a może przywodzić jej na myśl matkę oraz ciepło domu rodzinnego. 

Pablo Picasso, Alex Katz

Już w pierwszym sezonie serialu w retrospekcjach można było podziwiać imponującą kolekcję dzieł sztuki BoJacka zgromadzoną przez bohatera w latach 90. Wtedy to na ścianach jego domu wisiały prace Keitha Haringa, słynnego amerykańskiego artysty ulicznego, którego charakterystyczne komiksowe rysunki z wijącymi się ludzikami są popularną marką do dziś. W odcinku ósmym piątego sezonu zaś, odcinku poświęconym imprezom halloweenowym w czterech różnych przestrzeniach czasowych, poznajemy wystrój domu BoJacka również z roku 2004. Jak się okazuje, kolekcja BoJacka rozrasta się o dzieła inspirowane pracami Pabla Picassa oraz Alexa Katza. Pierwszy obraz przedstawia portret kobiety-konia namalowany w charakterystycznym ekspresyjnym stylu twórcy kubizmu. Trudno stwierdzić, do jakiego konkretnie obrazu nawiązuje przykład z serialu, niemniej skojarzenia z dziełami Picassa są niepodważalnie słuszne. Drugi obraz kryje w sobie pewną grę słowną. Alex Katz to amerykański artysta, którego obraz The Green Cap z 1985 roku stał się wyraźną inspiracją dla Lisy Hanwald. W BoJacku jednak kobieta z obrazu Katza została zastąpiona kotem, co jest zapewne dowcipnym nawiązaniem do nazwiska malarza. 

Maja Budka

Maja Budka

Oficjalna chuliganka Wong Kar Waia

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA